3218
Sök

Viktminskning: Vad väger vad?

798 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har letat massor på nätet efter viktminskning. Det finns en hel del sidor om VAD man kan ta bort, men ingenting om vad det egentligen väger. Mer än stålhuvar vs. kolfiberhuvar ungefär.

Lite intresserad av vad ni vet om sånt! Vad väger AC-grejerna, framskärmar, rutor, baksäte, underredsmassor, ljudisolering osv. jämnfört med om man tar bort dessa/byter mot lättare saker. Beror ju mycket på vilken bil det är så skriv vad det är för bil också.


Har ingen erfarenhet av det själv men nästa bil kommer säkerligen blir lättare än från början! smile
Senast redigerat av timnordlof (7 oktober 2006)


9 108 Inlägg
7 oktober 2006
#2
Bort med allt onödigt och väg det sedan smile Många bäckar små..


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 oktober 2006
#3
Bort med hela inredningen förutom instrument panelen..  ut med alla inrednings i bakluckan med inkl resverhjuls o allt där till


Bmw osv..

1 567 Inlägg
7 oktober 2006
#4
Är sugen på att slänga ut allt ur bilen min med..Jobbig bara vid besigtningen.Eller är det ok?
Bara att att slippa knarrandet och knirrandet vore toppen..Men väg och avgasljud lär ju öka en del..Men det är sport wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

798 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#5
Nån moderator som kan styra upp lite? :S

Alla vet väl hur man viktminskar, bara att slänga ut allt man inte behöver. Det här handlar om vad varje individuell del väger! Vad väger framskärmarna på min Saab, AC-systemet på en Focus, baksätet i en 200sx osv. Viktminskningstrådar finns det gott om, det här är nått annat...




EDIT: Tänkte nått i stil med

Volvo 850 -96:

Baksäte: X Kg
Motorhuv med isolering: X Kg
osv...
Senast redigerat av timnordlof (8 oktober 2006)


BMW Power
2 362 Inlägg
8 oktober 2006
#6
timnordlof skrev:
Nån moderator som kan styra upp lite? :S

Alla vet väl hur man viktminskar, bara att slänga ut allt man inte behöver. Det här handlar om vad varje individuell del väger! Vad väger framskärmarna på min Saab, AC-systemet på en Focus, baksätet i en 200sx osv. Viktminskningstrådar finns det gott om, det här är nått annat...




EDIT: Tänkte nått i stil med

Volvo 850 -96:

Baksäte: X Kg
Motorhuv med isolering: X Kg
osv...

Ja men det är ju lätt för oss alla att veta vad saker och ting väger på din bil osv? riv ut och ställ dom på en våg då? hmm

BMW, bogsering med wire :/

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
8 oktober 2006
#7
vad jag vet eller har varit inne på 3000gt klubb hemsida om man ta bort framsätterna, baksätterna+ac och huv spara man upp till 150kg..kanske lite mer 200kg eftersom de säger att framsätterna väger 40kg/st
så 40+40=80kg
baksätterna väger väl? jaa gissa på 60---70kg?
då är man nu uppe i 130...ac väger väl?15-20kg? huv 10-20kg? jaa 200kg ungerfär:P
så om min ekonomi tillåter då skulle jag inte köpa de versioner med twin turbo utan de utan turbo
de vägger 1550kg tar man bort 150kg då väger bilen ca:1400kg tänkt er 1400:- 3.0 v6 ca:230-250hk lär väl åka ifrån de flesta + är de otrolig skillnad när de gäller försäkring på en 3000gt twin turbo o utan


2 123 Inlägg
8 oktober 2006
#8
_lee_jr skrev:
vad jag vet eller har varit inne på 3000gt klubb hemsida om man ta bort framsätterna, baksätterna+ac och huv spara man upp till 150kg..kanske lite mer 200kg eftersom de säger att framsätterna väger 40kg/st
så 40+40=80kg
baksätterna väger väl? jaa gissa på 60---70kg?
då är man nu uppe i 130...ac väger väl?15-20kg? huv 10-20kg? jaa 200kg ungerfär:P
så om min ekonomi tillåter då skulle jag inte köpa de versioner med twin turbo utan de utan turbo
de vägger 1550kg tar man bort 150kg då väger bilen ca:1400kg tänkt er 1400:- 3.0 v6 ca:230-250hk lär väl åka ifrån de flesta + är de otrolig skillnad när de gäller försäkring på en 3000gt twin turbo o utan

Jo men har man en 3000 GT VR4 så har du ändå ingen chans utan turbo.
VR4 väger nästan 1900 kg om jag inte har fel och med chip får man 60 extra hästkrafter.
En 3000 GT utan turbo är ju inte ens att tänka på enligt mig mening.

798 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#9
FugitivE skrev:
timnordlof skrev:
Nån moderator som kan styra upp lite? :S

Alla vet väl hur man viktminskar, bara att slänga ut allt man inte behöver. Det här handlar om vad varje individuell del väger! Vad väger framskärmarna på min Saab, AC-systemet på en Focus, baksätet i en 200sx osv. Viktminskningstrådar finns det gott om, det här är nått annat...




EDIT: Tänkte nått i stil med

Volvo 850 -96:

Baksäte: X Kg
Motorhuv med isolering: X Kg
osv...

Ja men det är ju lätt för oss alla att veta vad saker och ting väger på din bil osv? riv ut och ställ dom på en våg då? hmm

Det gäller ju inte min bil som jag skrev. Vi kan strunta i det om det är jobbigt, men jag tänkte att många ha säkert vägt grejer dem slängt ur bilen. Kul att veta vad det väger ungefär. Jag har inte en aning om hur mycket man tjänar på att byta till sidorutor i plast till exempel.

JU fler som svarar, ju närmare ett sanningsenligt medeltal kommer man....


Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 oktober 2006
#10
UseDubbelTurbo skrev:
Bort med hela inredningen förutom instrument panelen..  ut med alla inrednings i bakluckan med inkl resverhjuls o allt där till

jag kasta ut den med wink


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
9 oktober 2006
#11
Fredrik.Gustavsson skrev:
_lee_jr skrev:
vad jag vet eller har varit inne på 3000gt klubb hemsida om man ta bort framsätterna, baksätterna+ac och huv spara man upp till 150kg..kanske lite mer 200kg eftersom de säger att framsätterna väger 40kg/st
så 40+40=80kg
baksätterna väger väl? jaa gissa på 60---70kg?
då är man nu uppe i 130...ac väger väl?15-20kg? huv 10-20kg? jaa 200kg ungerfär:P
så om min ekonomi tillåter då skulle jag inte köpa de versioner med twin turbo utan de utan turbo
de vägger 1550kg tar man bort 150kg då väger bilen ca:1400kg tänkt er 1400:- 3.0 v6 ca:230-250hk lär väl åka ifrån de flesta + är de otrolig skillnad när de gäller försäkring på en 3000gt twin turbo o utan

Jo men har man en 3000 GT VR4 så har du ändå ingen chans utan turbo.
VR4 väger nästan 1900 kg om jag inte har fel och med chip får man 60 extra hästkrafter.
En 3000 GT utan turbo är ju inte ens att tänka på enligt mig mening.

hallå? du har fel:P en vanlig 3000gt med twin turbo väger mellan 1700-11750kg  twin turbo med 280-300hk...en vr4 väger ca: 150mindre och ca:320hk original... ..jag undrar vad har du fått ifrån att en 3000gt vr4 väger 1900?


fresh'n'clean
147 Inlägg
9 oktober 2006
#12
Hyundai Coupe 03+ 1430 kg
Baksäten 19.5kg
Reservhjul 16.3kg
Motorkåporna 2.3kg
17" org. hjulen 9.9kg

Finns en bra sida om man ska köpa nya hjul och vill veta vikt, wheelweights.net
Senast redigerat av alxalx (9 oktober 2006)

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 oktober 2006
#13
Kör med nästan tom tank

-50Kg

Fin trimmning det big_smile wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

798 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#14
alxalx skrev:
Hyundai Coupe 03+ 1430 kg
Baksäten 19.5kg
Reservhjul 16.3kg
Motorkåporna 2.3kg
17" org. hjulen 9.9kg

Finns en bra sida om man ska köpa nya hjul och vill veta vikt, wheelweights.net

Perfekt svar! Sånt jag ville veta typ. Trodde inte baksäten och reservhjul vägde så mycket som dem gjorde. Intressant...


2 123 Inlägg
11 oktober 2006
#15
_lee_jr skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
_lee_jr skrev:
vad jag vet eller har varit inne på 3000gt klubb hemsida om man ta bort framsätterna, baksätterna+ac och huv spara man upp till 150kg..kanske lite mer 200kg eftersom de säger att framsätterna väger 40kg/st
så 40+40=80kg
baksätterna väger väl? jaa gissa på 60---70kg?
då är man nu uppe i 130...ac väger väl?15-20kg? huv 10-20kg? jaa 200kg ungerfär:P
så om min ekonomi tillåter då skulle jag inte köpa de versioner med twin turbo utan de utan turbo
de vägger 1550kg tar man bort 150kg då väger bilen ca:1400kg tänkt er 1400:- 3.0 v6 ca:230-250hk lär väl åka ifrån de flesta + är de otrolig skillnad när de gäller försäkring på en 3000gt twin turbo o utan

Jo men har man en 3000 GT VR4 så har du ändå ingen chans utan turbo.
VR4 väger nästan 1900 kg om jag inte har fel och med chip får man 60 extra hästkrafter.
En 3000 GT utan turbo är ju inte ens att tänka på enligt mig mening.

hallå? du har fel:P en vanlig 3000gt med twin turbo väger mellan 1700-11750kg  twin turbo med 280-300hk...en vr4 väger ca: 150mindre och ca:320hk original... ..jag undrar vad har du fått ifrån att en 3000gt vr4 väger 1900?

Bilsport köpguide står det klart och tydligt att VR4 väger 1800 eller 1900 kg tjänste vikt.

4 571 Inlägg
11 oktober 2006
#16
Menar du seriöst att du vill ha en lista på vad varje enskild del i alla bilar väger?

Då får nog chrizz slänga upp en till server för att klara av den kilometerlånga listan för varenda skruv i alla bilmodeller tongue


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 oktober 2006
#17
Fredrik.Gustavsson skrev:
_lee_jr skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:

Jo men har man en 3000 GT VR4 så har du ändå ingen chans utan turbo.
VR4 väger nästan 1900 kg om jag inte har fel och med chip får man 60 extra hästkrafter.
En 3000 GT utan turbo är ju inte ens att tänka på enligt mig mening.

hallå? du har fel:P en vanlig 3000gt med twin turbo väger mellan 1700-11750kg  twin turbo med 280-300hk...en vr4 väger ca: 150mindre och ca:320hk original... ..jag undrar vad har du fått ifrån att en 3000gt vr4 väger 1900?

Bilsport köpguide står det klart och tydligt att VR4 väger 1800 eller 1900 kg tjänste vikt.

vad jag har kollat på 3000gt hemsida köpguiden står de som jag skrev:P


798 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
#18
Izual skrev:
Menar du seriöst att du vill ha en lista på vad varje enskild del i alla bilar väger?

Då får nog chrizz slänga upp en till server för att klara av den kilometerlånga listan för varenda skruv i alla bilmodeller tongue

Åhh, garaget-syndrom...

Tänkte bara att dem som plockat bort grejer (ganska få), och vägt dem (ännu färre) och har lust att lägga upp det här (inga) kan göra det. Dem vanligaste grejerna, inte varendra skruv. Men jag tycker inte den här tråden ger nånting så den kan väl låsas istället?


Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
12 oktober 2006
#19
Vet ju inte vad just ni väger men jag vet folk i 150kilosklassen som snackar om att lätta bilen...till de så kan jag ju bara tipsa dem om att de kan lätta sig själva en 50-70kg till å börja med!!wink Om det nu e så viktigt med en lätt bil...

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
12 oktober 2006
#20
Golf mk2

Motorhuv: 23kg
Baksäte del 1: 4kg
Baksäte del 2: 3.5kg

G60 motor med låda: 200kg (vägt med stortån tongue )
Dörrar: 19kg
Framstolar: 8kg

Vägt av mig så det diffar nog lite. Men men.
Senast redigerat av Owzer (12 oktober 2006)



Sök