3101
Sök

Audi A6 2,5 diesel -99 tempen går inte upp!

40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Tjena , tänkte höra om nån vet vad de kan vara för fel när inte tempen går upp nått alls när man kör men när man står på tomgång så går den upp lite å går ner igen när man kör , är en Audi A6 . Nån som vet?smile

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Låter som termostaten.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

40 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Tror oxå att de är det, vart sitter den rackaren på denna bil da om du vet de?smile

2 398 Inlägg
22 november 2012
Är det som på bensinaren så sitter den långt ner i helvetet på förarsidan vid kylaren (typ) tongue

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
På bensinaren sitter den bakom kamremmen tyvärr. Man brukar byta dom samtidigt man byter rem för det är ett helvete att byta dom annars. Kan kolla upp vart den sitter.

Sir
935 Inlägg
22 november 2012
Hittar tyvärr inte vart den sitter exakt på din bil då jag inte vet motorbeteckningen. Men regga dig på vagcat.com så finns där katalog med sprängskisser med alla delar till hela bilen.
Mvh

40 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Vagcat.com funkar ju inte hmm finns de några andra sidor man kan se sprängskisser på?smile

1 327 Inlägg
26 november 2012
Låter som termostaten, hade samma problem på min 9-3 så jag bytte den förra veckan. Nu drar bilen ca 1.5 dl mindre diesel per mil.

Köp en Haynes handbok, den tjänar du snabbt ihop.

Är det en nyare bil så kan du sätta in en OBD2 adapter och kolla kylartempen ( tex en bluetooth ELM327) . Då kan man se den exakta temperaturen i telefonen med tex appen Torque.

Jag använde det på min då de på Saab sa att termostaten aldrig går sönder på dessa bilar och då dieselvärmaren automatiskt tillför värme är det svårt om termostaten är dålig.
Senast redigerat av Aero T16 (26 november 2012)

Forummoderator
17 970 Inlägg
26 november 2012
Tror väl spontant också på termostaten. Men!

Har du en importbil sitter det ingen tillskottsvärme i form av en doppvärmare på äldre bilar (större generator på svensksålda bilar pga detta) eller om den har webasto. Nu har du ju en större maskin så är osäker på om detta fanns på din bil. På den mindre motorerna fanns det.

Har du provat att köra som en fullkomlig vettvilling ett tag och se om tempen stiger då? Eftersom den stiger lite när du står still är jag lite tvekande. Kanske bara termostaten inte stänger helt. Kanske har tillskottet gett upp.

Haft lite strul med Audin överlag ser jag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

40 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Vad är ett värmetillkost för nått?smile

Sök