12 november 2012
Trådstartare
Fortsätter med felsökningen, inte ännu gett upp hoppet. Börjar med en reback vad som är gjort.
Felet uppstod : Hade gjort motortvätt, kört ca 3-4mil, mest sakta längs skogsväg när jag kom ut på större väg gjorde jag en häftig, dock inte full gas men nära på acceration till ca 90km/h, då började felmedelendet titta upp.
Felet kommer bara i bland. Felet kommer bara ibland, då oftast i kraftigare accerationer. När motorn är kall kan den komma vid lugn körning också. Bilen hamnar då i felsäkert läge, å går extremt slött, men är fullt körbar. En till detalj är att bilen har en max hastighet på 138km/h PRECIS, för då hoppar jämt felet i och bilen spärras till 120km/h.
ÅK IN PÅ VERKSTAN KANSKE NI TÄNKER? Jo, jag har vart inne några gånger. Första besöket på mindre Meca verkstad, de kollade felkoder och letade efter synliga skador på tryckrör, slangar osv.
FELKOD: SVAJANDE LADDTRYCK hittades, samt en liten spricka i gummiröret till turbon från LMM.
ÅTGÄRD: BYTE TRYCKSLANGEN och radera koder = INGEN SKILLNAD.
ANDRA BESÖKET Var på Volvo, Fick upp samma fel kod. De påstår att LMM dock var trasig och att jag borde byta Laddtrycksreglering. Bytte båda = Bilen kändes lite piggare när den gick vanligt men felkoden kom som vanligt. Har fått som förklaring att en ny LMM kan göra den skillnaden?
Fortsatte på ex Garaget och andra sidor läsa om detta fel, har gjort rent tryckrör, ic kollat slangar, provtryckt osv. Det fanns en hel del klet, i tryckrören, de såg ut att komma från insuget, ju närmare ic man kom ju mindre var de, bredvid fanns nästan inget. HAR INTE GJORT RENT INNE I INSUGET (mer om det sen)
Nu står jag där och vet inte vad jag ska göra.
Var själv och kolla felkoder hos en "bonde" och fick veta lite mer.
Felkoder på LMM(felaktigt flöde), EGR-Ventil(svagsignal), bromspedalsgivare(svagsignal), Felaktigt flöde laddtryck var felkoderna jag fick upp.
Bromspedalsgivaren kan vi ute sluta, ( Spillde ut en öl över automatlådsspaken, var på givaren stejka och bilen gick inte att byte läge, Sätta i drive osv, felet är åtgärdat, torka rent och 5-56 på kontakterna så funka den igen.
VAD SKA JAG GÖRA NU ?, NÅGON SOM KAN GE NÅ TIPS ?
VOLVO SÄGER SIG VILJA RIVA NER ALLT, KOSTNAD 10000kr, så vill inte låta de pilla, har inte råd så måste finnas en lösning? Det finns olja och klet i insuget, kan man göra rent de utan riva ner de? Har ju Commonrailrören ivägen, å iaf enligt de på volvo går de inte ta bort, utan måste då bytas ( kostnad 3-4000kr).
Kan man skölja med ex bromsrengöring el diesel ?
TIPS ÖNSKAS; Fråga gärna..