caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:
*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen?
Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att
jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att
andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?
*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?
Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu
mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att
du inte har någon erfarenhet av att ha
otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.
Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.
Du är fri att kalla bilarna precis vad du vill och eftersom du är trångsynt har jag aldrig hyst något hopp om att du upphör med det, men mothugg kommer du även fortsättningsvis att få. Kom igen när du har lite egen erfarenhet av märkena och använd dig inte av exempel från din uppenbart okunniga bekantskapskrets som enligt uppgift från dig betalar summor vilken vettig människa som helst inser är orimliga för det jobb som utförts.
För övrigt kostar en komplett ny utbytesdel för styrväxeln till E39, med servotronic om man nu äger en bil med sådan extravagans, 5.500:- vilket även det är väldigt dyrt men cirka en tredjedel av det pris du anger och då har jag inte ens börjat leta efter billigast möjliga del utan tagit ett pris rakt upp och ner. Alternativet är att köpa en BMW med vanlig simpel styrning, det är knappast något fel på den heller även om Servotronic är en underbar finess. Trevliga finesser kostar om det behöver reparation, det gäller allt från AC till mer avancerad styrning. Det du synbart inte begriper är att BMW finns utan sådana dyra finesser, de finns utan AC om du så vill.
Jag anser dock att avancerade BMW fulla av finesser som exempelvis 540i, 740i, 850Ci eller M5 bör jämföras med motsvarande bilar, och ställd mot A8, RS4, S-klass, E500/E55, Jaguar S-type (R), XJR, S80 V8, V70R eller liknande bilar är det knappast Bayern som kostar mest.
Ställ någon av BMW´s vettiga modeller mot en Volvo S60, SAAB 9-3, Honda Accord, Peugeot 406, Alfa Romeo 156 eller liknande bilar med motsvarande motor och årsmodell, så påstår jag som bekant att BMW än en gång inte är dyra i drift jämfört med sällskapet.
Du skall dock som vanligt jämföra en 540i ink. servotronic med vad du lyckades hitta en styrväxel för till din gamla Rover, eller liknande exempel. Och sedan ropa ut att det är
"ökända pengaslukare" nu senast eller
"Man behöver ha en buffert på tiotusentals kronor redo för att äga en BMW" för att ta något av dina tidigare alster.
Du ser inte vart det orimliga ligger i detta?