Saab 9000 2,3i -90 Hade gått 24xxxmil när den köptes
Köpte den för 500kr med trasig slavcylinder. Renoverade slavcylindern.
Bakdörren gick inte att öppna från något håll, plastbrickan till barnspärren hade gått sönder så fick byta låskistan.
Några dagar efter besiktningen började det krångla med kopplingen, misstänker huvudcylindern men sålde bilen istället för jag blev sjukt less efter att ha haft lös lådan för att renovera slavcylindern. (Mest på grund av att det är olika storlekar på varenda skruv, och udda storlekar)
Och "Check Engine" lyste ibland men jag kunde inte hitta något fel alls.
Ångrar nästan att jag sålde den för det är riktigt bekväma bilar, speciellt att åka långt i. Och även ett plus att det var den gamla karossen med platta fronten (den snyggaste enligt mig).
Sen har en kompis en Saab 9000 2,3i -92 Problemen började vid ganska precis 25000mil, bilen har nu gått ca 27000mil. Har sagt åt han att skaffa en annan bil men han vägrar ge upp sin 9000.
Där har det varit mycket rackel:
Ibland slocknade all belysningen i hela bilen, kunde hända när som helst och när lamporna slockna var man tvungen att vrida vredet till 0 och sen tillbaka igen, men det löste sig av sig själv efter ett halvår.
Läcker olja, måste fylla på ganska ofta. Det som är bra är att Check Engine tänds när oljenivån är just vid min-strecket på stickan.
Färddatorn slocknade helt plötsligt, löste sig själv efter en månad.
ACn har slutat funka (Men det är ju egentligen inte ett fel eftersom AC-system måste fyllas på nån gång ibland)
Flexiskarven på främre röret har gått av en gång.
Kopplingspedalen tar långt ner när motorn är kall, när motorn blivit varm så tar den som den ska.
Rost i nederkant på samtliga dörrar, endast på insidan så syns inte utifrån.
Generatorremmen har gått av en gång.
Ena fästet till bränsletanken har gått av en gång så tanken ramlade ner i backen.
En spridare började knacka i vintras men slutade efter några mil med 50% E75 (vinteretanol) i bensinen.
ABSen slutar funkar inte ibland.
Termostaten har gått sönder en gång.
Och sen även det som verkar vara vanligast på Saabarna, handbromsen måste spännas titt som tätt för att självjusteringen inte vill funka ordentligt.
Och så klart vanliga servicedelar har behövts bytas, men det är ju inget problem.
Edit:
Blev kanske lite väl långt inlägg, men är det mycket som har krånglat så blir det så.
Senast redigerat av simlar (25 september 2012)