Köpte mig en Volvo 242 -75 för att jag har lite kärlek till dessa bilar (tidiga). Växte upp med mycket Volvo och det har fastnat på något vis =P Planen med bilen är "sleeper" stuk, har tänkt att försöka få den att se så... Visa mer
Huruvida lådan kommer att hålla eller ej lär märkas. Kör hårt bara. Kul med hemmabyggd jigg och allmänt hemma-meck. Och tack för inspiration för att ta tag i eget projekt
Varit lite på latsidan, men gjorde klart högra torpedhalvan igår. På den ska styrbox, relän och säkringar monteras. anledningen till att allt placeras på den är, denna motorn ska ur bilen när den riktiga införskaffas så den kommer hamna i en annan 240. Då skiftar jag bara torpedplåtarna när det är dags.
Den har fått lite svart färg på sig nu och vid nästa repa till garaget så ska elen påbörjas
Och för övrigt så har jag renoverat bilens ordinarie elsystem så nu fungerar precis allt förutom lite lampor som behöver bytas lite varstans (instrumentering/belysning) ..
I helgen hoppas jag på att få riva lite i polarens 245 som ska skrotas. I den ska torpedplåt (mitten) kapas ur, ta värmepaketet, och kanske lite andra småprylar. Sen ska jag ha lite skit till gärdesbilen (långlopp på G)
Orkade inte bry mig i att fixa rätt färg till den heller, fick bli lite ljusgrön spray som jag hittade på Dollar store utanför Arboga. Snygg eller hur
Har monterat ett värmepaket som jag fick av en kompis. Det ursprungliga saknades av nån anledning.
Sen är väl allt restaurerat som var bortskrotat ifrån bilen av nån konstig anledning. Dock har jag inte fotat allt då det är original delar ifrån en annan 240 .. Nästa steg är att börja med Styrsystemet !
Fixade startpanelen idag. Det ska bli ett väldigt enkelt montage. Tanken är som sagt att motorn ska slängas över i en annan 240 senare när denna får "större" motor. Då ska det vara så smidigt som möjligt att flytta startpanelen, styrbox, relän och säkringar. Ska i princip bara vara att koppla på plus och minus för att få start på motorn i den andra bilen sen.