2273
Sök

Köpråd billig drift, lyx, benutrymme

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 november 2012
#21
jag måste bara fråga trådskaparen, vad bilen kostar att serva är ointressant ?

tror dom tyska bilarna bmw/audi är genrellt sätt dyrare att serva än vad resterande märken är sad

Dom som rekommenderar tyskt får gärna ge ett prisex på en vanligt typ 6000 mila service hos bmw vad de kostar.


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 november 2012
#22
Pengaspannet på 20-150k är enormt och du behöver nog dela in det.

I den undre prisklassen 50-60k är nog en topputrustad Camry svår eller omöjlig att slå, men de välutrustade har ofta v6 och automat så en realistisk förbrukning hamnar nog på minst 1l/mil.

Hoppar du över 100k blir värdeminskning och service faktorer att titta på. BMW håller nog generellt värdet bättre men är ökända pengaslukare om man har otur.

Jag själv kör en topputrustad Accord 2.4 exekutive och är väldigt nöjd. Väldigt mycket lyx och dyrare materialval än
många andra bilar. Ganska snabb, riktig vtec och betydligt bättre benutrymme fram än i andra asiatiska bilar. Jag är nästan 190 och sitter bra. Stereo med subwoofer, allt elektriskt, gps, skinn etc etc. Du bör hitta en på rätt sida 100k om du väljer den gamla modellen fram till 07.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 127 Inlägg
19 november 2012
#23
I budgetsegmentet så titta på XG30. Titta på min... Sjukt trevlig bil för kaffepengar. Superb kanske kan vara fint ja? Körde en sån förra veckan. trevlig men urusel skinnklädsel. Vet inte om det är så överlag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#24
Hej

Och tack för alla tips.

Nu verkar det som att jag står på en plats där jag har VW UP! och Peugot 208,

Testkörde UP! idag och den var helt OK för en små bil.

Va tror ni är skillnad på dessa två bilar?,, båda ligger på 150k men utrustning.

Service, garantin m.m ?

EDIT


Test körde Peugot 208 och för att inte gå in på detaljer så kan jag säga att den inte passade mig,, så verkar som VW växer,, satt även i en Fiesta men vet inte??
Senast redigerat av pasa314 (19 november 2012)


Saabifierad
2 031 Inlägg
19 november 2012
#25
Om man tycker att en VW UP och en Peugeot 208 är lyxiga då är hoppet ute lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 277 Inlägg
19 november 2012
#26
Köp min BMW 120i -04....mycket trevlig bil! Bland de billigaste på blocket just nu..
http://www.blocket.se/halland/BMW_120i_ … 20&w=1


36 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#27
BMW635_Robban skrev:
Köp min BMW 120i -04....mycket trevlig bil! Bland de billigaste på blocket just nu..
http://www.blocket.se/halland/BMW_120i_ … 20&w=1

Nja lite långt till Västerås,, får nog säga nej tack men tack ändå xD


1 277 Inlägg
19 november 2012
#28
pasa314 skrev:
BMW635_Robban skrev:
Köp min BMW 120i -04....mycket trevlig bil! Bland de billigaste på blocket just nu..
http://www.blocket.se/halland/BMW_120i_ … 20&w=1

Nja lite långt till Västerås,, får nog säga nej tack men tack ändå xD

Aha, ja det är sant...Ändå billigast i landet och då är 1400kr i soppa småpengar tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 november 2012
#29
Xuri skrev:
jag måste bara fråga trådskaparen, vad bilen kostar att serva är ointressant ?

tror dom tyska bilarna bmw/audi är genrellt sätt dyrare att serva än vad resterande märken är sad

Dom som rekommenderar tyskt får gärna ge ett prisex på en vanligt typ 6000 mila service hos bmw vad de kostar.

Svårt att svara på i och med att det beror på modell, motor, bränsle och att BMW har behovsorienterad service istället för fasta intervall, men vid 6000mil ligger man egentligen mitt mellan en oljeservice (under 2000:-) eller en inspektion 1 (Ca. 3400:-) på min X3. Den största service som görs, inspektion 2 inklusive tändstiftsbyte, kostade mig 4000:- för något år sedan. Allt är priser från en större auktoriserad BMW-verkstad.

Jag upplever att Audi och VAG rent allmänt, vi hade Passat TDI170 på jobbet tidigare till exempel, kan vara lite dyrare än genomsnittsbilen i service även om det finns exempel på riktigt billiga modeller att underhålla där med.

Men Mercedes och BMW är inte dyra i service, och att de skulle vara några "ökända pengaslukare" ställer jag mig skarpt skeptisk till. De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet.

Men nu har trådskaparen nämnt VW Up och Peugeot 208, och av dem tycker jag att Peugeot är det mer attraktiva valet. Men skulle jag köpt en mindre och lite lyxig småbil, hade Citroen DS3 stått högt upp på listan och över Peugeot´s i övrigt fina 208!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 948 Inlägg
19 november 2012
#30
Xuri skrev:
jag måste bara fråga trådskaparen, vad bilen kostar att serva är ointressant ?

tror dom tyska bilarna bmw/audi är genrellt sätt dyrare att serva än vad resterande märken är sad

Dom som rekommenderar tyskt får gärna ge ett prisex på en vanligt typ 6000 mila service hos bmw vad de kostar.

en bmw m3 e46 kostar ca 25k i service på 10k mil, men då är ju allafall 7-8k av dom för att justera ventilerna (vilket inte görs på dom "vanliga" modellerna)

vad jag vet är det lika mycket på en volvo smile Att tyskt ska vara dyrt att serva är en myt.

1 948 Inlägg
19 november 2012
#31
Rquired skrev:
Xuri skrev:
jag måste bara fråga trådskaparen, vad bilen kostar att serva är ointressant ?

tror dom tyska bilarna bmw/audi är genrellt sätt dyrare att serva än vad resterande märken är sad

Dom som rekommenderar tyskt får gärna ge ett prisex på en vanligt typ 6000 mila service hos bmw vad de kostar.

Svårt att svara på i och med att det beror på modell, motor, bränsle och att BMW har behovsorienterad service istället för fasta intervall, men vid 6000mil ligger man egentligen mitt mellan en oljeservice (under 2000:-) eller en inspektion 1 (Ca. 3400:-) på min X3. Den största service som görs, inspektion 2 inklusive tändstiftsbyte, kostade mig 4000:- för något år sedan. Allt är priser från en större auktoriserad BMW-verkstad.

Jag upplever att Audi och VAG rent allmänt, vi hade Passat TDI170 på jobbet tidigare till exempel, kan vara lite dyrare än genomsnittsbilen i service även om det finns exempel på riktigt billiga modeller att underhålla där med.

Men Mercedes och BMW är inte dyra i service, och att de skulle vara några "ökända pengaslukare" ställer jag mig skarpt skeptisk till. De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet.

Men nu har trådskaparen nämnt VW Up och Peugeot 208, och av dem tycker jag att Peugeot är det mer attraktiva valet. Men skulle jag köpt en mindre och lite lyxig småbil, hade Citroen DS3 stått högt upp på listan och över Peugeot´s i övrigt fina 208!

Håller helt klart med om att vag bilarna är känns dyrare att serva än allafall bmw.

Sen tycker jag även att nypriset för en up är på tok för högt, kolla beg marknaden på en bil som är 1-2år istället och har gått 3-4k mil. Då får du mycket mer bil för pengarna (oavsett vilken bil modell du väljer).

Men som sagt ägna kommande lördag till provkörning smile

70 Inlägg
19 november 2012
#32
Om du tittar på UP så bör du även snegla på trillingsyskonen Skoda Citigo eller Seat Mii.


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 november 2012
#33
Rquired skrev:
Men Mercedes och BMW är inte dyra i service, och att de skulle vara några "ökända pengaslukare" ställer jag mig skarpt skeptisk till.

Killen som eventuellt behövde köpa en styrväxel till sin BMW för 16k tycker nog inte som du? Tjejen jag känner som repade sitt elsystem på sin 320 för 30k tycker definitivt inte som du, killen som bytte bromsskivor och belägg på sin X3 på märkesverkstad för 28.000, (kanske blev lurad som en del påstår vilket känns betryggande i sig att en märkesverkstad saltar sina notor) har iofs råd men tycker likförbannat inte som du. Min vän som körde (OBS preteritum) en 270cdi och repade den för mer än 100.000 ett år (!) har en väldigt, väldigt skarp skepsis till att de inte skulle vara pengaslukare. Ska du citera så citera vettigt. Jag skrev "om man har otur."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2012
#34
caromania skrev:
Rquired skrev:
Men Mercedes och BMW är inte dyra i service, och att de skulle vara några "ökända pengaslukare" ställer jag mig skarpt skeptisk till.

