baltis skrev:
pasa314 skrev:
baltis skrev:
116 tycker jag du ska glömma helt, för klen motor.
Lexus vet jag faktiskt knappt något om, toyota i grunden så den borde ju verkligen hålla bra
Dock så sitter det väll en n/a bensinar i den? Känns inte som den kommer gå så fruktansvärt billigt då.
118d känns ju annars helrätt, dock tycker jag priset är lite för högt på den då det kom en ny 1-serie för typ ett år sen.
Lite snabb sökning på blocket visar att vid dom miltalen så ligger det begärda priset runt 110-150k, alltså ska du inte behöva ge mer än 120 för ett fint x.
Personligen så tror jag att för dom pengarna så är en 118d den bästa bilen du kan köpa för dom pengarna om man räknar in alla aspekter (rolig att köra, billig i drift, driftsäker, fin inredning/lyxig, utrymme).
Men det bästa e som vanligt att du åker och provkör bilarna för att skaffa dig en egen uppfattning, jag fastnade så mycket för 118d när jag hyrde en i 2 veckor så när jag lämnade tillbaka den gick jag raka vägen in till bmw återförsäljaren
Intressant helt klart.
Det som kan ta upp priset på den är väll att det är m-sport?
annars finns det inga i Västmanland som jag kan se.
Har annars kollat ite på Golf?
antingen en gti v eller en vanlig VI
den nya dieseln ska ju inte alls dra så himla mycket har jag läst.
M-sport tycker bag inte att du ska ha, kört en 118d med m-sport paket och den vara bara obekväm, mkt bättre utan m-sport.
Golferna e fina (har själv en
) men bmw'n går billigare, är roligare att köra (bakhjulsdrift) och är lite lyxigare/bättre inredning. Tror även att dom är billigare i service.
Men som sagt åk till en stor bilhandlare och provkör.
Det finns faktiskt ett skäl till att undvika 116i före 2008, och det är att sträckaren inte är någon höjdare utan kan tappa spänsten så kedjan kuggar över och motorn går illa. Har man riktig otur kan den förstås kugga över såpass mycket att motorn havererar men flesta verkar klara sig, och detta gäller alltså just 1.6L. Sedan är den som sagt klen och törstig, den nyare 116i med 122hk bjuder däremot på klart godkända prestanda och låg förbrukning med 0.58L/mil på pappret.
Jag håller med Baltis om att 1-serie är en väldigt fin bil, oavsett om den har en dieselmotor som 18d eller de i mina ögon roligare och imponerande snåla bensinmotorerna på senare årsmodeller. Men utrymmen finns det knappt, både benutrymme, baksäte och bagage är begränsat. Och visst är ettan en BMW med allt det innebär, men begränsade utrymmen och Gokart-känsla gör den snarare till en välbyggd och sportig bil än en lyxig bil i mina ögon.
En 3-serie med mycket bättre utrymmen och gärna lite
lyx i form av automatlåda, läderklädsel, Idrive med uppgraderad stereo samt lite resurser under huven (20i/d men hellre 25i/d med sexa) tror jag behövs för att få någon riktigt(?)
lyxkänsla. Skillnaden i driftkostnader mellan en etta och en trea med motsvarande motorer är också försumbar.
Men det är så olika vad man upplever som lyx. I mina ögon är det dock mer Jaguar S-type, Mercedes E-klass, BMW 5-serie och liknande än en liten bil som 118d. Men i andras ögon är det visst en Toyota Camry...