3808
Sök

Till alla som köper budget lampor !

1 298 Inlägg
2 december 2012
#21
Martin 9-3 skrev:
De få som idag blinkar och påpekar mina konverteringar är ca 50/50 bilar och tung trafik.

Skulle det  verkligen blända skulle betydligt fler bry sig. Har även provat möta min egna bil och det finns inte en chans att det ska blända. Slutsatsen är att de som bländar tillbaka är hobbypoliser och dryga idioter.

Sitter man sen 2 meter högre än i en vanlig personbil och fortfarande klagar bara för att vara en dryg idiot så... smile

Att folk i lastbil eller tungt fordon ens vågar tjafsa är märkligt. De har ju ingen chans att komma undan med det.
Hade en mupp förra året som var väldigt stolt över alla sina xenonljus. Gick väldigt fort att vända och komma ikapp. Sen var han inte speciellt kaxig trots alla lampor att kontra med...

Vintertid räcker det med att bli omkörd av en bil som lägger sig för sakta i nästa backe för att bil och släp ska gå okontrollerat bakåt. Tänkvärt för de som kan tänka.

Det kan nog stämma att lastbilschaffisar är överrepresenterade när det gäller att uppmärksamma att man har bländande ljus på bilen. Men det beror förmodligen på att de är ute på vägarna varje dag och ser skiten.
Nu vet jag inte om din kärra har original xenon eller ej men om det gäller 9-3an i din profil så kan jag säga att xenonkonverterade projektorstrålkastare blir mycket bättre än reflektor vilket du säkert redan vet.

Mötte senast idag en Saab NG900 med xenon och jag vågar nästan påstå att de bländade lika mycket som hans pissiga helljus hade bländat med halogen. Ett exempel där han förmodligen bara monterat kitet han köpt billigt på nätet utan att bry sig de minsta om justering av nåt slag men förmodligen imponerad av hur bra ljus han plötsligt hade.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 798 Inlägg
2 december 2012
#22
tobbz_ skrev:
Har börjar sätta hårt mot hårt och tänder mina 12 st NBB 225:or med 75 watts xenon i, hoppas ni förstår varför man gör det ?

Och dessa 12 är monterade lagenligt!?
Skulle inte tro det, och därför bör man kanske vara aktsam med att döma andra...


7 274 Inlägg
2 december 2012
#23
Hilmer skrev:
tobbz_ skrev:
Har börjar sätta hårt mot hårt och tänder mina 12 st NBB 225:or med 75 watts xenon i, hoppas ni förstår varför man gör det ?

Och dessa 12 är monterade lagenligt!?
Skulle inte tro det, och därför bör man kanske vara aktsam med att döma andra...

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.


67 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#24
Kanske man då har förstått att skiten dom har är lika trafikfarligt !
Zwudda skrev:
tobbz_ skrev:
Har som yrkeschaufför sett en stor ökning av efter marknads xenon konverteringar.
Det som jag stör mig mest på är att alla är så JÄVLA snåla och köper dom billigaste lamporna som bländer tamefan allt och alla.
Är ni så jävla snåla så ni inte kan lägga 200 kr mer och får ordentliga lampor som är avskärmade som inte bländar alls ?

Är både trafikfarligt och väldigt störande och möta dessa bilar.
Har börjar sätta hårt mot hårt och tänder mina 12 st NBB 225:or med 75 watts xenon i, hoppas ni förstår varför man gör det ?

Du måste ju ha ett seriöst problem?
Om du anser att det är trafikfarligt med spritt 35w xenon halvljus, va fan är då inte 12st NBB med 75w xenon?
Det är bara att önska dig lycka till och verkligen hoppas att du bländar någon riktigt ordentligt så vederbörande person hamnar i diket, och förhoppningsvis till och med avlider. Då slipper du ju möta personen igen.


67 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#25
mb_pucken skrev:
sen när spelar lampan in när det bildas ströljus pga slipat/räfflat och eller slitet glas?
Konverterade mitt halvljus på bilen förra vintern med vanlig h7 skitxenon från biltema och stälde till perfekt ljusbild. bländande? japp. bytte glas till 2 nya. Blända ändå. stälde ner ljusbilden tills den knapt syndes i apparaten. då sluta det blända vid plan väg.
hade det hjälpt med en annan lampa? - mycket tveksamt då även om ljusbilden var perfekt så bildas de ströljus.
Vid användande av projektorlins därimot är det anorlunda. men har fått för mig att den typen av strålkastaruppbyggnad är mindre känslig på lampan och des plasering då ljuset bryts i kupan.

stör mig jag med på xenon som bländar oavsett om det är orginal eller ej. japp ja blinkar och hoppas dom fattar vinken. Men tycker det räcker att blinka till med mina 4x 55w nbb på taket då ja inte känner för att blända någon av vägen och in i närmsta träd.'