Killen som eventuellt behövde köpa en styrväxel till sin BMW för 16k tycker nog inte som du? Tjejen jag känner som repade sitt elsystem på sin 320 för 30k tycker definitivt inte som du, killen som bytte bromsskivor och belägg på sin X3 på märkesverkstad för 28.000, (kanske blev lurad som en del påstår vilket känns betryggande i sig att en märkesverkstad saltar sina notor) har iofs råd men tycker likförbannat inte som du. Min vän som körde (OBS preteritum) en 270cdi och repade den för mer än 100.000 ett år (!) har en väldigt, väldigt skarp skepsis till att de inte skulle vara pengaslukare. Ska du citera så citera vettigt. Jag skrev "om man har otur."

Jag anser att jag citerade dig helt rätt, det var inte orden "om man har otur" som jag reagerade på utan ordet "ökända" vilket jag anser hör till fördomar.

Dina argument står och faller på det underförstådda påståendet att samma saker inte sker på bilar av andra märken, att det endast är verkstäder auktoriserade för BMW och Mercedes som saltar fakturor eller lurar sina kunder.

Men visst lämnar man in en bil på verkstad och låter de löpa fritt drar det iväg oavsett bilmärke, då kan man säkert bli blåst på 28.000:- för att byta bromsar på en BMW vilket är minst tre gånger för mycket, 67.000:- för motorproblem i form av överhettning på en Subaru Outback, ägna tre år(!) in och ut från verkstaden med problemet att batteriet drar ur sig på en Honda Civic innan en defekt dörrkontakt som aldrig låter bilen gå ner i viloläge upptäcks och så vidare. Det första är ditt exempel, de två andra exempel som figurerat i motorpressen de senaste åren.

Alla bilar har potentialen att krångla, och förstår man inte vikten av en pålitlig och kompetent verkstad får plånboken ta smällen. Men att hänga ut två märken som "ökända pengaslukare" som du gör så fort du får chansen är inte vettigt när du baserar det på extremfall där fakturorna enkelt kunnat minskats drastiskt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

36 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#35
Hej

Spms agt var och kolla på lite bilar igår men tror nog jag tar efter det någon skrev här,, har 1 polo och 1 golf som gott 5k, 2,2k mil (fd. tjänstebilar) för 114 ,149k  vilken borde man ta,, ?

Nu är jag tänkt en stund äå är det ju bästa delen en up för 150 eller en golf för 150 hehe svårt val ?
Nej tror inte det, men polo 114?


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 november 2012
#36
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

36 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
#37
caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

Ok då vet ja winkneutralneutral

Var in o körde en Gold VI idag o den bilen va perfekt,, men tänkt igenom och måste nog avvakta men själva köpet några månader men tack föra alla tips men ser ut som att det kommer stå en golf nästa år utanför ,,, xD  kom gärna med andra förslag om ni vill det skadar ingen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2012
#38
caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

Du är fri att kalla bilarna precis vad du vill och eftersom du är trångsynt har jag aldrig hyst något hopp om att du upphör med det, men mothugg kommer du även fortsättningsvis att få. Kom igen när du har lite egen erfarenhet av märkena och använd dig inte av exempel från din uppenbart okunniga bekantskapskrets som enligt uppgift från dig betalar summor vilken vettig människa som helst inser är orimliga för det jobb som utförts.

För övrigt kostar en komplett ny utbytesdel för styrväxeln till E39, med servotronic om man nu äger en bil med sådan extravagans, 5.500:- vilket även det är väldigt dyrt men cirka en tredjedel av det pris du anger och då har jag inte ens börjat leta efter billigast möjliga del utan tagit ett pris rakt upp och ner. Alternativet är att köpa en BMW med vanlig simpel styrning, det är knappast något fel på den heller även om Servotronic är en underbar finess. Trevliga finesser kostar om det behöver reparation, det gäller allt från AC till mer avancerad styrning.

Det du synbart inte begriper är att BMW finns utan sådana dyra finesser, de finns utan AC om du så vill.
Jag anser dock att avancerade BMW fulla av finesser som exempelvis 540i, 740i, 850Ci eller M5 bör jämföras med motsvarande bilar, och ställd mot A8, RS4, S-klass, E500/E55, Jaguar S-type (R), XJR, S80 V8, V70R eller liknande bilar är det knappast Bayern som kostar mest.

Ställ någon av BMW´s vettiga modeller mot en Volvo S60, SAAB 9-3, Honda Accord, Peugeot 406, Alfa Romeo 156 eller liknande bilar med motsvarande motor och årsmodell, så påstår jag som bekant att BMW än en gång inte är dyra i drift jämfört med sällskapet.

Du skall dock som vanligt jämföra en 540i ink. servotronic med vad du lyckades hitta en styrväxel för till din gamla Rover, eller liknande exempel. Och sedan ropa ut att det är "ökända pengaslukare" nu senast eller "Man behöver ha en buffert på tiotusentals kronor redo för att äga en BMW" för att ta något av dina tidigare alster.

Du ser inte vart det orimliga ligger i detta?
Senast redigerat av Rquired (20 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 412 Inlägg
20 november 2012
#39
Rquired skrev:
caromania skrev:
Utan att leka Marjasin med dina inlägg Rq så sammanfattar jag det hela. Tillåt mig använda punktform så det blir lätt att hänga med:

*Du tycker jag är dum och orättvis och att det bara är jag som tycker som jag gör när jag skriver att BMW och Mercedes är ökända pengaslukare om man har otur och att jag dessutom gör det så fort jag har chansen? Men vänta nu... Nämnde jag ens Mercedes i den meningen som du "citerar" lite fritt där i inlägg nr 24?

*Dessutom påstår jag (?) att BMW saltar sin faktura till en kund då de begär 28.000kr för att byta bromsbelägg och skivor på en X3, inte att jag hävdar att kunden betalat rätt pris men att andra därefter i ett vilset hopp om att BMW inte är så dyra drar till en tredjepartshistoria om att det höga priset måste bero på att den auktoriserade BMW-verkstaden saltat räkningen?

*Vidare hävdar du att styrväxeln, som bekant är en reservdel och inte en reparation, alltså inte kostar 16.000kr, utan att det är fel och att den egentligen är billigare?

Jag tycker att din erfarenhet som du beskriver, och tillåt nu mig att citera; "De två märkena är efter min erfarenhet några av de mer pålitliga och billigare bilarna man kan köra i det långa loppet." snarare tyder på att du inte har någon erfarenhet av att ha otur med dessa bilar som jag väljer att även fortsättningsvis kalla ökända pengaslukare.

Det är lysande argument. Härmed utnämner jag dig till vinnare av debatten den här gången Rq.

Du är fri att kalla bilarna precis vad du vill och eftersom du är trångsynt har jag aldrig hyst något hopp om att du upphör med det, men mothugg kommer du även fortsättningsvis att få. Kom igen när du har lite egen erfarenhet av märkena och använd dig inte av exempel från din uppenbart okunniga bekantskapskrets som enligt uppgift från dig betalar summor vilken vettig människa som helst inser är orimliga för det jobb som utförts.

Känns väl ganska tveksam att man skaffar en bilmodell som folk man känner haft en del dyra problem med, när det gäller personbilar så finns det ju hysteriskt mycket bilar att välja på och varken bmw eller mb är ju särskilt utmärkande längre.
MB var ju bra bilar förr men numera lever dom väl på gamla meriter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2012
#40
Golf VI låter som ett bra köp Pasa314, kul att du hittade en modell som passade dig så väl!

OpelP1: Jo visst finns det så mycket annat roligt än BMW och Mercedes att köpa, jag håller inte riktigt med om att Mercedes lever på gamla meriter men skall man köpa en ny bil idag får man nog ta på sig ögonbindeln, ge sig ut på marknaden och se vad man fastnar för.
Senast redigerat av Rquired (20 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök