Din jämförelse tänker jag inte ens kommentera. Går att köra och går att köra. klart som fan bilen går att köra men den kommer gå jävligt dåligt. Jag har inte sagt att den inte går att köra?
Personen ifråga märker ingen skillnad på sin bil men går inte igenom avgasvärden, då har han inte en TRASIG lambdasond. dvs helt jävla slut, ingen ström, fungerar inte. Man kan absolut byta en skitig lambdasond också men då är den inte trasig.
Nåväl slutdiskuterat, han har ju hittat felkoder på lmm och katalysator och IAT....
turboforssen skrev:
Richtenb skrev:
Att lambda värdet är lågt där bilprovningen mäter betyder ingenting för hur lambdasensorn mår. Om bilprovningen skulle stoppa in sin sticka där lambdasonden sitter, dvs framför en katalysator och en massa avgasrör så skulle du få en bättre bild av hur den mår.
Du kan alltid mappa bort en lmm, du kan aldrig mappa bort en lambdasensor.
Om du vet var lambdan sitter så borde du förstå att den både kan bli skitig, dvs mäta något sämre men fortfarande fungera. Trasig är lika med att rycka strömmen till den. Du kan ju prova att göra det på din bil så får vi se hur bra den går....
turboforssen skrev:
är lambdan dålig så är ju den trasig ...
och en bil går inte bra utan lmm då går den ju i nödläge , men visst den går
och i detta fall va lambda värdet låg och det brukar tyda på trasig lambda
ja man kan sätta på förgasare på en bil och skippa både lmm och lambda sond med .
men om avgassystemet är tätt så får du fortfarande skapligt rätt värden längst bak .
jo jag vet vart lambda sonden sitter och vet att det går att köra med en trasig(fel på)lambda.
så du tycker att en lambda som justerar värdena fel fortfarande är hel och att lambdan måste va helt död för att va trasig ????