Jahopp dags att uppdatera lite då...
Det här möttes jag av i morse när jag kom till "garaget".
Här kan man faktiskt se den porrigt lila HKS-kamremmen.
Gick lite åt fanders när jag bytte kamremmen, timingen blev inte 100% och skruven till remskivan skar när jag drog fast den, sen trodde jag att skruven till spännrullen gått av också, men det visade sig att hylsan bara hade hoppat ett "kugg" (använde en 12 kants hylsa).
Eftersom skruven till remskivan skar så kunde jag inte skruva ut den, och den gick till slut av när jag försökte dra loss den för hand, men den är nu urborrad och jag har beställt både en ny skruv och en gängtapp för att göra rent gängorna igen.
Så efter att bilen stått med en isärplockad motor i närmare två veckor så har jag börjat skruva ihop den igen, brorsan var och hjälpte mig lite idag så nu är timingen på kamremmen 100% rätt (fick flytt 1 kugg), oljetråget är rengjort och ska skruvas på plats under morgondagen.
Oljekylaren packade jag om med packningar ifrån NBM för 17:-/st istället för Toyota original för 135:-/st tror nog att det blir tätt ändå.
Ett av dom stora problemen med motorn förra året var att den knappt gick när den var kall. Den startade och gick fint på tomgång, men så fort man rörde gasen så höll den på att stendö. Idag hittade jag felet
På bilden kan man se kallstartsinsprutaren som sitter innanför spjället, man kan också se att kabeln inte är ansluten...
Idag har även bromsarna blivit luftade...
Så för tillfället så ser det ut såhär under huven.
Jag lovar att ägna mig åt att städa upp under huven när nya motorn byggs i vinter.
Jaha, vad har jag kvar nu då?
Under huven:
Oljetråg.
Vattenslang till oljekylaren.
Turbo.
Downpipe.
Generator.
Intercooler.
Batteri.
Skruv till remskivan
På resten av bilen:
Stabilisatorbryggor fram och bak.
Knacka till Avgassystem så att det inte tar i.
Pulverlack av fälgarna + lägga på däcken.
Skruva fast allting på bakvagnen.
Justera höjden.
Bygga stolsunderreden.
Montera inredningen.
4-hjulsinställning.
Ja det finns en del kvar att göra men det börjar närma sig slutet för den här gången...