2973
Sök

Köpråd: BMW E46 318/320 eller BMW E39 520.

1 412 Inlägg
20 september 2012
#41
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:
de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Provat att läsa inlägg #1? då borde du veta vilken årsmodell och tillika motorstyrka/motorstorlek det handlar om, läs om dom bilarna som är aktuella för TS på autopower istället.
520 är inte "snabb" i ngn version, varvig och törstig, men slö så den blir trafikfarlig är den knappast om nu inte föraren är ett riktigt plattarsel och inte kan köra bil, men då spelar det ändå ingen roll vad det är för bil utan det är förarrelaterat.

Håller med, har precis haft en 150hk E39 520 kombi.
Helt stendöd under 4000rpm men bilen har ju liksom en växellåda så man kan växla ner.
Att den skulle vara så slö att den är trafikfarlig är ju bara löjligt, någon veteranbil på 32hk kanske kan vara det om man ska göra en omkörning men inte en på 150hk.
Om dom nyare dessutom har 170hk så är dom ju inte toksega.
Senast redigerat av OpelP1 (20 september 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
20 september 2012
#42
För att ge lite mera råd så kolla rost i skärmkanter och dörrar på 3-serien och bakluckan på 5-serien.


Bitch!
87 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#43
Evildan skrev:
Edit:
Dessutom ser det ut som du är van vid MB W124 och dess fartresurser så en 318i med sina 9.6s till 100km/h kommer nog kännas fullt tillräckligt wink

Haha tack, äntligen någon som förstår mig! big_smile
Ja, jag är van en slö 250D så för mig duger allt som är nyare än det känns det som smile


Bitch!
87 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#44
Rosten vet jag om, jag kör som sagt just nu MB (en rostbov) så jag vet vart bilar brukar rosta.
Jag har varit och kollat på autopower men jag vill gärna höra andra åsikter och för att klargöra vad jag är ute efter och har för krav:

- Manuell
- Nyare än -01 (visst var det då dom blev faceliftade?neutral )
- Kombi (har ingen barnvagn, men vill tex kunna lasta ett par däck utan att behöva lägga dom i baksättet samt att kunna packa bilen på ett vettigt sätt på ex lång resor.
- Frakta arslet från punkt A till punkt B på billigt sätt

Som sagt, har kört MB w124 250D både sug och turbo så jag är inte speciellt brydd om bilen är slö som många nu verkar påstå att x20 är för kan säga att en 250D sugis är definitivt slöare! wink
Senast redigerat av lillisaa (20 september 2012)


3 059 Inlägg
20 september 2012
#45
Då kan jag säga att lastutrymmet i e46 touring är sketalitet om man jämför med e39 touring. Inte mycket man får plats med i e46'an.
Tillomed e36 touring har större utrymme än e46 touring.

Har själv e39 525 touring -03 och den är fin fin att köra och lasta. Går relativt snålt, särskilt vid långfärd.
Finns några e46 touring i familjen och visst är dom sköna att köra men dricker inte nämnvärt mindre än 525'an.
E39'an är litta skönare vid långfärd också. Vet inte om det beror på sporstolarna men hela bilen "går skönare".

I e46'an kan du inte få in 4 hjul utan att lägga nått av dom i baksätet. I e39'an ställer man lätt o ledigt in 4 st 225/45/17 hjul i bagaget (orginal på alufälg).
Senast redigerat av Smajly (20 september 2012)


2 656 Inlägg
21 september 2012
#46
Evildan skrev:
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Provat att läsa inlägg #1? då borde du veta vilken årsmodell och tillika motorstyrka/motorstorlek det handlar om, läs om dom bilarna som är aktuella för TS på autopower istället.
520 är inte "snabb" i ngn version, varvig och törstig, men slö så den blir trafikfarlig är den knappast om nu inte föraren är ett riktigt plattarsel och inte kan köra bil, men då spelar det ändå ingen roll vad det är för bil utan det är förarrelaterat.

ännu en av soprötterna som inte kan läsa svenska här på garaget ... jag skrev NÄSTAN + att enligt MIN mening vafan vet du om vad jag tycker din jävla pajas vad du tycker är föga intressant det var MIN åsikt


2 656 Inlägg
21 september 2012
#47
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:

de där uppgifterna gäller inte BMW 2001 och nyare utan är med klenare 150hk som fanns till 2000.

hittar siffror från BMW:
520it 170hk -01: 9.5s man, 10.5s aut.
320it: 170hk -01: 8,5s man, 9.6s aut.

