3347
Sök

Instrument/el volvo 940

174 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
som rubriken lyder har jag ett ganska stort problem med min el på min 940...

har nyss fått tillbaka instrumentet från en kille som lagat allt så det är helt !
allt funkar förutom att dom ända varningslampor som lyser vid tändning på är oljelampan, varning för trasig lampa, helljus (om jag slår på den ) , parkering (om handbromsen ligger i). sen är det ingen lampa som lyser.. laddningen funkar inte som den ska , måste varva upp motorn för att den ska starta.. har bytt kolen i generatorn. 

för övrigt är bilen en 945 d24T 94a...

tack på förhand !!//Jocke

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 november 2012
#2
kolla lamporna i instrumenthuset

laddningen antar jag eftersom de är en d24 så har du inte så hög tomgång om ngn kanske vart där o skruvat, o en generator börjar inte ladda förs än några hundra varv, samma på polarens d24 som han sänkt tomgången på


174 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#3
lamporna funkar :-) ja för när man väl har varvat upp en gång så laddar han ju sen på tomgång (12, 50 typ) :-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 november 2012
#4
ja precis, man får trycka till gasen lite så laddar generatorn smile


174 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#5
ah men känns som att någon matning upp till instrumentet är paj ?
någon som vet vart matningen till instrumentet börjar ?:-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 november 2012
#6
kollat så du fått in alla kontakter, så ingen är lös?


174 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#7
det har jag gjort:-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
2 november 2012
#8
joakimahlen skrev:
lamporna funkar :-) ja för när man väl har varvat upp en gång så laddar han ju sen på tomgång (12, 50 typ) :-)

Menar du att den laddar 12,5 V på tomgången?
Hur mycket måste du varva upp ungefär innan den börjar ge laddning?

Batterilampan i instrumenthuset måste också lysa när du har tändningen påslagen, annars kan inte generatorn ladda som det är tänkt och. Ibland kan det börja ladda om man varvar upp motorn till tex 2000-3000 varv, men när motorn stängs av och sedan startas igen så får man göra om samma sak. smile

174 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#9
500 ligger omgången på kanske ?:-)
ja men vad är felet ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
2 november 2012
#10
Generatorer till dieselmotorer ska väl vara anpassade till den låga tomgång som motorerna har, men jag är osäker på om 500 varv är tillräckligt högt för att generatorn ska kunna ladda någorlunda. Är spänningen 12,5 V så ger det ingen laddning, höj tomgången till tex 700 varv och se om den får högre spänning.

Prova att ta loss den tunna kabeln vid generatorns D+ och sätt kabelskon mot jord (motorblocket eller generatorchassit), vrid på tändningen och se om batterilampan tänds. Gör den inte det så har du antingen trasig batterilampa eller så får inte lampan matningsspänning i instrumenthuset. smile

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#11
kollade detta nu men det verkar som att jag inte får ström upp till instrumentet... vilken  kabel är det som matar upp ström till instrumentet ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
3 november 2012
#12
Borde vara en blå/röd enligt ett elschema för 940-94. smile

Men den kabeln ska även försörja de lampor som tydligen lyser, frågan är om det är avbrott någonstans på kretskortet.
Senast redigerat av Drönirettab (3 november 2012)

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#13
hur ser jag om det är ett avbrott då ?:-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#14
hur ser jag om det är ett avbrott då ?:-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
3 november 2012
#15
Du får mäta dig fram. Har inte haft en 940 så jag vet inte hur allt ser ut bakom det instrumenthuset, därför kan jag tyvärr bara ge detta råd. smile

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#16
tog bort kabeln nu från generatorn (den från instrumentet) och mätte på den... mätaren visar då 10.50-11 volt.. alltså är det ström ner på generatorn:-) då ligger väl felet på generatorn ? köpte förvisso kollen på biltema och dem hade bara en sort.. kanske är speciell till d24 ?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
3 november 2012
#17
Men om det kommer spänning där så ska ju batterilampan lysa när du jordar kabeskon. Mät vilken spänning det är på den kabeln när den sitter på plats, det kanske är dålig kontakt någonstans så att spänningen försvinner när den belastas litegrann. smile

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#18
hur mäter jag då ?yikes

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#19
plockade bort kabeln nu och startade allt är som vanligt.. alltså är detta fel på generatorn... kanske är en speciell diodbrygga till d24 ? vet ju inte heller iaf kollen jag köpte passa till Volvo... fanns ju bara ett att välja på :-)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
3 november 2012
#20
Jag var nyss ut och mätte på min bil vilken spänning det visade på den kabeln (när den sitter på plats) med tändningen påslagen, det var ca 0,9 V. Då mätte jag mellan generatorchassit och D+.

Egentligen är det inte en sån mätning som ska göras, det viktiga att ta reda på är om det är dålig kontakt mellan ändarna på kabeln. Du skulle behöva mäta mellan generatorns D+ och batterilampans utgång i instrumenthuset, då får du reda på om kabeln är dålig.

För att ta reda på om generatorn (regulatorn+kol) är okej så kan du koppla en extern 2-4 W billampa mellan batteripluspolen och generatorns D+, i detta fall ska lampan tändas direkt. Du behöver alltså inte vrida på tändningen eftersom den externa lampan kopplas direkt på batteriet. smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök