3672
Sök

Vinterdäck Vet att ni kommer skratta

Jägermeister
910 Inlägg
23 oktober 2012
http://www.blocket.se/dalarna/Falgar_Ra … _5&w=3

Finns hur mkt som hellst begagnat, kolla blocket, bildelar, däck och fälg och sök på din bils modellnamn.

Ingen ide att hålla på och byta gummin på fälgarna fram och tillbaka, dessutom kan både fälg och däck ta skada av att krängas fram och tillbaka flera ggr per år.

En gång är ingen gång...

785 Inlägg
23 oktober 2012
Ett annat alternativ är att köpa "allvädersdäck" som du kan köra på hela året och slippa fundera på sommar/vinterhjul.

Många som gör så.

Its not the fart that kills, its the smell...

682 Inlägg
23 oktober 2012
Fredde_Vette skrev:
Ett annat alternativ är att köpa "allvädersdäck" som du kan köra på hela året och slippa fundera på sommar/vinterhjul.

Många som gör så.

Sämre grepp & bromssträcka på sommaren dock!

Om du trotsallt bestämmer dig för att köpa från blocket, ska jag kika lite på däck&fälg som passar din bil och länka här?

463 Inlägg
23 oktober 2012
Fredde_Vette skrev:

Många som gör så.

Bara självmordsaspiranter. Vettiga människor kör med vinterdäck (dubbade eller odubbade med ordentliga sajpningar) på vintern och med sommardäck på sommaren.

Annars håller jag med de flesta, kolla på blocket. Där finns ofta nästan nya vinterdäck till många bilar som sålts bra i Sverige.

785 Inlägg
23 oktober 2012
habomaster skrev:
Fredde_Vette skrev:

Många som gör så.

Bara självmordsaspiranter. Vettiga människor kör med vinterdäck (dubbade eller odubbade med ordentliga sajpningar) på vintern och med sommardäck på sommaren.

Annars håller jag med de flesta, kolla på blocket. Där finns ofta nästan nya vinterdäck till många bilar som sålts bra i Sverige.

Absolut inte optimala däck, varken på sommaren eller vintern.
Men ett enkelt alternativ som många väljer.

Har du kollat så däcken som sitter på inte är M+S märkta?

236 Inlägg
23 oktober 2012
Nallis skrev:
En Toyota Rav4

Hahahahaha nej det lovar jag att jag inte kan, har inte den blekaste aning om hur man gör. Så allt sånt får en verkstad sköta big_smile
Jag orkar ju knappt lyfta ett däck och tyvärr skulle min rygg inte klara det:(

ojoj, själv tar jag av hjulen bara för skojskull tongue

Aja, kolla alltid på blocket! Där kan du få det mycket billigare än för 8000 kr.
Kolla t.ex. på länken som gemini78 la upp. (http://www.blocket.se/dalarna/Falgar_Ra … _5&w=3)
Fyra fälgar för 500 kr som jag förstår, istället 4000 kr för nya.

---------
Din bils specifikationer::::
Bultmönster: 5x114,3
ET: 45
Navhål: 60,1

(Källa: http://www.dackhjalp.se/bultmonster/ )

Power is measured in dB

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 oktober 2012
Fredde_Vette skrev:
habomaster skrev:
Fredde_Vette skrev:

Många som gör så.

Absolut inte optimala däck, varken på sommaren eller vintern.
Men ett enkelt alternativ som många väljer.

Har du kollat så däcken som sitter på inte är M+S märkta?

M+S betyder inte nödvändigtvis "Mud and Snow", kan även stå för "Mud and Sand" och är således ingen garanti för att de på något som helst vis skulle vara anpassade för körning i kyla...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

785 Inlägg
23 oktober 2012
Men varför är MS däck godkända för vinter?

512 Inlägg
46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Åh så många bra svar jag fått här inne, tusen tack allihop  smile

Jag tror jag måste välja begagnade, nya är ju svindyra och särskilt om man ska ha fälg med. Jag ringde mekonomen och han skulle ha 2600 för ett däck, det är ju över 10 000 och sen plus fälg.....

Har Toyota Rav4 en 2003. På däcken som sitter på står det 235/60 R16 men om jag förstått rätt så måste det inte vara exakt samma, vinterdäck kan vara smalare. Är det 235 som man kan minska på eller?
Bor i närheten av Hässleholm i Norra skåne om det spelar roll smile

En däckfirma några mil ifrån hade för 3500KR beg var till Rav4 men tydligen kan årsmodell spela in så han var in 100 på att dem passade.Frågan är om man ska chansa när man har över 2 tim att köra

En hade ms på plåtfälg för 1500 bara denna säsongen.

En firma nära hade bara däcket för 250kr st, men det var inte dubb, var nog ms, han sa iaf utan dubb och MS e samma sak?! 5,5 mm

Men jag bör väl ha dubb? (Väg in att jag är ingen van förare, om det kanske spelar in)
Fler hann jag inte ringa idag innan dem stängde.

Har bara kollat blocket efter begagnade eftersom jag inte kan något *S*

Tusen tack igen för att ni hjälper mig smile

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Fredde_Vette skrev:

Många som gör så.

Sämre grepp & bromssträcka på sommaren dock!

Om du trotsallt bestämmer dig för att köpa från blocket, ska jag kika lite på däck&fälg som passar din bil och länka här?

Det får du väldigt gärna smile

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Någon som fått däck skickade, lönar det sig el bättre att bara titta i närområdet efter begagnade?

682 Inlägg
23 oktober 2012
I ditt registreringsbevis står det däckdimensioner som är tillåtna! 

205/50 R16 T.ex, då är Fälgen 16" djupet 50 och 205 är jag faktiskt inte helt säker på vad det står för.. bredd har jag för mig men vågar inte riktigt svara helt 100 på den punkten.. smile

Om du googlar "fråga på annat fordon" går in där, och skriver in ditt regnr så borde du få upp "däckdimension axel 1" "däckdimension axel 2"

Dessa dimensioner är det som gäller! Ska käka snart men kan kika lite på blocket åt dig straxt.

Beror på hur däcken skickas, en fälg med däck väger en del! 3Kg / fälg  ungefär utan gummi.
Senast redigerat av DanneSundin (23 oktober 2012)

Konsult
1 247 Inlägg
23 oktober 2012
DanneSundin skrev:
I ditt registreringsbevis står det däckdimensioner som är tillåtna! 

205/50 R16 T.ex, då är Fälgen 16" djupet 50 och 205 är jag faktiskt inte helt säker på vad det står för.. bredd har jag för mig men vågar inte riktigt svara helt 100 på den punkten.. smile

Om du googlar "fråga på annat fordon" går in där, och skriver in ditt regnr så borde du få upp "däckdimension axel 1" "däckdimension axel 2"

Dessa dimensioner är det som gäller! Ska käka snart men kan kika lite på blocket åt dig straxt.

Beror på hur däcken skickas, en fälg med däck väger en del! 3Kg / fälg  ungefär utan gummi.

205/50R16 innebär:
205mm bred slitbana
50 står för profil (dvs höjden på däcket). Det räknar du ut såhär: 205 mm * 50% = 102.5 mm.
R står för radialdäck
16 talar om vilken tum på fälg som gäller

Ville bara klargöra smile

Rav4 brukar något som ofta kallas 4x4 däck. Vilket innebär bredare däck med högre profil och även ett mycket högre belastningsindex. I det fallet blir däcken ofta mycket dyrare.
Givetvis kan du bruka "vanliga" däck med andra dimensioner, men det kommer se jätteroligt ut om du går ner i profil.

Mitt råd är därför helt i linje med tidigare, leta begagnat och försök att hålla dig i närheten av den dimensionen du har idag. Om möjligt lite smalare.

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (23 oktober 2012)

619 Inlägg
23 oktober 2012
Kika runt på blocket där kan du fynda fint. Jag köpte 4 st nästan helt oanvända vinterdäck till förra bilen för 800 med fälg och allt smile
Senast redigerat av juhaaan (23 oktober 2012)

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Jag förstår mig inte riktigt på den där Laga.se sidan =/

Fyller i regnr, väljer däck och fälg och det är en grön prick i lager vid den dimensionen jag har på däcken som sitter på 235/60 R16
Till problemet, hur vet man vad det är för däck, är det bara däck el även fälg osv Är det pris per st, ska man isf beställa fyra gånger, ja den var ju skitkrånglig sidan *S*

Konsult
1 247 Inlägg
23 oktober 2012
Nallis skrev:
Jag förstår mig inte riktigt på den där Laga.se sidan =/

Fyller i regnr, väljer däck och fälg och det är en grön prick i lager vid den dimensionen jag har på däcken som sitter på 235/60 R16
Till problemet, hur vet man vad det är för däck, är det bara däck el även fälg osv Är det pris per st, ska man isf beställa fyra gånger, ja den var ju skitkrånglig sidan *S*

Sökte lite snabbt på mitt regnr. Då finns det Vinterdäck Plåt.Fälg 4ST att välja. Finns även alufälg om du vill ha det istället.
Men vad jag kan se så var inte priserna direkt konkurrenskraftiga med t.ex blocket.

Istället för att gå på 235/60-16 på vintern skulle jag nog säga att 215/70-16 är vettigare. Brett på sommaren, smalt på vintern är något som är klart vettigt att sikta på.

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (23 oktober 2012)

46 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Jag blir lite förvirrad, på vissa ställen står det håll dig till det du har 235/60 R16
men kollar man runt så säger en del att vinterdäcken ska vara smalare. Vilket gäller eg?

På transportstyrelsen står på bilen
Däckdimension axel 1: 235/60R16

Fälgdimension axel 1: 16X7JJ

Får man ha smalare då?
Och hur vet man vilken annan dimension som passar?
Vill ju inte skicka efter något annat typ 225/60 R16 och så funkar det inte

Konsult
1 247 Inlägg
23 oktober 2012
Nallis skrev:
Jag blir lite förvirrad, på vissa ställen står det håll dig till det du har 235/60 R16
men kollar man runt så säger en del att vinterdäcken ska vara smalare. Vilket gäller eg?

På transportstyrelsen står på bilen
Däckdimension axel 1: 235/60R16

Fälgdimension axel 1: 16X7JJ

Får man ha smalare då?
Och hur vet man vilken annan dimension som passar?
Vill ju inte skicka efter något annat typ 225/60 R16 och så funkar det inte

Det absolut lättaste för dig är ju absolut att köra på det du vet säkert att du har. Men personligen hade jag kört på 215/70-16 istället. Just för att det är vad mina erfarenheter säger.

Du får ha nästan vilken dimension som helst sålänge rullomkretsen inte ändras för mycket och du ser till att slitbanan inte sticker utanför skärmarna. Om du är osäker så kan du svänga in vid din närmaste däckhandlare och fråga vad de rekommenderar just för din bil smile

Sök