3398
Sök

Volvo 740 -89 mätar problem!

600 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Körde bilen en gång förraveckan och då började abs lampan lysa efter ett tag men slocknar då jag startar om bilen och tänds inte varje gång. Och idag funkade hastighetsmätaren sen började den hoppa till när jag drog på lite. Men nu är den död den med. Ska kolla bakom instrumenthuset då jag får tid men om jag inte finner något där vad är nästa steg då?

6 738 Inlägg
7 november 2012
de e la glapp i instrumenthuset det är rätt vanligt på 740 annars är la givaren till km/h mätaren i bak axeln kass tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

600 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Henkix skrev:
de e la glapp i instrumenthuset det är rätt vanligt på 740 annars är la givaren till km/h mätaren i bak axeln kass tongue

någon gissning på ABSn ?

600 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Var nyss ut å testa. Då jag kom upp att lägga i 2an tändes ABSen och hastighetsmätaren var död tills dess men när jag började närma mig 3an då hoppade hastighetsmätaren upp i 40 jag klappade till uppe på instrumenhuset och mätaren bara svajade till och hoppade mellan 30-40

6 738 Inlägg
8 november 2012
ErsdaHL skrev:
Var nyss ut å testa. Då jag kom upp att lägga i 2an tändes ABSen och hastighetsmätaren var död tills dess men när jag började närma mig 3an då hoppade hastighetsmätaren upp i 40 jag klappade till uppe på instrumenhuset och mätaren bara svajade till och hoppade mellan 30-40

om absen tänds så är det la helt enkelt något med absen som krånglar sen så e de la glapp i km/h mätaren. kolla näsa gång den inte funkar om trippen funkar.

Du är liv

600 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Henkix skrev:
ErsdaHL skrev:

om absen tänds så är det la helt enkelt något med absen som krånglar sen så e de la glapp i km/h mätaren. kolla näsa gång den inte funkar om trippen funkar.

bromsarna låser sig inte vid hårdinbromsning och om jag bromsar sen vrider på motorn så sjunker plattan som den ska. Har hört att ABS och hastighetsmätarens givare hänger ihop på bakaxeln. Ska kolla om det är klapp därbak i helgen.

600 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Får låna garage med lyft imorrn, Ska kika på givaren på bakaxeln men skriket på filmen kanske är en utav remmarna som är slapp på filmen? http://www.youtube.com/watch?feature=pl … IyRA#t=15s

6 738 Inlägg
10 november 2012
ErsdaHL skrev:
Får låna garage med lyft imorrn, Ska kika på givaren på bakaxeln men skriket på filmen kanske är en utav remmarna som är slapp på filmen? http://www.youtube.com/watch?feature=pl … IyRA#t=15s

jag hör då inget speciellt ljud i filmen? tongue

Du är liv

18 Inlägg
11 november 2012
HEj tänkte fråga om någon har Ideer på vad felet kan vara om man inte har någon gnista. HAr en 740i 87a förgasare motor b230k. GIck hur fint som helst inga problem alls men en dag när jag hade kört så när jag stängde av den så ville den inte starta dagen efter . HAr testat byt rotor och fördelarlock . TÄndpsole. TÄndmodul. Hallgivare. Kablar och stift ganska nya. Bensin kommer men ingen gnista alls . VAd kan mer vara fel??? ÄR jätte behov av hjälp tack på förhand

6 738 Inlägg
11 november 2012
duettfisken skrev:
HEj tänkte fråga om någon har Ideer på vad felet kan vara om man inte har någon gnista. HAr en 740i 87a förgasare motor b230k. GIck hur fint som helst inga problem alls men en dag när jag hade kört så när jag stängde av den så ville den inte starta dagen efter . HAr testat byt rotor och fördelarlock . TÄndpsole. TÄndmodul. Hallgivare. Kablar och stift ganska nya. Bensin kommer men ingen gnista alls . VAd kan mer vara fel??? ÄR jätte behov av hjälp tack på förhand

finns la en styrbox till tändningen som kan ha gått sönder tongue sitter isåfall under kåpan vid pedalerna, sitter mellan bromsen o gaspedalen tongue

Du är liv

18 Inlägg
11 november 2012
OKej tack får kolla på det :-)

600 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Henkix skrev:
ErsdaHL skrev:

jag hör då inget speciellt ljud i filmen? tongue

0:14- 0:16 och 0:03 är det något som tjuter till. Och ibland då man kört kan det lukta lite bränt så kan tro att någon utav dom är det någon vajsing med. Hoppas verkligen att det bara är glapp i kontakten på bakaxel locket imorgon ! Och att det löses med lite ruskning och 5-56

600 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
ska bort om nån timme, Vart borde jag sätta lyftarmarna? den har 4 armar dvs 2 på var sida.

600 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
kablarna som går in i kontakten på bakaxeln var nätt å jämnt av. kunde lätt rycka lös kontakten så nu måste jag ha nya runda kabelskor och skarva kabeln lite. Vart kan jag få tag på sånna skor ?

6 738 Inlägg
11 november 2012
ErsdaHL skrev:
kablarna som går in i kontakten på bakaxeln var nätt å jämnt av. kunde lätt rycka lös kontakten så nu måste jag ha nya runda kabelskor och skarva kabeln lite. Vart kan jag få tag på sånna skor ?

mekonomen, volvo?

Du är liv

600 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Förstår varför jag fick den så billigt..
en rem slirar och handbromsen tar nada (ska fixas utav bilförsäljarn)
hastighets mätaren och ABS lampan lyser. kablarna till givaren på bakaxeln hade gått av det har jag på g.
i bakluckan är det fuktig på sidorna bakom hjulhusen. Inte rostat hål igenom.. såg att listen runt bakluckan inte satt riktigt så tröck fast den lite bättre nu. Vad mer att göra? Vart kan jag öppna en tråd för hela bilen ?

6 738 Inlägg
12 november 2012
ErsdaHL skrev:
Förstår varför jag fick den så billigt..
en rem slirar och handbromsen tar nada (ska fixas utav bilförsäljarn)
hastighets mätaren och ABS lampan lyser. kablarna till givaren på bakaxeln hade gått av det har jag på g.
i bakluckan är det fuktig på sidorna bakom hjulhusen. Inte rostat hål igenom.. såg att listen runt bakluckan inte satt riktigt så tröck fast den lite bättre nu. Vad mer att göra? Vart kan jag öppna en tråd för hela bilen ?

men de e ju standard på 740 att det är fuktigt på sidorna bakom hjulhusen tongue

Du är liv

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök