2636
Sök

Tändkassett Saab 9-5 -04

2 Inlägg
6 januari 2014
#21
Sitter i tankarna att beställa en tändkasset från skruvat, är det kvalité att lita på?
Var det någon som provat dom här?
Med vänlig hälsning

3 466 Inlägg
6 januari 2014
#22
Till att börja med så medföljer det fel stift till den...

Ska vara BCPR7ES-11 i alla saabar med tändkassett..

Sen är frågan vilken variant det är då det finns en hel drös med olika.
ska vara TK3.7

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 Inlägg
6 januari 2014
#23
Hm...
Ja hur skall man veta vad som säljer för piratprylar.
Denna tittade jag på.
http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx     har en -02as 95 2.0t.
Enl dom och mitt regnr skall det vara denna.
MVH

3 466 Inlägg
6 januari 2014
#24
SaabRookie skrev:
Hm...
Ja hur skall man veta vad som säljer för piratprylar.
Denna tittade jag på.
http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx     har en -02as 95 2.0t.
Enl dom och mitt regnr skall det vara denna.
MVH

Jag trodde de va denna du syftade på
http://www.skruvat.se/Kit-tandkasett-P289338.aspx

Blev misstänksam när det är fel stift till den dock..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 196 Inlägg
6 januari 2014
#25
Jag kör tändkassett därifrån, fungerar hur bra som helst

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
6 januari 2014
#26
M_icke_ skrev:
Till att börja med så medföljer det fel stift till den...

Ska vara BCPR7ES-11 i alla saabar med tändkassett..

Sen är frågan vilken variant det är då det finns en hel drös med olika.
ska vara TK3.7

Sitter 6:or original...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 466 Inlägg
6 januari 2014
#27
discokapten skrev:
M_icke_ skrev:
Till att börja med så medföljer det fel stift till den...

Ska vara BCPR7ES-11 i alla saabar med tändkassett..

Sen är frågan vilken variant det är då det finns en hel drös med olika.
ska vara TK3.7

Sitter 6:or original...

Nej, ska sitta 7or.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

414 Inlägg
6 januari 2014
#28
Bilar med fyrcylindrig motor och tändkassett MED turbo skall ha BCPR7ES-11
Bilar med fyrcylindrig motor och tändkassett UTAN turbo skall ha BCPR6ES-11

-11 anger att stiften har gnistgap på 1,1mm vilket är rätt.

Detta gäller 9000 1988-1998, 900 1994-1998, 9-3 1998-2003, 9-5 1998-2010

Gäller följande motorkoder: B202, B234, B204, B235 samt B205

Jag vet att i alla fall vissa 9-5 Aero (B235R) såldes med NGK PFR6H-10 (platinastift) som har längre livslängd, kör man med de "vanliga" stiften så får man byta oftare.

Undvik tändkassetter från Proparts/Scantech. Dvs de billiga kassetterna som Mekonomen, Skruvat, Speedparts med flera säljer.

Eftersom det finns överflöd på 9-3/9-5 så är det bättre att köpa 2st begagnade original TK3.7 och montera en och lägga den andra i bagaget. Blir antagligen billigare också...

Kvaliten på kinakassetterna är ännu mer ojämn än originalkassetterna tillverkade av SEM...
Senast redigerat av joH900 (6 januari 2014)

91 Inlägg
25 januari 2014
#29
joH900 skrev:
Undvik tändkassetter från Proparts/Scantech. Dvs de billiga kassetterna som Mekonomen, Skruvat, Speedparts med flera säljer.

Eftersom det finns överflöd på 9-3/9-5 så är det bättre att köpa 2st begagnade original TK3.7 och montera en och lägga den andra i bagaget. Blir antagligen billigare också...

Kvaliten på kinakassetterna är ännu mer ojämn än originalkassetterna tillverkade av SEM...

Finns det några exempel/referenser som tyder på att kinakassetterna är av dålig kvalitet som någon här kan länka till? T.ex. pajar de snabbare? Orsakar de skador på motorn? Vore intressant att få lite information för en gångs skull. Jag hör ofta att de är av dålig kvalitet, men har ännu inte fått något direkt exempel utan bara "köp inte dessa, köp dessa istället". smile

Tacksam för svar från någon som vet.


Finraggare
2 381 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#30
Tror det handlar om att de går sönder snabbare eller bara ärgar ihop snabbt. Svårt att se att de skulle skada motorn?

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök