3515
Sök

Volvo 940 trim 300 hk B230fk

Refined
1 770 Inlägg
5 oktober 2012
#21
IIHenkeII skrev:
Vad menar du med "HELT utan dumpventil"? Dåligt att ha de?
Vad gjorde du för fel med LMM:en då?
Har du någon aning vad allt gick på?

Jag menar det jag skrev, jag hade ingen dump/avlastnings ventil. Absolut inte dåligt att ha, bara påpekade det ur "hållbarhets" synpunkt.
LMM:en gick sönder och jag tänkte inte på att jämföra Bosch nummrena, och fick i en med fel.
Kostnader är inget jag läget på minnet wink

130 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#22
Calle e vem av dom, den yngre killen?

51 Inlägg
8 oktober 2012
#23
hajjemen tattuerad lite upp pumpad wink


130 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#24
de va han som sa de -_-

130 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#25
Zwudda skrev:
IIHenkeII skrev:
Vad menar du med "HELT utan dumpventil"? Dåligt att ha de?
Vad gjorde du för fel med LMM:en då?
Har du någon aning vad allt gick på?

Jag menar det jag skrev, jag hade ingen dump/avlastnings ventil. Absolut inte dåligt att ha, bara påpekade det ur "hållbarhets" synpunkt.
LMM:en gick sönder och jag tänkte inte på att jämföra Bosch nummrena, och fick i en med fel.
Kostnader är inget jag läget på minnet wink

Okey , jag ska börja leta fram delar och börja till våren med att plocka ihop allt. Tackar så mycket och hör kanske av mig om det är något big_smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2012
#26
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Tycker faktiskt effekten var lite med tanke på att det var så mycket gjort.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

84 Inlägg
9 oktober 2012
#27
Tycker faktiskt effekten var lite med tanke på att det var så mycket gjort.

Därför alla med uppställt ladd o originalturbo tror att de har 250 häst,,, ++ de använad en 18t turbo som fortfarande är ganska liten.


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2012
#28
_Performance_ skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Tycker faktiskt effekten var lite med tanke på att det var så mycket gjort.

de är rätt bra kräm med ett kompressorhjul som är 48mm i diameter å ett turbinhjul på samma mått.. så liten turbin bromsar rätt bra även om kompressorhjulet klarar strax över 350 hästar.  lite större turbo behöver inte betyda senare laddtryck.
m
En Mitsu turbo är bra å hållbra men man kan oftast gå upp lite i storlek å hitta mer effekt fast med samma spoolupp. för mycke avgasmotryck är inte bra.

En kina turbo för halva pengen mot vad en mitsu turbo kostar gör nästan samma jobb..

rödblocken är inte världens effektitivaste motor och en lite turbo gör inte saken bättre.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2012
#29
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:
Zwudda skrev:
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-2000836.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/108508/108508-1058231.jpg
På driven:
273hk @ 5400 varv/min
383Nm @ 4500 varv/min
I motorn:
306hk @ 5400 varv/min
429Nm @ 4500 varv/min

B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Tycker faktiskt effekten var lite med tanke på att det var så mycket gjort.

de är rätt bra kräm med ett kompressorhjul som är 48mm i diameter å ett turbinhjul på samma mått.. så liten turbin bromsar rätt bra även om kompressorhjulet klarar strax över 350 hästar.  lite större turbo behöver inte betyda senare laddtryck.
m
En Mitsu turbo är bra å hållbra men man kan oftast gå upp lite i storlek å hitta mer effekt fast med samma spoolupp. för mycke avgasmotryck är inte bra.

En kina turbo för halva pengen mot vad en mitsu turbo kostar gör nästan samma jobb..

rödblocken är inte världens effektitivaste motor och en lite turbo gör inte saken bättre.

Självklart är det bra kräm, men hade exakt samma setup i min gamla 740 turbo. Och den fick ja bänkad till 348hk i motorn med 16t turbo vid 1.4bar. Så trodde bara att det skulle bli nå likande siffror med T18 tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2012
#30
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:

Tycker faktiskt effekten var lite med tanke på att det var så mycket gjort.

de är rätt bra kräm med ett kompressorhjul som är 48mm i diameter å ett turbinhjul på samma mått.. så liten turbin bromsar rätt bra även om kompressorhjulet klarar strax över 350 hästar.  lite större turbo behöver inte betyda senare laddtryck.
m
En Mitsu turbo är bra å hållbra men man kan oftast gå upp lite i storlek å hitta mer effekt fast med samma spoolupp. för mycke avgasmotryck är inte bra.

En kina turbo för halva pengen mot vad en mitsu turbo kostar gör nästan samma jobb..

rödblocken är inte världens effektitivaste motor och en lite turbo gör inte saken bättre.

Självklart är det bra kräm, men hade exakt samma setup i min gamla 740 turbo. Och den fick ja bänkad till 348hk i motorn med 16t turbo vid 1.4bar. Så trodde bara att det skulle bli nå likande siffror med T18 tongue

de skiljer rätt mycke mellan bromsbänkarna också kan jag säga...

350 hästar med 16t på rödblock skulle jag nog vilja ha till nått typ av världsrekord om den bänken visar rätt...

har aldrig hört om nån som kommit över 300 hästar med 16t äns.

vet en bekant som körde liknande setup som zwudda å han bromsade 280hk/440nm med 1.4bar å 19t..


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2012
#31
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:

de är rätt bra kräm med ett kompressorhjul som är 48mm i diameter å ett turbinhjul på samma mått.. så liten turbin bromsar rätt bra även om kompressorhjulet klarar strax över 350 hästar.  lite större turbo behöver inte betyda senare laddtryck.
m
En Mitsu turbo är bra å hållbra men man kan oftast gå upp lite i storlek å hitta mer effekt fast med samma spoolupp. för mycke avgasmotryck är inte bra.

En kina turbo för halva pengen mot vad en mitsu turbo kostar gör nästan samma jobb..

rödblocken är inte världens effektitivaste motor och en lite turbo gör inte saken bättre.

Självklart är det bra kräm, men hade exakt samma setup i min gamla 740 turbo. Och den fick ja bänkad till 348hk i motorn med 16t turbo vid 1.4bar. Så trodde bara att det skulle bli nå likande siffror med T18 tongue

de skiljer rätt mycke mellan bromsbänkarna också kan jag säga...

350 hästar med 16t på rödblock skulle jag nog vilja ha till nått typ av världsrekord om den bänken visar rätt...

har aldrig hört om nån som kommit över 300 hästar med 16t äns.

vet en bekant som körde liknande setup som zwudda å han bromsade 280hk/440nm med 1.4bar å 19t..

Den bromsbänken kanske visa fel, men över 330hk vet ja att det var i den. Kompisen har 320hk i sin med 16t, dock ett FB block.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2012
#32
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:

Självklart är det bra kräm, men hade exakt samma setup i min gamla 740 turbo. Och den fick ja bänkad till 348hk i motorn med 16t turbo vid 1.4bar. Så trodde bara att det skulle bli nå likande siffror med T18 tongue

de skiljer rätt mycke mellan bromsbänkarna också kan jag säga...

350 hästar med 16t på rödblock skulle jag nog vilja ha till nått typ av världsrekord om den bänken visar rätt...

har aldrig hört om nån som kommit över 300 hästar med 16t äns.

vet en bekant som körde liknande setup som zwudda å han bromsade 280hk/440nm med 1.4bar å 19t..

Den bromsbänken kanske visa fel, men över 330hk vet ja att det var i den. Kompisen har 320hk i sin med 16t, dock ett FB block.

okej ja jag är dock lite tvivelaktig till den effekten, ni körde e85 också ?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2012
#33
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:

de skiljer rätt mycke mellan bromsbänkarna också kan jag säga...

350 hästar med 16t på rödblock skulle jag nog vilja ha till nått typ av världsrekord om den bänken visar rätt...

har aldrig hört om nån som kommit över 300 hästar med 16t äns.

vet en bekant som körde liknande setup som zwudda å han bromsade 280hk/440nm med 1.4bar å 19t..

Den bromsbänken kanske visa fel, men över 330hk vet ja att det var i den. Kompisen har 320hk i sin med 16t, dock ett FB block.

okej ja jag är dock lite tvivelaktig till den effekten, ni körde e85 också ?

Jajamen, försökte länka hans tråd från skogenracing. Men gick inte. Gå in på skogenracing sen söker du b230fb så får du fram den. Finns bänk papper där med. ( Och menar nu 320 hk i motorn )

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2012
#34
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:

Den bromsbänken kanske visa fel, men över 330hk vet ja att det var i den. Kompisen har 320hk i sin med 16t, dock ett FB block.

okej ja jag är dock lite tvivelaktig till den effekten, ni körde e85 också ?

Jajamen, försökte länka hans tråd från skogenracing. Men gick inte. Gå in på skogenracing sen söker du b230fb så får du fram den. Finns bänk papper där med. ( Och menar nu 320 hk i motorn )

Ja på e85 kan man stressa aggregaten lite till, att jämnföra detta med zwuddas bensinmotor är missvisande då du kan plocka typ 10% mer effekt på etanol. dvs 30hk till.

Varför dom räknar 16% drivlineförlust i den bromsbänken är för mig en gåta också :p


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 oktober 2012
#35
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:

okej ja jag är dock lite tvivelaktig till den effekten, ni körde e85 också ?

Jajamen, försökte länka hans tråd från skogenracing. Men gick inte. Gå in på skogenracing sen söker du b230fb så får du fram den. Finns bänk papper där med. ( Och menar nu 320 hk i motorn )

Ja på e85 kan man stressa aggregaten lite till, att jämnföra detta med zwuddas bensinmotor är missvisande då du kan plocka typ 10% mer effekt på etanol. dvs 30hk till.

Varför dom räknar 16% drivlineförlust i den bromsbänken är för mig en gåta också :p

Oj missa helt, trodde han körde e85, My bad tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 oktober 2012
#36
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
_Performance_ skrev:

Jajamen, försökte länka hans tråd från skogenracing. Men gick inte. Gå in på skogenracing sen söker du b230fb så får du fram den. Finns bänk papper där med. ( Och menar nu 320 hk i motorn )

Ja på e85 kan man stressa aggregaten lite till, att jämnföra detta med zwuddas bensinmotor är missvisande då du kan plocka typ 10% mer effekt på etanol. dvs 30hk till.

Varför dom räknar 16% drivlineförlust i den bromsbänken är för mig en gåta också :p

Oj missa helt, trodde han körde e85, My bad tongue

465cc spridare kommer man typ till 250 hk max på e85 tongue


130 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#37
Okey, har kollat upp en hel del och har nu kommit till valet av kam. Vad jag har förstått de så väljer man kam efter hur man vill köra;
Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm

Så många pratar om VX3-kammen. Andra tar väl VX-kamen då den redan sitter på en 531-topp från B230FX motorn eller en av B230F trim motorerna.
A-kamen vad jag har läst är lagom för hur man än ska köra.

Men någon som har erfarenhet eller kan säga vrf ni just tog den kam ni tog till trimning?

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 oktober 2012
#38
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 oktober 2012
#39
Xuri skrev:
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile

Dom som verkar ha rätt mycket koll på läget, H-kammen borde väll oxå funka rätt bra?tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Forummoderator
26 351 Inlägg
23 oktober 2012
#40
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile

Dom som verkar ha rätt mycket koll på läget, H-kammen borde väll oxå funka rätt bra?tongue

H-kammen är väldigt högvarvig så den är nog inte att rekommendera..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök