2689
Sök

VOLVO 945 går ryckigt.. tacksam för alla tips

78 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, försöker igen. Men med mer fakta..
Jag har en VOLVO 945-833 S 2,3 som är årsmodell 1995.

Problem uppstår när jag ska accelerera upp bilen i fart. Speciellt när det är lite bensin i tanken och motorn är kall. Den börjar den rycka som tusan efter 2500 varv. Rycker mer sällan då det är mycket bensin i tanken.
Så det finns något samband då det är lite bensin i tanken och dessa ryck.

Jag har mina fundering på relän, elfel, spridare osv.. Men jag har kollat felkod, de säger inget. Har även bytt rotor, fördelarlock, filter och luftmassemätare.. Utan framgång.

Min teori är dock att förpumpen som sitter i tanken är problemet. Kan det vara problemet? Hur kollar jag det?

Iallafall så igår så öppnade jag "kikluckan" som sitter i bagaget till mynningen i tanken. När man drar på tändningen så går pumpen i 2 sekunder kanske.. sen blir den tyst ¤(bygger den tryck)?

¤¤ Min fråga är egentligen kan den där pumpen i tanken, på något sätt ligga löst? Så att den inte riktigt är i botten ? Så att den får tjuvluft därifrån elr dyligt?
För om jag inte minns fel uppstod hela det här problemet vid en kraftig smäll under bilen vid en grop på en grusväg då undersidan av bilen slog i backen...

Kan backventilen vara sönder? i pumpen
Känns som att denna historia har något att göra med bränsletryck.. går det att mäta på något billigt sätt?

Blev mycket text, men svårt att förklara problemet annars... mycket tacksam för hjälp. hejs! smile
Senast redigerat av w0ug (3 november 2012)

496 Inlägg
3 november 2012
#2
kolla bensin filter? kanske tätt?


78 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#3
haggen90 skrev:
kolla bensin filter? kanske tätt?

yes, det är bytt.

496 Inlägg
3 november 2012
#4
öppna slangen till bensinen i motorn och kolla hur mycket bränsle som kommer efter 5 sekunder.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 november 2012
#5
Koppla in en bränsletrycksmätare på fuelrailen och se vad som händer med trycket när laddtrycket kommer.
Kanske rent av är lågt tryck redan från start.

Autotech

6 738 Inlägg
4 november 2012
#6
Låter som att röret som går från pumpen upp ur tanken är trasigt påvägen upp. Ta bort tankarmaturen och kolla hur slangen/röret från pumpen ser ut wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

61 Inlägg
4 november 2012
#7
låter som om där har blivit kondensvatten i tanken. Jag har haft samma problem på en jaguar som gjorde exakt likadant och då hjälper det att hälla i k-sprit i tanken som tar bort vattnet. När där är lite i tanken så kommer där mer vatten till motorn och därför hakar mer. Men det blandas ut mer när den är fulltankad.

Hoppas detta tips hjälper dig. smile


78 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#8
Tack för tips alla!

kribbe skrev:
låter som om där har blivit kondensvatten i tanken. Jag har haft samma problem på en jaguar som gjorde exakt likadant och då hjälper det att hälla i k-sprit i tanken som tar bort vattnet. När där är lite i tanken så kommer där mer vatten till motorn och därför hakar mer. Men det blandas ut mer när den är fulltankad.

Hoppas detta tips hjälper dig. smile

Detta kondensvatten borde väl försvinna ur tanken eftersom ? Har bara min bil utomhus och haft samma problem sommar/vinter. Bor i norra norrland så det är just nu väldigt kallt hela tiden smile

Hur doserar man k spriten smile?

78 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#9
Någon som vet vart jag kan få tag på sprängskissar på hela bränslesystemet ink all el. till volvo 940 1995?

61 Inlägg
4 november 2012
#10
w0ug skrev:
Tack för tips alla!

kribbe skrev:
låter som om där har blivit kondensvatten i tanken. Jag har haft samma problem på en jaguar som gjorde exakt likadant och då hjälper det att hälla i k-sprit i tanken som tar bort vattnet. När där är lite i tanken så kommer där mer vatten till motorn och därför hakar mer. Men det blandas ut mer när den är fulltankad.

Hoppas detta tips hjälper dig. smile

Detta kondensvatten borde väl försvinna ur tanken eftersom ? Har bara min bil utomhus och haft samma problem sommar/vinter. Bor i norra norrland så det är just nu väldigt kallt hela tiden smile

Hur doserar man k spriten smile?

brukar stå på flaskan. men jag har för mig att till en tank så går det en flaska. k-spriten har jag för mig fördelar/tar bort  vattnet i bensinen och blir därför inte liggandes på botten av tanken (då vatten är tyngre än bensin)

så klart det bästa hade ju varit om du kan tömma tanken helt och se om där är vatten i och utesluta det direkt. men på många bilar kan det vara rätt svårt att göra.


78 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#11
kribbe skrev:
w0ug skrev:
Tack för tips alla!

kribbe skrev:
låter som om där har blivit kondensvatten i tanken. Jag har haft samma problem på en jaguar som gjorde exakt likadant och då hjälper det att hälla i k-sprit i tanken som tar bort vattnet. När där är lite i tanken så kommer där mer vatten till motorn och därför hakar mer. Men det blandas ut mer när den är fulltankad.

Hoppas detta tips hjälper dig. smile

Detta kondensvatten borde väl försvinna ur tanken eftersom ? Har bara min bil utomhus och haft samma problem sommar/vinter. Bor i norra norrland så det är just nu väldigt kallt hela tiden smile

Hur doserar man k spriten smile?

brukar stå på flaskan. men jag har för mig att till en tank så går det en flaska. k-spriten har jag för mig fördelar/tar bort  vattnet i bensinen och blir därför inte liggandes på botten av tanken (då vatten är tyngre än bensin)

så klart det bästa hade ju varit om du kan tömma tanken helt och se om där är vatten i och utesluta det direkt. men på många bilar kan det vara rätt svårt att göra.

okej. tvivlar på kondens men kanske värt att prova?

Mer tips någon smile?


Sök