Det är det som är det fina med att slippa modda kåpor och så,
Här kommer en jättebump då jag nu äntligen fått en hemmabyggd oil catch can på plats.
Hökan_T skrev:
min egen tanke var att dra NA stålomspunna slangar till en universal tank för då kommer man undan till en bråkdel av vad ett helt kitt kostar.
Aluminium-biten som ersätter PCV-ventilen beställde jag från BoostER Performance på ebay, de befinner sig i turkiet som kan skicka till EU utan att man måste betala tull och moms. Totalt betalade jag knappt 900:- för ett PCV revamp kit med anslutning för oil catch can. Anslutningarna på dessa var 12 mm, jag valde att skruva dit 12.5 mm slang avsedd för tryckluft:
Som du ser är jag mer ingenjör än estet, det finns många varianter av slang som skulle vara vackrare att ha i sitt motor-rum än den där tryckluftslangen, men det var en slang som var lätt att få tag i i rätt dimension och även om det inte är vackert så kan man genom den slangen se när det bildas kondens eller rinner olja på insidan.
En av de stora fördelarna med denna relativt tunna slang är att jag lyckades dra den på ett vis som gjorde det möjligt att sätta tillbaka en omodifierad motorkåpa:
Min hemmabyggda oil catch can bygger på vattenavskiljare som egentligen är avsedda för tryckluft. Än så länge har jag bara kört med detta i en vecka, jag behöver mera tid för att utvärdera hur bra det fungerar. Kanske kommer jag köpa någon annan variant av oil catch can. Kanske kommer jag byta till ett PCV revamp kit utan anslutning för oil catch can. I värsta fall kanske jag rentav byter tillbaka till en orginal PCV-ventil.
du kan ju istället plugga utgångarna = revamp utan catch can... men att byta tillbaka till original känns dumt ^^' icke fungerande system...
På en revamp utan catch can tror jag att de anslutningar som de bägge utgångarna kopplas till till är sammankopplade:
På min befintliga revamp skulle jag i så fall behöva dra en slang-slinga mellan utgångarna. Det skulle nog bli ganska svårt att få till en snygg kort slangslinga under motrokåpan utan att slangen viker sig. Enklare då att köpa en revamp utan anslutning för oil catch can.
På en veckas körning har det samlats ca 0.5 dl vätska i min hembyggda oil catch can. Vätskan verkar mest bestå av vatten, spetsat med lite bensin och lite olja. Det var större volym än vad jag hade hoppats på och kräver att jag tömmer min vattenavskiljare minst en gång i veckan. Jag är iallfall glad att jag inte ledde detta vatten tillbaka till oljan.
Vi får se hur jag gör, just nu lutar jag åt att köpa en revamp utan anslutning för catch can för att slippa hålla på att tömma och undvika att det fryser på vintern.
Blir så bra dehär! Wörthersee till våren då?! Vi är ett gäng som ska ner
Jasså?! har ni kollat med boende och sådant? jag är ju sjukt sugen om de är fler som kör ner?
Vi kommer vara ett gäng på 5 bilar som jag vet är på. Sen kommer vi givetvis säkert få med mer folk på vägen! Skulle vara jäkligt kul att ha lite mer folk man kände med sig! De vi pratat om hittills är tält eller sova i bilen. CC är så jävla lång så ja sover raklång i den när jag fällt ner sätet.