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Klarar man inte att göra en omkörning med en 520 så ska man inte vistas på vägen.
Jag har en 64hk Dieselcaddy. Den går att köra om med.......

det är min åsikt möjligen inte din... alla är vi olika jag tycker det är bland dom absolut slöaste bilarna som gjorts och tycker fortfarande att dom NÄSTAN är trafikfarliga och köra om med ... och tycker du inte jag ska ha ett körkort pga mina åsikter så fine i dont care


Handledare
1 481 Inlägg
21 september 2012
#48
ekelund88 skrev:
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Klarar man inte att göra en omkörning med en 520 så ska man inte vistas på vägen.
Jag har en 64hk Dieselcaddy. Den går att köra om med.......

det är min åsikt möjligen inte din... alla är vi olika jag tycker det är bland dom absolut slöaste bilarna som gjorts och tycker fortfarande att dom NÄSTAN är trafikfarliga och köra om med ... och tycker du inte jag ska ha ett körkort pga mina åsikter så fine i dont care

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"


Bitch!
87 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#49
Ursäkta mig, MEN jag vill veta vad som man ska tänka på. Vad som är bra och dåligt och INTE om bilen är slö så den blir livsfarlig.. för det finns alltid slöare..


Handledare
1 481 Inlägg
21 september 2012
#50
Ja, lite för mycket ovidkommande kanske. Ursäkta. Kolla även så den inte känns ostadig på vägen.
Det är ganska mycket leder och bussningar på en BMW som slits, både fram och bak. En 5-serie kan skramla om framvagnen, men det brukar vara stabilisatorstagen, dessa är billiga att byta.


huh?
10 427 Inlägg
21 september 2012
#51
sandzoo skrev:
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)

Ingen skattefråga i Tyskland. Snarare varför man skulle betala 40 000kr för en 528 med 193hk om man samtidigt kunde köpa en 523 med ~190hk för 40 000 mindre? tongue (Snarlik toppeffekt men olika register och olika prestanda).
Bilar med M52TUB25 brukar ha 160-170hk på bakhjulen vid mätningar, vilket blir minst 184hk från motorn om man räknar med 15% drivlineförlust.


1 067 Inlägg
21 september 2012
#52
steifan skrev:
sandzoo skrev:
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)

Ingen skattefråga i Tyskland. Snarare varför man skulle betala 40 000kr för en 528 med 193hk om man samtidigt kunde köpa en 523 med ~190hk för 40 000 mindre? tongue (Snarlik toppeffekt men olika register och olika prestanda).
Bilar med M52TUB25 brukar ha 160-170hk på bakhjulen vid mätningar, vilket blir minst 184hk från motorn om man räknar med 15% drivlineförlust.

För att det är det.  Har  hänt förr att tillverkare specat ned en bil i motorstyrka för att kunderna ska få lägre skatt och försäkring..



Hursomhelst..    Der är en försumbar skillnad i förbrukning mellan en 320 och en 325..   Själv föredrar jag den extra halvlitern med lite mer bottenvrid osv..

Om det inte gör en stor skillnad på försäkringspremien så går man på en 325 eller liknande..


3 059 Inlägg
21 september 2012
#53
lillisaa skrev:
Ursäkta mig, MEN jag vill veta vad som man ska tänka på. Vad som är bra och dåligt och INTE om bilen är slö så den blir livsfarlig.. för det finns alltid slöare..

Köpte min 525'a för 3 år sen och har inte behövt göra mycket på den..
Service behöver vi inte prata om för det är självklart att mn måste göra det ibland smile
Enda som behövts fixats är vevhusventilationen för den har en förmåga att gegga igen när den blir kallt, vanligt fel på dessa och även ganska vanligt på en del e46.. men det finns uppgraderade/isolerade slangar/rör att köpa på BMW till en billig peng. Enkelt att byta själv. Enkelt sätt att kolla om det är problem är att kolla insidan på oljelocket.. vitt/ljusbrunt klegg där brukar tyda på vevhusventen och även slangen på ventilkåpan kan man dra av och titta hur den ser ut på insidan.. kleggigt där tyder på vevhusventen.. Går att plocka av slangarna och bara rengöra så klarar du dig länge utan mer åtgärd fast enklast är att byta dom.
Ska man kolla nått som brukar vara dåligt och inte heller är ovanligt så är det rosten i bakluckan.. den har en förmåga att rosta.
Kolla bromsarna fram, inte ovanligt att det vibrerar lite när man bromsar från högre hastigheter men det åtgärdas enkelt med nya skivor fram.
Allt som oftast på många, vet inte om det är vanligare på touring än på andra men det är att regnvatten kan ta sig in i bilen vid bakdörrarna.. och det fixas också enkelt o snabbt själv.. plockar av dörrsidan och limmar/tejpar om plasten som sitter innanför sen är det klart.
Annars har jag inte haft nått alls på min e39 toruing.. rosten har jag inte haft för min lucka var ny och nylackad när jag köpte bilen.
Senast redigerat av Smajly (21 september 2012)


huh?
10 427 Inlägg
21 september 2012
#54
Hool skrev:
steifan skrev:
sandzoo skrev:
just 523 är testad i teknikensvärld och visar sig att den har ca 180+hk, (tydligen nån skattefråga i tyskland.. mm..)

