3645
Sök

Däckdimension

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Hej.

Dum fråga kanske,

Jag har en Volvo V40 T4 idag med 16tums sommardäck och 15 tums vinterdäck men har fått ett bra erbjudande på 14tums alufälgar med vinterdäck (måste ändå köpa nya vinterdäck)

Är det bågra problem att köra med 14tums däck?

Mvh Johan

1 327 Inlägg
30 oktober 2012
Du ska ha minst 15 tum på den bilen.

Vad har de fälgarna suttit på för bil tidigare?

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Du ska ha minst 15 tum på den bilen.

Vad har de fälgarna suttit på för bil tidigare?

Ok. vet faktiskt inte just nu vilken bil det är. Men det kan jag ta reda på.

Tack för bra svar.

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
Det passar inte då det krävs minst 15" på din bil!

Volvo - For Life

443 Inlägg
30 oktober 2012
Förtydligande
Det kan hända att de passar, det beror på vad det är för bultcirkel på fälgen
Däremot är det inte lagligt på din bil

Glöm det, jag tänkte inte tillräckligt långt
Senast redigerat av reeLay (30 oktober 2012)

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Förtydligande

jaha, ok, de är samma bultcirkel å då bör dem ju passa. men visste inte att de va olagligt.

tack

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Förtydligande

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
reeLay skrev:
Förtydligande

Nej, det kan inte hända då en V40 T4 kräver en fälg på minst 15", sedan så är det visst lagligt att ändra tum och dimension på däck/fälg, bara den inte skiljer mer än +/- 5% i rullomkrets.

Volvo - For Life

1 327 Inlägg
30 oktober 2012
Hastighetsmätaren kommer att visa fel om det inte är mycket högre profil på 14 tums däcken och sen så lär ju aldrig fälgarna ens gå att montera på bilen då bromsarna förmodligen är för stora för 14 tums fälgarna.

443 Inlägg
30 oktober 2012
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Förtydligande

Nej, det kan inte hända då en V40 T4 kräver en fälg på minst 15", sedan så är det visst lagligt att ändra tum och dimension på däck/fälg, bara den inte skiljer mer än +/- 5% i rullomkrets.

Ja, förlåt bromsarna tänkte jag inte på. Glöm mitt föregående inlägg.
Däremot håller jag nog fast vid olagligheten, åtminsone vid normal profil på däcken

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Förtydligande

Däremot håller jag nog fast vid olagligheten, åtminsone vid normal profil på däcken

Ja ni har ju fått mig att inse att det inte är nån ide att ens prova. smile

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
Förtydligande

Lagen säger att man får ändra däck och fälg hur man vill, bara det inte skiljer mer än +/- 5% i rullomkrets, det är jag säker på!

Volvo - For Life

443 Inlägg
30 oktober 2012
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:

Lagen säger att man får ändra däck och fälg hur man vill, bara det inte skiljer mer än +/- 5% i rullomkrets, det är jag säker på!

Yes, och den bilen som jag antar är gjord för 15 tums normalprofil däck tror jag får mindre än 5% med 14" normalprofil. Men nog snackat om det eftersom det tydligen inte ens går

2 763 Inlägg
30 oktober 2012
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:

Yes, och den bilen som jag antar är gjord för 15 tums normalprofil däck tror jag får mindre än 5% med 14" normalprofil. Men nog snackat om det eftersom det tydligen inte ens går

Vad är normalprofil?

Volvo - For Life

443 Inlägg
30 oktober 2012
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:

Vad är normalprofil?

Runt 60-70 tänker jag då.

Men jag känner att jag ska nog backa ur den här diskussionen medan jag ännu kan, jag går ut på tunanre is för varje inlägg känner jag.

2 763 Inlägg
31 oktober 2012
reeLay skrev:
BOLIN_ skrev:
reeLay skrev:

Vad är normalprofil?

Runt 60-70 tänker jag då.

Men jag känner att jag ska nog backa ur den här diskussionen medan jag ännu kan, jag går ut på tunanre is för varje inlägg känner jag.

Jag kan sätta en krona på att jag har rätt angående dimensionsfrågan! smile

Volvo - For Life

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 oktober 2012
2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök