2895
Sök

Köpråd: BMW E46 318/320 eller BMW E39 520.

Handledare
1 481 Inlägg
20 september 2012
#21
marwin_of_sweden skrev:
Som tidigare har sagt, satsa å en större motor.
X20 är ofantligt trötta, jag får självmordstankar och panikångest attacker varje gång jag kör mammas 320 -02 eller pappas 520 -01.
Man vill bara kräkas.

Jaja såååå slö är inte en 320. Jag har både en 540 och en 320. (-01) Varvar man lite så pinnar den på rätt bra. Alldeles utmärkt vardagsbil. Visst, den drar kanske lite för mycket bensin i förhållande till storleken. Ca 0,9l/mil i snitt. Men den går väldigt mjukt och fint. En rak sexa har faktiskt en mera kultiverad gång än en V8:a.
Har man inte väldigt bråttom så duger lilla sexan på 170 hk mer än väl. Den går t.ex. betydligt bättre än den 9-5:a jag hade en gång. Om du ska köpa 3 eller 5- serie beror väl på hur mycket utrymme du behöver. 5-serien är bekväm att åka i, 3-serien är lite roligare.


huh?
10 427 Inlägg
20 september 2012
#22
Evildan skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Jo en 520 måste man dra till rödlinjen:)
De va intressanta siffror. Då går dom mycket bättre än vad det känns som:)

Siffrorna gäller nya bilar.
Tyst bakhjulsdriven bil utan Turboknuff känns snällare än en ljudligare krafsande SAAB med stressfläkt.

"Går bättre än vad det känns som" är nog bästa beskrivningen på BMW-bilar, om man bortser från
"herrejössesbilar" med närmare 300hk wink


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2012
#23
Evildan skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Jo en 520 måste man dra till rödlinjen:)
De va intressanta siffror. Då går dom mycket bättre än vad det känns som:)

Siffrorna gäller nya bilar.
Tyst bakhjulsdriven bil utan Turboknuff känns snällare än en ljudligare krafsande SAAB med stressfläkt.

Det har du helt rätt i. Karaktären på dom nyare sexorna är ju ganska tråkig.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Evildan
20 september 2012
#24
marwin_of_sweden skrev:
Evildan skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Jo en 520 måste man dra till rödlinjen:)
De va intressanta siffror. Då går dom mycket bättre än vad det känns som:)

Siffrorna gäller nya bilar.
Tyst bakhjulsdriven bil utan Turboknuff känns snällare än en ljudligare krafsande SAAB med stressfläkt.

Det har du helt rätt i. Karaktären på dom nyare sexorna är ju ganska tråkig.

Jo precis, BMW har efter lång tid börjat få till ngt nytt och obekant för märket....bottendrag och jämnare effektkurva.
Men nu blev det way oftopic...

Vidhåller E46 318i Tourings många fördelar gentemot en motorstarkare dito åt TS då hon ändå bara ska frakta arslet och inte "sladda runt korvkiosken" med den.

huh?
10 427 Inlägg
20 september 2012
#25
Och en 318 E46:a (med 2liters N42-snålmotorn på 143hk) har alltså snarlika/bättre prestanda som/än en Lexus IS200 med 2liters V6:a på 155hk. Mycket nämnvärt i sammanhanget wink


Evildan
20 september 2012
#26
steifan skrev:
Och en 318 E46:a (med 2liters N42-snålmotorn på 143hk) har alltså snarlika/bättre prestanda som/än en Lexus IS200 med 2liters V6:a på 155hk. Mycket nämnvärt i sammanhanget wink

IS200 har en rak 6a smile
Fast, du har så rätt i övrigt, Lyxusen är inte ngt under av snabbhet med minsta motoralternativet (heller).

huh?
10 427 Inlägg
20 september 2012
#27
Evildan skrev:
steifan skrev:
Och en 318 E46:a (med 2liters N42-snålmotorn på 143hk) har alltså snarlika/bättre prestanda som/än en Lexus IS200 med 2liters V6:a på 155hk. Mycket nämnvärt i sammanhanget wink

IS200 har en rak 6a smile
Fast, du har så rätt i övrigt, Lyxusen är inte ngt under av snabbhet med minsta motoralternativet (heller).

Aa okej, då bytte "dom" senare då wink


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 september 2012
#28
318 E46 2002 o nyare har en 143hk 4 cyl på 2 liter! Hyfsat billig att köra o går bra med!
320 E46 har ju en sexa på 170hk , är törstigare men ger inte så mycket mer i prestanda om nu är det viktigt?
Ska det vara en pack åsna från punkt A till B så skulle jag satsa just på en 318 efter 2002!

Provkörde en sådan dock 2003 o sedan o gick hur bra som helst för en pendelbil men ville ha kombi o så blev det en Skoda tongue


Evildan
20 september 2012
#29
steifan skrev:
Evildan skrev:
steifan skrev:
Och en 318 E46:a (med 2liters N42-snålmotorn på 143hk) har alltså snarlika/bättre prestanda som/än en Lexus IS200 med 2liters V6:a på 155hk. Mycket nämnvärt i sammanhanget wink

IS200 har en rak 6a smile
Fast, du har så rätt i övrigt, Lyxusen är inte ngt under av snabbhet med minsta motoralternativet (heller).

Aa okej, då bytte "dom" senare då wink

IS200 finns endast med rak 6cyl, likaså gen1 IS300.
De större motoralternativen såsom i IS250 -05 (generation 2 av IS) är det V6 fast den har 204hk.
Trevliga bilar, tyst bekvämt och löjligt problemfria...som oftast från den koncernen.

2 656 Inlägg
20 september 2012
#30
Evildan skrev:
steifan skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Min 540 och min och sambons Saab 93 -08. Och på jobbet kör jag WV transporter -06.
Saaben med 175 hästar känns som en dragster i jämförelse med 520n och 320n.
Sen att komforten i saaben är som i en trabant är ju en annan 5a.
Firma bilen har 85 hästar, den känns iofs lite tröttare än 520n och 320n men inte mycket.

Antar att du inte är någon som drar bilarna till rödlinjen wink

Siffror, sedaner manuella:
frisk och kamikazeväxlad 320i 170hk 0-100 8.3s.
dito SAAB 9-3 -08 175hk 8.5s.
520i 0-100 9.1s

fast en 520it gör 0-100 10.6
och en 320t 9.9


2 072 Inlägg
20 september 2012
#31
jag kör med en 523 och är nöjd med bilen samt förbrukningen.. ang rost, kolla bakluckan..
tror att efter 99a kom e39 med dubbla vanos.. som drar när förbrukningen..
med min e39 har jag kör långkörning på 0,75 4pers.. och tycker inte den är slö.. med sina 170hk
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)
så klart det finns 540, men tror knappt att man kan komma till en förbrukning som vissa säger 0,85

Sandzoo i da house

Evildan
20 september 2012
#32
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:
steifan skrev:

Antar att du inte är någon som drar bilarna till rödlinjen wink

Siffror, sedaner manuella:
frisk och kamikazeväxlad 320i 170hk 0-100 8.3s.
dito SAAB 9-3 -08 175hk 8.5s.
520i 0-100 9.1s

fast en 520it gör 0-100 10.6
och en 320t 9.9

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

2 656 Inlägg
20 september 2012
#33
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:

Siffror, sedaner manuella:
frisk och kamikazeväxlad 320i 170hk 0-100 8.3s.
dito SAAB 9-3 -08 175hk 8.5s.
520i 0-100 9.1s

fast en 520it gör 0-100 10.6
och en 320t 9.9

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2012
#34
sandzoo skrev:
jag kör med en 523 och är nöjd med bilen samt förbrukningen.. ang rost, kolla bakluckan..
tror att efter 99a kom e39 med dubbla vanos.. som drar när förbrukningen..
med min e39 har jag kör långkörning på 0,75 4pers.. och tycker inte den är slö.. med sina 170hk
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)
så klart det finns 540, men tror knappt att man kan komma till en förbrukning som vissa säger 0,85

tror gör man i kyrkan, har man ägt en manuell frisk 540 vet man att det inte är några problem, speciellt inte på landsväg
Senast redigerat av marwin_of_sweden (20 september 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 656 Inlägg
20 september 2012
#35
marwin_of_sweden skrev:
sandzoo skrev:
jag kör med en 523 och är nöjd med bilen samt förbrukningen.. ang rost, kolla bakluckan..
tror att efter 99a kom e39 med dubbla vanos.. som drar när förbrukningen..
med min e39 har jag kör långkörning på 0,75 4pers.. och tycker inte den är slö.. med sina 170hk
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)
så klart det finns 540, men tror knappt att man kan komma till en förbrukning som vissa säger 0,85

tror gör man i kyrkan, har man ägt en manuell frisk 540 vet man att det inte är några problem, speciellt inte på landsväg

min väldigt friska aut ville enligt färddatan ha 1 liter landsväg verklighet 1.15 stadskörning med lite rödljus 2liter+++++


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2012
#36
ekelund88 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
sandzoo skrev:
jag kör med en 523 och är nöjd med bilen samt förbrukningen.. ang rost, kolla bakluckan..
tror att efter 99a kom e39 med dubbla vanos.. som drar när förbrukningen..
med min e39 har jag kör långkörning på 0,75 4pers.. och tycker inte den är slö.. med sina 170hk
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)
så klart det finns 540, men tror knappt att man kan komma till en förbrukning som vissa säger 0,85

tror gör man i kyrkan, har man ägt en manuell frisk 540 vet man att det inte är några problem, speciellt inte på landsväg

min väldigt friska aut ville enligt färddatan ha 1 liter landsväg verklighet 1.15 stadskörning med lite rödljus 2liter+++++

då gör automaten väldigt stor skillnad.
min drog 0,85 verklig förbrukning vid pumpen.
2 liter milen håller jag mig under med råge i stadstrafik.

bara landsväg långkörning sa min färddator 0,78, men då kontrollerade jag inte vid pumpen när jag tankade.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (20 september 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Handledare
1 481 Inlägg
20 september 2012
#37
ekelund88 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
sandzoo skrev:
jag kör med en 523 och är nöjd med bilen samt förbrukningen.. ang rost, kolla bakluckan..
tror att efter 99a kom e39 med dubbla vanos.. som drar när förbrukningen..
med min e39 har jag kör långkörning på 0,75 4pers.. och tycker inte den är slö.. med sina 170hk
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)
så klart det finns 540, men tror knappt att man kan komma till en förbrukning som vissa säger 0,85

tror gör man i kyrkan, har man ägt en manuell frisk 540 vet man att det inte är några problem, speciellt inte på landsväg

min väldigt friska aut ville enligt färddatan ha 1 liter landsväg verklighet 1.15 stadskörning med lite rödljus 2liter+++++

Min friska 540/6 drar 1.05 i snitt. Går att köra på 0.85 landsväg utan problem.


Evildan
20 september 2012
#38
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
fast en 520it gör 0-100 10.6
och en 320t 9.9

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Provat att läsa inlägg #1? då borde du veta vilken årsmodell och tillika motorstyrka/motorstorlek det handlar om, läs om dom bilarna som är aktuella för TS på autopower istället.
520 är inte "snabb" i ngn version, varvig och törstig, men slö så den blir trafikfarlig är den knappast om nu inte föraren är ett riktigt plattarsel och inte kan köra bil, men då spelar det ändå ingen roll vad det är för bil utan det är förarrelaterat.
Senast redigerat av Evildan (20 september 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 september 2012
#39
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:
marwin_of_sweden skrev:

tror gör man i kyrkan, har man ägt en manuell frisk 540 vet man att det inte är några problem, speciellt inte på landsväg

min väldigt friska aut ville enligt färddatan ha 1 liter landsväg verklighet 1.15 stadskörning med lite rödljus 2liter+++++

Min friska 540/6 drar 1.05 i snitt. Går att köra på 0.85 landsväg utan problem.

Tack! då är vi två iallafall.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Handledare
1 481 Inlägg
20 september 2012
#40
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:

fast en 520it gör 0-100 10.6
och en 320t 9.9

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Klarar man inte att göra en omkörning med en 520 så ska man inte vistas på vägen.
Jag har en 64hk Dieselcaddy. Den går att köra om med.......



Sök