Historien om en Alpina B3 som beger sig ut på en resa till sina rötter. Resan till att bli en banbil. Ena hemmet är i Malmö, men där den lever ut, är på Ringen.
Kan väl dra en snabb sammanfattning om varför jag skrev som jag gjorde tidigare, det är inte för att jag är emot projekt eller "Onej, en alpina skruvas i molekyler" utan för att jag själv gjort kalkyl på hur mycket det skulle kunna kosta att få iordning min egen bil till en riktig ban-slukare (330in jag fick ihop en bitöver 300k, med väghållning, trim och säkerhet. Då är man ju uppe i en CSL, om man plussar på 100k vilket en alpina kostar (minst). Jag skall inte göra någon smygreklam eller något, men jag kan säga att jag köpte bakvagnsbussningar till min bil i aluminium och ledlager, och det är en väldig skillnad mot original så det rekommenderas starkt! Finns för subframen och fram för bakre bärarmar Bilen kommer användas i vintern så vi får se hur ledlager tacklar salt och annat! Update snart? Mvh John
Jag förstod att det var så du menade. Såg att du hade en fin 330, så jag anade att du hade bra koll.
Det hela beror ju på hur mycket pengar man vill lägga och över hur lång tid. Planen med Alpinan är ju att ha det som en växande banbil främst på ringen. Så tanken är ju att lägga lite pengar på den under en längre tid och då blir det inte så smärtsamt för plånboken och man får samtidigt en kul hobby. Det behövs nog inte SÅ mycket pengar heller för att få en rolig bil. För runt 150k får man nog en riktigt rolig och lagom snabb bil, samtidigt som man inte behöver gråta om det går åt skogen.
Ang. bussningar så är det planerat att byta dem. Men är dem inte lite hårda? Funderar lite på powerflex eller delrin.
Ang delrin så tycker jag dom slits fortare än original, hade det på länkarmarna fram på min s70 och dom var slut efter 1500 riktigt hårda mil, blir lite påfrestningar med 1500kg bil, 225or och bottsänkt chassi jag tror iaf på ledlager men jag kan ha fel oxå och då har man gjort bort sig ordentligt ekonomiskt Mvh John
Ang delrin så tycker jag dom slits fortare än original, hade det på länkarmarna fram på min s70 och dom var slut efter 1500 riktigt hårda mil, blir lite påfrestningar med 1500kg bil, 225or och bottsänkt chassi jag tror iaf på ledlager men jag kan ha fel oxå och då har man gjort bort sig ordentligt ekonomiskt Mvh John
Ok, får ha det i åtanke ang. Delrin då. Bakvagnen ska snart ner iaf. Så då blir det att klura ut vad som skall vart.
NU äntligen är jag färdig med mittkonsolen. Jag rev upp allt igen och körde finspackel på den. Jag skulle gjort detta från början, men jag trodde att folien skulle täcka de lite mindre hållen. Men nu är det iaf klart och den kommer få sitta där den sitter nu. Jag tog Alpinas lilla platta med numret på och satte den på mittkonsolen också. Den satt uppe i taket förut, men eftersom det revs ut i veckan så var jag tvungen att hitta en plats där den kan sitta kvar. Jag tycker det blev lite kewlt.
Alla mätare sitter på rätt plats nu också. De ska dock kopplas in också först också
samtidigt som man inte behöver gråta om det går åt skogen.
Går det åt skogen på nürburgring så gråter man oavsett, 15-20m armco är fan inte gratis
Kul projekt annars, ska följas
Nu ska vi inte vara sånna Det är klart att risken alltid finns och därför körs det därefter. Jag vill aldrig uppleva känslan av det där långsamma varvet i bak på en bärgningsbil utan jag tar det försiktigt och skiter hellre i att köra snabba tider.
Efter en längre stund ur garaget på grund av kyla så har jag slängt in lite bilder i Photoshop och ut kom ett slutresultat som är över förväntan.
Det är den första renderingen av bilen. Detta är ungefär så bilen kommer se ut till våren.
Detta är ett utkast av slutresultatet. Lättvikts-huv, sänkt och splitter. Dock saknas kanske sidokjolar men det kommer även sen, tillsammans med en diffuser i bak.
Jonnsard: Blev också riktigt nöjd med looken faktiskt. Får se om jag pallar sitta mer i PS just nu, men jag håller med. Lite mer camber har ingen dött av
Då så, en uppdatering äntligen! Det har varit ganska kallt nere i garaget vilket har gjort att projektet har fått stå lite stilla ibland. En del har ändå hänt och Alpinan börjar bli lättare och därför snabbare.
Fönstermotorer väger mycket!
Hittade lite inspiration i garaget!
Bytte denna innan Jul. Innan satt det ett BMW-märke och det går ju inte för sig! Både fram och bak är nu stämplade "Alpina".
All asfaltsmatta som syns på bild är borta, även det i dörrarna. Allt klister som blev kvar är också borta nu. Fick dock ej bilder på detta. Bilen väger nu 135kg mindre och det börjar bli svårt att få ut mer kilo utan att byta ut saker. Stolar väger ju en del men dem sitter kvar ett tag till. Sommaren är på väg och det dröjer inte länge innan bilen också är det. Det går ganska sakta just nu, men projektet är som sagt ett långtidsprojekt.
Var nere i går igen och lade en snabb testspray i bagageutrymmet för att se hur det blev. Det kommer bli svart hammarlack i hela bilen sen. Detta är vanlig halvmatt lack, kände att det inte behövs något superbra i detta utrymmet.
Det börjar bli varmare och fler timmar kommer nog spenderas där nere. Nu är det mest tråkiga småsaker som uppdateras, men snart blir det mer.
Nu är årets resa till ringen avklarad och bilen klarade sig grymt bra.
Förutom småsaker så har det flutit på bra. Däcken och chassiet har verkligen gjort att bilen är grymt stabil, men det saknas helt klart lite krängningshämmare på bilen.
Det har tyvärr blivit lite dåligt uppdaterat här, men det är mycket roligare att meka än att skriva.