Ingen skattefråga i Tyskland. Snarare varför man skulle betala 40 000kr för en 528 med 193hk om man samtidigt kunde köpa en 523 med ~190hk för 40 000 mindre? tongue (Snarlik toppeffekt men olika register och olika prestanda).
Bilar med M52TUB25 brukar ha 160-170hk på bakhjulen vid mätningar, vilket blir minst 184hk från motorn om man räknar med 15% drivlineförlust.

För att det är det.  Har  hänt förr att tillverkare specat ned en bil i motorstyrka för att kunderna ska få lägre skatt och försäkring..

Jasså? så det har ingen relevans till att man 1995 lanserade 2 nya motorer med snarlik toppeffekt på 2,5l respektive 2,8l? wink Och det bara under tiden det fanns 2 motorer med snarlik toppeffekt (tom 1999/2000).


2 656 Inlägg
21 september 2012
#55
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:
saab_sonett skrev:

Klarar man inte att göra en omkörning med en 520 så ska man inte vistas på vägen.
Jag har en 64hk Dieselcaddy. Den går att köra om med.......

det är min åsikt möjligen inte din... alla är vi olika jag tycker det är bland dom absolut slöaste bilarna som gjorts och tycker fortfarande att dom NÄSTAN är trafikfarliga och köra om med ... och tycker du inte jag ska ha ett körkort pga mina åsikter så fine i dont care

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de


1 412 Inlägg
21 september 2012
#56
ekelund88 skrev:
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:
det är min åsikt möjligen inte din... alla är vi olika jag tycker det är bland dom absolut slöaste bilarna som gjorts och tycker fortfarande att dom NÄSTAN är trafikfarliga och köra om med ... och tycker du inte jag ska ha ett körkort pga mina åsikter så fine i dont care

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de

Om en 520 är nästan trafikfarlig så lär ju dom exemplen som saab_sonett nämner då enligt dig vara livsfarliga eftersom dom är slöare.
Senast redigerat av OpelP1 (21 september 2012)

4 Inlägg
21 september 2012
#57
Har en E46 som är uttagen 04, vilket betyder att den har 12-års rostskyddsgaranti istället för 6 år, som hade varit fallet om den varit uttagen 03 eller tidigare. Så det kan va ett tips att kika på en lite nyare...Och min erfarenhet är att Bmw är generösa när det gäller att verkligen tillämpa garantin...


711 Inlägg
21 september 2012
#58
marwin_of_sweden skrev:
saab_sonett skrev:
ekelund88 skrev:
min väldigt friska aut ville enligt färddatan ha 1 liter landsväg verklighet 1.15 stadskörning med lite rödljus 2liter+++++

Min friska 540/6 drar 1.05 i snitt. Går att köra på 0.85 landsväg utan problem.

Tack! då är vi två iallafall.

Och en tredje då. En frisk (så gott som) E34 540iA fick jag ner i cirka 0.89 landsväg. Ska väl inte säga utan problem, körde väldigt lugnt då.
Däremot låg jag på typ 1,45 liter per mil snitt, men mycket körning i stan och satt i köer för det mesta.

EDIT: Korrigerade förbrukningen
Senast redigerat av thelaughingmadman (21 september 2012)


2 656 Inlägg
21 september 2012
#59
OpelP1 skrev:
ekelund88 skrev:
saab_sonett skrev:

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de

Om en 520 är nästan trafikfarlig så lär ju dom exemplen som saab_sonett nämner då enligt dig vara livsfarliga eftersom dom är slöare.

det behöver dom inte vara -.- har du koll på vikt utväxlingar och framförallt hur stort mitt span på NÄSTAN är ??? njaa du känner inte mig så det tror jag knappast..


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 september 2012
#60
thelaughingmadman skrev:
marwin_of_sweden skrev:
saab_sonett skrev:
Min friska 540/6 drar 1.05 i snitt. Går att köra på 0.85 landsväg utan problem.

Tack! då är vi två iallafall.

Och en tredje då. En frisk (så gott som) E34 540iA fick jag ner i cirka 0.89 landsväg. Ska väl inte säga utan problem, körde väldigt lugnt då.
Däremot låg jag på typ 1,45 liter per mil snitt, men mycket körning i stan och satt i köer för det mesta.

EDIT: Korrigerade förbrukningen

Bra då har vi rett ut det.
Antingen är "Eklunds" bil inte frisk alls eller då har han en ogynnsam körstil för att köra billigt.

Har för övrigt ägt 540 e39 automatare som också gått under litern, och flera e34or också.
landsväg. och en bra bit under 2 liter milen i stan.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (21 september 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök