4544
Sök

E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har ett problem med min bil och den startar enbart på startgas.
Problemet är bränslerelaterat för stiften och allt såg fint ut så jag tog av spridarbryggan
och kika. De visar sig att det enbart kommer bränsle från en spridare och från den duschade
det riktigt ut men dom andra kom det ingenting från som sagt.
Pumpen surrar när man slår på tändningen men skulle det kunna vara den som har gett sig?

Kopierat från min tråd på autopower hur problemet uppkom:
Hej, nu är det så att jag har fått ett väldigt tråkigt fel på min E36 328, det började med att jag var ute och körde och jag skulle dra på lite ut ur en rondell, när den kom upp lite i varv och skulle skjuta på som vanligt så började den istället rycka lite och ville köva sig så jag släppte på gasen och fortsatte köra lungt istället då gick de bra ungefär 3mil att köra den lungt men jag lade märke till att den drack väldigt mycket soppa och tryckte man på gasen lite så började den rycka och ville "köva" sig. Men sen så började den gå sämre och sämre så efter 3-4 mil från då jag upptäckte felet så stannade vi vid en rastplats.
När vi skulle därifrån så ville inte bilen starta men den tände lite men den ville inte hoppa igång. Så jag gick in på macken och köpte startgas, sprutade som en dåre runt insuget och gick in då hoppa den igång men den klarade knappt hålla tomgång fick finlira som fan med gasen för att inte få den att dö.
När vi väl kommit iväg efter många om och men (gick knappt komma iväg) så var färden ett rent lotteri för tryckte man för hårt på gasen så ville den bara köva sig, så man fick acca extremt lungt tog väl en halv minut-minut att lyckas komma upp i 80, när man väl legat i 80 2minuter så börja den köva sig igen, då fick man släppa upp gasen i 1-2sekunder sen gasa väldigt försiktigt igen så gick den att hålla i 80.

Borde vara någon som haft liknande problem?

Tacksam för svar!

/Simon
Senast redigerat av Ahlen93 (9 mars 2013)


Servicerådgivare
715 Inlägg
22 september 2012
#2
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256161
Har du samma problem som mig?
Om du skulle hitta felet hör gärna av dig!
Senast redigerat av chrille_ (22 september 2012)

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#3
chrille_ skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256161
Har du samma problem som mig?
Om du skulle huttrat felet hör gärna av dig!

Låter jävligt likt måste jag säga!
Men alltså min går bara på startgas den dör så fort man slutar med de.
Men hur uppträdde ditt problem? Mitt kom stegvis, jag kände att den börja "köva"
sig när den kom upp mot 4000varv och börja rycka lite, sen så lade jag märke till att den
började dra mer. 2-3mil senaare började den rycka som fan så fort man tryckte ner gasen och den gick
inte köra mer än typ 80km/h annars ville den bara köva sig. Jag var påväg till en sak när detta hände.
När jag väll kommit dit, så hade jag 9mil hem på kvällen och den körturen var ett lotteri. Fick spruta en massa startgas för att lyckas få igång bilen och sen fick man finlira den med gasen för att den inte skulle dö.
Fick acca fruktansvärt långsamt upp till 90km/h för tryckte jag lite mer på gasen "kövde" den sig bara.
Sen när jag väl kom hem och ställde bilen. Går de bara starta den med startgas hmm
Hoppas någon kan svara på vad det är, tycker att någon borde ha någon aning om vad det är.

Vilket av reläna är till spridarna och bränslepumpen?
Vart sitter jordningen till spridarna?


449 Inlägg
22 september 2012
#4
jag tror på att börja titta på vad du har för bränsletryck.. nästa steg är bränsletrycks regulatorn..

Full Fart Spar Tid!!!

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#5
robert___j skrev:
jag tror på att börja titta på vad du har för bränsletryck.. nästa steg är bränsletrycks regulatorn..

Jo ska höra med en kille som har grejer för att trycktesta, men tror inte det är felet, varför skulle de då bara komma bränsle på en spridare?
Ingen som har någon bild på relä "boxen" och kan förklara vilket av relän som är vilket?
Min bil är importad från tyskland så allt står på tyska hmm


449 Inlägg
22 september 2012
#6
för spridare öppnar bara om det är tryck bakom.. så när första spridarn öppnar finns det inte mer för dom andra att öppna på..

Full Fart Spar Tid!!!

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#7
robert___j skrev:
för spridare öppnar bara om det är tryck bakom.. så när första spridarn öppnar finns det inte mer för dom andra att öppna på..

Okej så det är därför, pumpen surrar ju så kan ju mycket väl vara tryckregulatorn som gett sig?
Ett sånt här fel kan väl i stort sett bara vara tryckregulatorn eller pumpen?
Bränslefiltret är bytt för 2månader sen kanske ska tilläggas!


449 Inlägg
22 september 2012
#8
ja de kan ju vara regulatorn du skulle kunna göra en fuling och kolla om den startar riktigt om du sätter en svetsklämma på returslangen så du stryper returen helt startar den då är det säkerligen regulatorn och startar den inte är de säkerligen pumpen

Full Fart Spar Tid!!!

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#9
robert___j skrev:
ja de kan ju vara regulatorn du skulle kunna göra en fuling och kolla om den startar riktigt om du sätter en svetsklämma på returslangen så du stryper returen helt startar den då är det säkerligen regulatorn och startar den inte är de säkerligen pumpen

Okej får kika på detta, det kan väl inte vara något givar fel som gör att den är sån här?
Bilar brukar ju alltid gå att köra även om en givare är sönder, dom blir ju ofta bara slöa
och trögstartade eller dricker mycket bränsle.


449 Inlägg
22 september 2012
#10
nä jag tror allt det är mekaniskt fel men man ska aldrig säga aldrig

Full Fart Spar Tid!!!

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 september 2012
#11
Ahlen93 skrev:
chrille_ skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256161
Har du samma problem som mig?
Om du skulle huttrat felet hör gärna av dig!

Låter jävligt likt måste jag säga!
Men alltså min går bara på startgas den dör så fort man slutar med de.
Men hur uppträdde ditt problem? Mitt kom stegvis, jag kände att den börja "köva"
sig när den kom upp mot 4000varv och börja rycka lite, sen så lade jag märke till att den
började dra mer. 2-3mil senaare började den rycka som fan så fort man tryckte ner gasen och den gick
inte köra mer än typ 80km/h annars ville den bara köva sig. Jag var påväg till en sak när detta hände.
När jag väll kommit dit, så hade jag 9mil hem på kvällen och den körturen var ett lotteri. Fick spruta en massa startgas för att lyckas få igång bilen och sen fick man finlira den med gasen för att den inte skulle dö.
Fick acca fruktansvärt långsamt upp till 90km/h för tryckte jag lite mer på gasen "kövde" den sig bara.
Sen när jag väl kom hem och ställde bilen. Går de bara starta den med startgas hmm
Hoppas någon kan svara på vad det är, tycker att någon borde ha någon aning om vad det är.

Vilket av reläna är till spridarna och bränslepumpen?
Vart sitter jordningen till spridarna?

Jag har ju inte riktigt samma problem som dig, för när jag har kört min med startgas i 10-15 sek. Så går bilen hur bra som helst, men så fort jag stannar och startar om, är den svårtstartad!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

186 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#12
chrille_ skrev:
Ahlen93 skrev:
chrille_ skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256161
Har du samma problem som mig?
Om du skulle huttrat felet hör gärna av dig!

Låter jävligt likt måste jag säga!
Men alltså min går bara på startgas den dör så fort man slutar med de.
Men hur uppträdde ditt problem? Mitt kom stegvis, jag kände att den börja "köva"
sig när den kom upp mot 4000varv och börja rycka lite, sen så lade jag märke till att den
började dra mer. 2-3mil senaare började den rycka som fan så fort man tryckte ner gasen och den gick
inte köra mer än typ 80km/h annars ville den bara köva sig. Jag var påväg till en sak när detta hände.
När jag väll kommit dit, så hade jag 9mil hem på kvällen och den körturen var ett lotteri. Fick spruta en massa startgas för att lyckas få igång bilen och sen fick man finlira den med gasen för att den inte skulle dö.
Fick acca fruktansvärt långsamt upp till 90km/h för tryckte jag lite mer på gasen "kövde" den sig bara.
Sen när jag väl kom hem och ställde bilen. Går de bara starta den med startgas hmm
Hoppas någon kan svara på vad det är, tycker att någon borde ha någon aning om vad det är.

Vilket av reläna är till spridarna och bränslepumpen?
Vart sitter jordningen till spridarna?

Jag har ju inte riktigt samma problem som dig, för när jag har kört min med startgas i 10-15 sek. Så går bilen hur bra som helst, men så fort jag stannar och startar om, är den svårtstartad!

Okej! Men om din bil fungerar att felsöka så gör de!
Min bil går inte felsöka, försökte på många olika ställen när min vevaxelgivare var trasig, men det avbryts mitt under felsökningen. Han på BMW sade att de antagligen är någon kabel som är av. Så jag chansade mig och med lite kunskap fram och de visade sig vara vevaxelgivaren.

robert___j: Jo de måste vara pumpen eller regulatorn alltså. Hade det varit något relä så hade det ju inte kommit något bränsle väl?
Vadå ska jag bara sätta klämman på returen efter tryckregulatorn?


449 Inlägg
22 september 2012
#13
japp stryp returen där de går..

Full Fart Spar Tid!!!

186 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#14
Har ingen svetsklämma hemma, går det att ta någonting annat att strypa med?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 september 2012
#15
Ahlen93 skrev:
Har ingen svetsklämma hemma, går det att ta någonting annat att strypa med?

Vad som helst, använd fantasin:) polygrip som du klämmer ihop slangen med och tejpar ihop handtaget:)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

186 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#16
Jo haha, fatta ju att jag kunde ta en polygrip men tänkte om en svetsklämma var snällare mot slangen, finns väl risk att det går håll på slangen om man klämmer en polygrip eller tång.
Kanske går att en tunn trasa imellan eller något, aja får prova imorgon smile


186 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#17
Hej igen, nu har en som är jävligt duktig på motorer varit och kikat på bilen.
Vi tog loss spridarbryggan och körde lite längre på starten och de visar sig att alla spridar sprutar bränsle precis som de ska så där kan vi utesluta pump och tryckregulator! Sen så kikade vi tändningen och den såg bra ut, det finns gnista. Så att vi kom fram till att felet är bränsledosering så det är förmodligen en givare som pajjat. Köpa alla nya givare som styr bränsledoseringen det kommer ju inte fungera det fattar ju alla då kan jag lika gärna byta motor, eller skrota bilen så dyr kommer den prislappen bli. Så jag måste försöka få tag på en donatorbil alltså någon som har en fungerande E36 323,328 eller E39 523,528 som fungerar och går fint som jag kan få prova, LMM, spjällpotentiometer, etc från.
Jag har två LMM provade med den andra förut den kommer från skroten så vet ej om den funkar, men den var likadan då. Vevaxelgivare har jag bytt till sprillansny för ca: 3 månader sen och då betede sig inte alls bilen så här. Kamaxelgivare har jag provat byta en gång till en ny givare från schmiedmann för ett halvårsen som pajja efter en dag och då var inte bilen heller så här.
Kan det vara så illa som styrbox? Men då borde väll inte bränsle och tändning fungerat utan det är nog en givare.

Vad skulle det kunna vara!
Tips och hjälp mottages tacksamt!


449 Inlägg
26 september 2012
#18
är väl bara lmm och lamnda sonden som styr bränslet sen styrs ju kallstarten av en givare men bilen borde gå igång fast kallstarts givarn är kass... om du startar den på startgas håller den sig igång då?? prova att dra ur lmm och lamnda så ställer insprutet sig på limphome läge alltså borde den starta men gå rätt kass..

Full Fart Spar Tid!!!

186 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#19
robert___j skrev:
är väl bara lmm och lamnda sonden som styr bränslet sen styrs ju kallstarten av en givare men bilen borde gå igång fast kallstarts givarn är kass... om du startar den på startgas håller den sig igång då?? prova att dra ur lmm och lamnda så ställer insprutet sig på limphome läge alltså borde den starta men gå rätt kass..

Jo provade starta utan lmm ikopplad men var likadant som innan kan ju prova med ryckta lambdor och men borde inte vara de, han sade iallafall att dom inte skulle ha någon betydelse för att starta när den är kall, för då bryr sig inte bilen om dom värdena sade han!


449 Inlägg
26 september 2012
#20
ja har ju svårt att tro databoxen är paj om den sprutar ur bensin och har gnista.. är det kortis i lamnda sonden är det inte alltid bilen startar.. det går inte att hålla igång motorn om du startar på startgas och sen orkar den gå på spridarmängden??

Full Fart Spar Tid!!!


Sök