3353
Sök

Alpina B3 3.3 - Hobby-racing på Ringen

Historien om en Alpina B3 som beger sig ut på en resa till sina rötter. Resan till att bli en banbil. Ena hemmet är i Malmö, men där den lever ut, är på Ringen.

20 858 Visningar
Uppdaterades senast 28 oktober 2014
65 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#41
Jonnsard skrev:
Kan väl dra en snabb sammanfattning om varför jag skrev som jag gjorde tidigare, det är inte för att jag är emot projekt eller "Onej, en alpina skruvas i molekyler" utan för att jag själv gjort kalkyl på hur mycket det skulle kunna kosta att få iordning min egen bil till en riktig ban-slukare (330in jag fick ihop en bitöver 300k, med väghållning, trim och säkerhet.
Då är man ju uppe i en CSL, om man plussar på 100k vilket en alpina kostar (minst).
Jag skall inte göra någon smygreklam eller något, men jag kan säga att jag köpte bakvagnsbussningar till min bil i aluminium och ledlager, och det är en väldig skillnad mot original så det rekommenderas starkt!
Finns för subframen och fram för bakre bärarmar smile Bilen kommer användas i vintern så vi får se hur ledlager tacklar salt och annat!
Update snart? smile
Mvh John

Jag förstod att det var så du menade. smile
Såg att du hade en fin 330, så jag anade att du hade bra koll.

Det hela beror ju på hur mycket pengar man vill lägga och över hur lång tid. Planen med Alpinan är ju att ha det som en växande banbil främst på ringen. Så tanken är ju att lägga lite pengar på den under en längre tid och då blir det inte så smärtsamt för plånboken och man får samtidigt en kul hobby.
Det behövs nog inte SÅ mycket pengar heller för att få en rolig bil. För runt 150k får man nog en riktigt rolig och lagom snabb bil, samtidigt som man inte behöver gråta om det går åt skogen. smile

Ang. bussningar så är det planerat att byta dem. Men är dem inte lite hårda? Funderar lite på powerflex eller delrin.

smile


458 Inlägg
18 november 2012
#42
Ang delrin så tycker jag dom slits fortare än original, hade det på länkarmarna fram på min s70 och dom var slut efter 1500 riktigt hårda mil, blir lite påfrestningar med 1500kg bil, 225or och bottsänkt chassi smile jag tror iaf på ledlager men jag kan ha fel oxå och då har man gjort bort sig ordentligt ekonomiskt wink
Mvh John


65 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#43
Jonnsard skrev:
Ang delrin så tycker jag dom slits fortare än original, hade det på länkarmarna fram på min s70 och dom var slut efter 1500 riktigt hårda mil, blir lite påfrestningar med 1500kg bil, 225or och bottsänkt chassi smile jag tror iaf på ledlager men jag kan ha fel oxå och då har man gjort bort sig ordentligt ekonomiskt wink
Mvh John

Ok, får ha det i åtanke ang. Delrin då. Bakvagnen ska snart ner iaf. Så då blir det att klura ut vad som skall vart. smile


65 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#44
NU äntligen är jag färdig med mittkonsolen. Jag rev upp allt igen och körde finspackel på den. Jag skulle gjort detta från början, men jag trodde att folien skulle täcka de lite mindre hållen. Men nu är det iaf klart och den kommer få sitta där den sitter nu.
Jag tog Alpinas lilla platta med numret på och satte den på mittkonsolen också. Den satt uppe i taket förut, men eftersom det revs ut i veckan så var jag tvungen att hitta en plats där den kan sitta kvar. Jag tycker det blev lite kewlt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-7f86838067772f88683c126babde90ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-41306ed8953bcbf28e1d1893eae54e3f.jpg

Alla mätare sitter på rätt plats nu också. De ska dock kopplas in också först också big_smile


392 Inlägg
24 november 2012
#45
Fint, bara köppla kvar nu då. Fanns
Inte alla mätare i svart? wink

65 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#46
peterahlin skrev:
Fint, bara köppla kvar nu då. Fanns
Inte alla mätare i svart? wink

Hehe, nä. Lambdamätarna fanns inte i svart. Men dem lyser i grönt sen istället smile Ska lacka kanten på dem i svart också sen.


69 Inlägg
24 november 2012
#47
Kanoners kanoners! smile

65 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#48
Erajk skrev:
Kanoners kanoners! smile

smile


392 Inlägg
25 november 2012
#49
ceedz skrev:
peterahlin skrev:
Fint, bara köppla kvar nu då. Fanns
Inte alla mätare i svart? wink

Hehe, nä. Lambdamätarna fanns inte i svart. Men dem lyser i grönt sen istället smile Ska lacka kanten på dem i svart också sen.

Ok, blir gött!

1 080 Inlägg
27 november 2012
#50
ceedz skrev:
samtidigt som man inte behöver gråta om det går åt skogen. smile

Går det åt skogen på nürburgring så gråter man oavsett, 15-20m armco är fan inte gratis tongue

Kul projekt annars, ska följas smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

65 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#51
pontiacen skrev:
ceedz skrev:
samtidigt som man inte behöver gråta om det går åt skogen. smile

Går det åt skogen på nürburgring så gråter man oavsett, 15-20m armco är fan inte gratis tongue

Kul projekt annars, ska följas smile

Nu ska vi inte vara sånna smile
Det är klart att risken alltid finns och därför körs det därefter. Jag vill aldrig uppleva känslan av det där långsamma varvet i bak på en bärgningsbil utan jag tar det försiktigt och skiter hellre i att köra snabba tider. wink

Kul att du följer!


65 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#52
Efter en längre stund ur garaget på grund av kyla så har jag slängt in lite bilder i Photoshop och ut kom ett slutresultat som är över förväntan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-2a69069d040d442a762a5202e3b1a3bf.jpg
Det är den första renderingen av bilen. Detta är ungefär så bilen kommer se ut till våren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-f75c7ac4177f5fbd79722fded7d8cc88.jpg
Detta är ett utkast av slutresultatet. Lättvikts-huv, sänkt och splitter. Dock saknas kanske sidokjolar men det kommer även sen, tillsammans med en diffuser i bak.

Vad tycks? smile
Senast redigerat av ceedz (11 december 2012)


392 Inlägg
11 december 2012
#53
Nice! Racing

458 Inlägg
11 december 2012
#54
Fyfasen, riktigt rå! kan du inte göra en PS på cirka 3-5graders camber oxå? Förmodar att du iaf pillar in ett par camberstag i bakvagnen wink
Mvh John


65 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#55
Kul att du gillart pätär. smile

Jonnsard: Blev också riktigt nöjd med looken faktiskt. Får se om jag pallar sitta mer i PS just nu, men jag håller med. Lite mer camber har ingen dött av smile
Senast redigerat av ceedz (11 december 2012)


65 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#56
Då så, en uppdatering äntligen! Det har varit ganska kallt nere i garaget vilket har gjort att projektet har fått stå lite stilla ibland. En del har ändå hänt och Alpinan börjar bli lättare och därför snabbare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-abb6a83150dc3b2b04338044c60fff3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-8f98f55d044a38721be408dacd89d0fb.jpg
Fönstermotorer väger mycket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-72fabc7b2b48f625f015fd6f660b2db2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-9ee42ee089f0e5f207cc843808cc7e7e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-38434520841f80f093dbc76aa39ae54e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-04b4dba4634ec922a90ba8ab0936852a.jpg
Hittade lite inspiration i garaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-cb5a9767407964d542c6f7bea686ff3f.jpg
Bytte denna innan Jul. Innan satt det ett BMW-märke och det går ju inte för sig! Både fram och bak är nu stämplade "Alpina".

All asfaltsmatta som syns på bild är borta, även det i dörrarna. Allt klister som blev kvar är också borta nu. Fick dock ej bilder på detta. Bilen väger nu 135kg mindre och det börjar bli svårt att få ut mer kilo utan att byta ut saker. Stolar väger ju en del men dem sitter kvar ett tag till. Sommaren är på väg och det dröjer inte länge innan bilen också är det. Det går ganska sakta just nu, men projektet är som sagt ett långtidsprojekt. smile
Senast redigerat av ceedz (7 februari 2013)


65 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#57
Var nere i går igen och lade en snabb testspray i bagageutrymmet för att se hur det blev. Det kommer bli svart hammarlack i hela bilen sen. Detta är vanlig halvmatt lack, kände att det inte behövs något superbra i detta utrymmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-852bf1c041cd9589bac87d2e525e521d.jpg

Det börjar bli varmare och fler timmar kommer nog spenderas där nere. Nu är det mest tråkiga småsaker som uppdateras, men snart blir det mer.


65 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#58
Detta blir en lite tråkig uppdatering igen men nu är bilen uppe i luften för ett bussningsbyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-02de5b93149793074e77ebcd4d4b6658.jpg
Uppe i luften!


https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-d670e1f44cca798a668b4b8d16a2c045.jpg
Beställde bussningar från Badassparts och fick en fint paket med Strongflex. Även en lite turbo åkte med!


https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-6141667403c04697904726e24fa59e1b.jpg
Köpte lite saker till inredningen, b.la. Alcantaradamask istället för läder. Lyfter bilen några år och får en snyggare look.


https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-0fabc84e29b969a0df3448ac6036da13.jpg
Detta var den ända rosten som fanns på hela bilen. Fixades ganska lätt med lite slipning och spray.

Det kommer komma en lite rush senare i vår då det ska fixas och donas.
Senast redigerat av ceedz (31 mars 2013)


392 Inlägg
31 mars 2013
#59
Det tar sig!

65 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#60
Nu är årets resa till ringen avklarad och bilen klarade sig grymt bra.

https://www1.garaget.org/archive/8/7958/310706/310706-3202601.jpg

Förutom småsaker så har det flutit på bra. Däcken och chassiet har verkligen gjort att bilen är grymt stabil, men det saknas helt klart lite krängningshämmare på bilen.

Det har tyvärr blivit lite dåligt uppdaterat här, men det är mycket roligare att meka än att skriva. smile
Senast redigerat av ceedz (18 augusti 2013)



Sök