2893
Sök

M50-m52-m54 bmw motorer

57 Inlägg
16 oktober 2012
#41
det var troligvis btr som var skrot på den. räcker ju med att soppatrycket sjunker en aning så är det kört. i våras så köpte jag en standard m50b25 vaons som var sönderspikad. så marginalerna är mindre än man tror. m52b28 kolvarna är ju ganska känsliga då det är så låg komphöjd på dom


1 507 Inlägg
16 oktober 2012
#42
Okej smile, men så mycket skiljer det väl inte mellan en 2,5a och en 2,8a? om man tänker på soppaförbrukning och effekt? Måste gå att justera tycker jag? smile

mvh


88 Inlägg
16 oktober 2012
#43
Tuggummimannen skrev:
Vet du vad en lambdasond och en luftmassemätare gör?

mvh

Visst, motorn går efter knacksensorn, lamdbasonden och luftmassemätaren, men den går även efter TPS. Den bestämmer hur mycket spjället är öppet via TPS:en och har för detta TPS-värdet en viss AFR. Eftersom 2.8:an har en annan kurva än 2.5:an har dom olika AFR:s vid samma TPS-värde. Eftersom 2.8:an har maxvrid längre ner än 2.5:an har den ett fetare inställt AFR-värde vid detta varv än vad 2.5:an har. Därför kommer motorstyrningen oavsett luftmassemätaren och lambdasonden justera till detta AFR och den kommer att gå för magert. Den kommer då via knacksensorn sänka tändningen och den kommer att gå sämre.

1 507 Inlägg
16 oktober 2012
#44
Ja, men det kommer funka? och gå betydligt bättre än original m50b20? Och det kommer inte vara uppenbart skadligt för motorn tills man ev, mappar den i framtiden?

mvh


88 Inlägg
16 oktober 2012
#45
Men varför göra något halvdant? Ska man hålla på och fixa det får man ju ta och gå hela vägen direkt om det ska vara lönt.

1 507 Inlägg
16 oktober 2012
#46
Kan man lösa det bättre om man monterar 325-insug och därmed flyttar upp effektbandet?

mvh


1 507 Inlägg
16 oktober 2012
#47
Säger inte att man ska göra så, vet att det finns massor av alternativ som är bättre, t.ex. köpa en s50 med tillhörande el, men blir så less när folk säger att det inte går. Klart allt går om man vill, man får ju väga för och nackdelar lixom...

mvh


88 Inlägg
16 oktober 2012
#48
Tuggummimannen skrev:
Kan man lösa det bättre om man monterar 325-insug och därmed flyttar upp effektbandet?

mvh

Den kommer ju definitivt flytta kurvan uppåt vilket gör att det liknar den kurvan 2.5:an har mer.

937 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#49
jaja det blir en m50b25 efter vintern! smile


110 Inlägg
30 juni 2013
#50
det var ju dock ett tag sedan de hände något i denna tråd men det verkar vara en hel del folk här som kan dessa motorer med andra kabelpiskor! ja har en bmw e39 med m52b28 funderar på om man kan ta en m50b25 vanos och ta alla givare från m52b28an? kan man ju även passa på att knycka b28 veven ! någon erfaren ?

665 Inlägg
30 juni 2013
#51
Runezon skrev:
det var ju dock ett tag sedan de hände något i denna tråd men det verkar vara en hel del folk här som kan dessa motorer med andra kabelpiskor! ja har en bmw e39 med m52b28 funderar på om man kan ta en m50b25 vanos och ta alla givare från m52b28an? kan man ju även passa på att knycka b28 veven ! någon erfaren ?

Det är inte samma topp m50 o m52, då är det inte samma givare på den heller.
Vad jag förstår så är väll det ifrågan 2 olika givare med olika signaler , VR och Hall.
Det är vanos och icke-vanos som har olika.
En M52 skall ha Hall-givare precis som en M50 vanos.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

110 Inlägg
30 juni 2013
#52
sexy_d skrev:
Runezon skrev:
det var ju dock ett tag sedan de hände något i denna tråd men det verkar vara en hel del folk här som kan dessa motorer med andra kabelpiskor! ja har en bmw e39 med m52b28 funderar på om man kan ta en m50b25 vanos och ta alla givare från m52b28an? kan man ju även passa på att knycka b28 veven ! någon erfaren ?

Det är inte samma topp m50 o m52, då är det inte samma givare på den heller.
Vad jag förstår så är väll det ifrågan 2 olika givare med olika signaler , VR och Hall.
Det är vanos och icke-vanos som har olika.
En M52 skall ha Hall-givare precis som en M50 vanos.

Då har ja en annan fråga! om man tar m52b28an och plockar isär sen ersätter man blocket med ett m50 block ? funkar det ? ska  överladda min och detta block håller itne..

665 Inlägg
30 juni 2013
#53
M50B25 block ( plana o hona)
M50B25 insug
328 vev
M50 iv-stakar
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm ( eller cooperring )
M3 E36 3,2 kedjespännare
Senast redigerat av sexy_d (30 juni 2013)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

1 507 Inlägg
30 juni 2013
#54
Du kan ha vilken topp som helst, bara du använder insugskam som tillhör styrsystemet. B25 härva=b25 kam, b28 härva=b28 kam. Det är där plåten som kamaxelgivaren läser av sitter, de ser olika ut på m52 och m50.

Mvh
/T


110 Inlägg
30 juni 2013
#55
sexy_d skrev:
M50B25 block ( plana o hona)
M50B25 insug
328 vev
M50 iv-stakar
328 kolvar
328 topp - planat
Nya kolvringar, ramlager osv
Arp-bult till både toppen o vev
MLS-packning 3,5mm ( eller cooperring )
M3 E36 3,2 kedjespännare

tack!

2 Inlägg
3 juli 2020
#56
Hej på er alla, skriver just här för att jag behöver hjälp och råd, har läst hela konversationen och det som jag förstått är att ni kan det här mer än vad jag kan. har ett pågående projekt som jag funderar om jag kan byta ut motorn på min 728 ´99 (M52-TUB28) mot en M54-B30 , är det möjligt? Och isåfall vad behöver jag byta? Uppskattar all information.
Mvh Mille


Sök