Även om du blir bländad så tror jag inte du blir så bländad att du inte ser nått på en halv mil eller så. och skulle de vara så, då är det nog dax å byta yrke...

har du sedan setet å åkt med dina 12 nbb extraljus så lär du inte bli lika bländad som han i bilen då dina ögon garanterat är vana med mera ljus än om du kört med mycket mindre lyse. blir inte alls lika bländad om ja åkt med mina lysen på ett tag å får möte. sen får du ge fan i å titta mot ljuset. prova att hålla blivken framför dig. det funkar kanon.

¨
Köper du ett par h7 till reflektor ska dom heta h7R och då är dom avskärmade med någon stripe runt brännpunkten vilket inte skickar massa bländande ljus, och till den fan som sa att det inte var olagligt med 12 nbb:are, sen när är det förbjudet med extraljus som är xenonkonverterade ? Dumfan !

Och ang att jag bländar dom, vad tror du händer på kvällen om man möter en bil med dålig konverterat halvljus som bländar sönder en lastbilschaufför och sedan kör in i andra trafikanter för att denna inte ser vägen efteråt ?

Tycker nog att en hel del lastbilsutbildning bör ingå i Körkortteorin så dessa får uppleva hur det är att framföra ett stort och tungt fordon !


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
2 december 2012
#26
Behöver inte vara eftermonterad xeon, saabarna har bländande ljus som inåthelvete och dom är byggda med skiten.


67 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#27
matteeee skrev:
tobbz_ skrev:
risodlarn skrev:
Problemet är att folk envisas med o konvertera halvljusen.

det går aldeles utmärkt att konvertera halvljusen om du gör det med lampor ifrån Cenlight, det är dom bästa lamporna som ger ett ljus som bilprovningen ger beröm för, ingen spridning alls utan en knivskarp ljusbild i reflektor.

Tills man lastar lite tungt i bagaget... Tror inte SBP överlag ger beröm för något som är olagligt. Visst slipper säkert någon igenom, men det betyder inte att det är lagligt.

Men alla som konverterat är ju så nöjda med hur bra ljus de fick - skit i att alla man möter blir bländade, bara jag ser bra...

Funkar väll utmärkt med ljusviddsregleringen då man lastar ?


67 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#28
volvoqq skrev:
Behöver inte vara eftermonterad xeon, saabarna har bländande ljus som inåthelvete och dom är byggda med skiten.

Håller med dig, har sett många nya bilar där man undrar varför dom inte bländar av, sen visar det sig att det är deras halvljus som är så jävla bländande.
Har som sagt sett mycket nya bilar med detta problem hmm
Det är ju en tråkig arbetsmiljö för en annan som sitter i det varje natt.


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
2 december 2012
#29
tobbz_ skrev:
volvoqq skrev:
Behöver inte vara eftermonterad xeon, saabarna har bländande ljus som inåthelvete och dom är byggda med skiten.

Håller med dig, har sett många nya bilar där man undrar varför dom inte bländar av, sen visar det sig att det är deras halvljus som är så jävla bländande.
Har som sagt sett mycket nya bilar med detta problem hmm
Det är ju en tråkig arbetsmiljö för en annan som sitter i det varje natt.

får hoppas om dom kommer igång med saab igen att dom kan bygga bättre framlampor som inte bländar:P


Refined
1 770 Inlägg
2 december 2012
#30
Brains skrev:
Hilmer skrev:
tobbz_ skrev:
Har börjar sätta hårt mot hårt och tänder mina 12 st NBB 225:or med 75 watts xenon i, hoppas ni förstår varför man gör det ?

Och dessa 12 är monterade lagenligt!?
Skulle inte tro det, och därför bör man kanske vara aktsam med att döma andra...

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Refined
1 770 Inlägg
2 december 2012
#31
Zwudda skrev:
tobbz_ skrev:
Kanske man då har förstått att skiten dom har är lika trafikfarligt !
Zwudda skrev:

Du måste ju ha ett seriöst problem?
Om du anser att det är trafikfarligt med spritt 35w xenon halvljus, va fan är då inte 12st NBB med 75w xenon?
Det är bara att önska dig lycka till och verkligen hoppas att du bländar någon riktigt ordentligt så vederbörande person hamnar i diket, och förhoppningsvis till och med avlider. Då slipper du ju möta personen igen.


Lika trafikfarligt!? Är du verkligen så dum i skallen att du seriöst tycker att ett par dåligt inställda xenon halvljus är lika trafikfarliga som 12st NBB 75w xenon? Det utvecklar ju 900w i en reflektor som är till för att skapa starkt ljus. Inte ens om halvljusen är riktade rakt på mötande förare så är det på långa vägar lika illa.
900w extraljus emot 70-110w halvljus?? Du ser ju själv hur stor skillnad det är!
Du borde verkligen inte få har kvar ditt yrkesbevis om du är så korkad att du tror att det är samma sak!

Och en sak till. Hur skall föraren i mötande bil veta varför du försöker blända sönder honom/henne. Mottrafikanten har ju ingen aning om varför du gör som du gör.

Evildan
2 december 2012
#32
Zwudda skrev:
Brains skrev:
Hilmer skrev:

Och dessa 12 är monterade lagenligt!?
Skulle inte tro det, och därför bör man kanske vara aktsam med att döma andra...

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Om plattskallen med sina fräääna konverteringar ständigt blir utsatt för detta kanske ett litet ljus går upp i den trögtänkta skallprotesen han har den bakochframvända kepsen på att det här ger mig obehag, jag kanske ska sluta med mina olagliga fulxenon?
Jag tvekar inte heller att bjuda på lite störande lyse tillbaka, även vid möte utav idioter med halvljus och felställt bländande dimljus spec en härlig mörk höstdag med blöt vägbana.

1 798 Inlägg
2 december 2012
#33
tobbz_ skrev:
och till den fan som sa att det inte var olagligt med 12 nbb:are, sen när är det förbjudet med extraljus som är xenonkonverterade ? Dumfan !
!

Var det mig du kallade "dumfan"!?? Det anser jag vara otroligt barnsligt speciellt när man inte har koll på regelverket själv... Läs igenom hur extraljus skall monteras för att vara godkänt...


3 466 Inlägg
2 december 2012
#34
Jag ligger och pendlar 14mil om dagen till och från jobbet, och vid den här årstiden är det mört både på vägen till och från jobbet och av egen erfarenhet kan jag säga så gott som alla med bländande halvljus är vanliga felinställda halogen. Xenon har ju en tendens att blända lite även om det är orginal då dom är starkare, speciellt över krön. Men detta är ju något som man helt enkelt från anpassa sig efter om man är i trafiken och inse att man faktiskt inte äger vägen(som många yrkesåkare verkar tro) och att folk faktiskt inte alltid är medvetna om felen dom gör. Men att blända någon med sin jävla julgran till lastbil så man i det närmaste bränner hål på näthinnan för att ge igen är fan i mej bara rent idiotiskt! Det är trafikfarligt av något då man blir totalt blind efter mötet.

Men visst är det rätt att riskera någons liv för att deras halvljus är lite bländande?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
2 december 2012
#35
Ska vi inte börja köra på folk som är ute och går och cyklar på vägarna utan reflex med så kanske dom lär sig?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

10 163 Inlägg
2 december 2012
#36
xeon eller ej pendlar te skollan 3dagar i veckan tycker både xeon och halogen bländar. Många gånger dels heltokig ljusbild sen sitter lysena såpass högt att jag får ljuset rakt i ögon vilket jag tycker är knepigt. Då jag kör en hög 244 och är såpass lång att jag nästan har huvudet i taket. Sitter lysena verkligen så högt på dagens bilar eller är ljusbilden så åt helvete på så många bilar? Om det är ljusbilden på alla jag bländas av undrar jag hur alla dom kan koma igenom bilprovningen.

Som någon nämnde här saab dom blir jag ofta bländad av (är saabarna konstruerade så?) desuttom märker man att dom med bäst ljus alltså xtraljus ofta är riktigt sena med att blända av = dåligt har man monterat xtraljus får man slå av dom tidigt då ljuset når den mötande mycket tidigare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 466 Inlägg
2 december 2012
#37
Djo skrev:
xeon eller ej pendlar te skollan 3dagar i veckan tycker både xeon och halogen bländar. Många gånger dels heltokig ljusbild sen sitter lysena såpass högt att jag får ljuset rakt i ögon vilket jag tycker är knepigt. Då jag kör en hög 244 och är såpass lång att jag nästan har huvudet i taket. Sitter lysena verkligen så högt på dagens bilar eller är ljusbilden så åt helvete på så många bilar? Om det är ljusbilden på alla jag bländas av undrar jag hur alla dom kan koma igenom bilprovningen.

Som någon nämnde här saab dom blir jag ofta bländad av (är saabarna konstruerade så?) desuttom märker man att dom med bäst ljus alltså xtraljus ofta är riktigt sena med att blända av = dåligt har man monterat xtraljus får man slå av dom tidigt då ljuset når den mötande mycket tidigare.

Håller med!
Har speciellt reagerat på Renault Traffic och liknande skåpbilar med framlysen monterade onödigt högt. Bländar som fan!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

10 163 Inlägg
2 december 2012
#38
M_icke_ skrev:
Djo skrev:
xeon eller ej pendlar te skollan 3dagar i veckan tycker både xeon och halogen bländar. Många gånger dels heltokig ljusbild sen sitter lysena såpass högt att jag får ljuset rakt i ögon vilket jag tycker är knepigt. Då jag kör en hög 244 och är såpass lång att jag nästan har huvudet i taket. Sitter lysena verkligen så högt på dagens bilar eller är ljusbilden så åt helvete på så många bilar? Om det är ljusbilden på alla jag bländas av undrar jag hur alla dom kan koma igenom bilprovningen.

Som någon nämnde här saab dom blir jag ofta bländad av (är saabarna konstruerade så?) desuttom märker man att dom med bäst ljus alltså xtraljus ofta är riktigt sena med att blända av = dåligt har man monterat xtraljus får man slå av dom tidigt då ljuset når den mötande mycket tidigare.

Håller med!
Har speciellt reagerat på Renault Traffic och liknande skåpbilar med framlysen monterade onödigt högt. Bländar som fan!

Yterligare en som märker samma sak är riktigt iriterande men även märkt det på personbilar men dagens bilars lysen är ju designade så konstigt så lyset kanske har fått hamna där det gick därför man blir bländad?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

450 Inlägg
2 december 2012
#39
tobbz_ skrev:
mb_pucken skrev:
sen när spelar lampan in när det bildas ströljus pga slipat/räfflat och eller slitet glas?
Konverterade mitt halvljus på bilen förra vintern med vanlig h7 skitxenon från biltema och stälde till perfekt ljusbild. bländande? japp. bytte glas till 2 nya. Blända ändå. stälde ner ljusbilden tills den knapt syndes i apparaten. då sluta det blända vid plan väg.
hade det hjälpt med en annan lampa? - mycket tveksamt då även om ljusbilden var perfekt så bildas de ströljus.
Vid användande av projektorlins därimot är det anorlunda. men har fått för mig att den typen av strålkastaruppbyggnad är mindre känslig på lampan och des plasering då ljuset bryts i kupan.

stör mig jag med på xenon som bländar oavsett om det är orginal eller ej. japp ja blinkar och hoppas dom fattar vinken. Men tycker det räcker att blinka till med mina 4x 55w nbb på taket då ja inte känner för att blända någon av vägen och in i närmsta träd.'

Även om du blir bländad så tror jag inte du blir så bländad att du inte ser nått på en halv mil eller så. och skulle de vara så, då är det nog dax å byta yrke...

har du sedan setet å åkt med dina 12 nbb extraljus så lär du inte bli lika bländad som han i bilen då dina ögon garanterat är vana med mera ljus än om du kört med mycket mindre lyse. blir inte alls lika bländad om ja åkt med mina lysen på ett tag å får möte. sen får du ge fan i å titta mot ljuset. prova att hålla blivken framför dig. det funkar kanon.

¨
Köper du ett par h7 till reflektor ska dom heta h7R och då är dom avskärmade med någon stripe runt brännpunkten vilket inte skickar massa bländande ljus, och till den fan som sa att det inte var olagligt med 12 nbb:are, sen när är det förbjudet med extraljus som är xenonkonverterade ? Dumfan !

Och ang att jag bländar dom, vad tror du händer på kvällen om man möter en bil med dålig konverterat halvljus som bländar sönder en lastbilschaufför och sedan kör in i andra trafikanter för att denna inte ser vägen efteråt ?

Tycker nog att en hel del lastbilsutbildning bör ingå i Körkortteorin så dessa får uppleva hur det är att framföra ett stort och tungt fordon !

men de var väl en otrevlig jävel, vem fan är du som ska ha mer respekt från oss med trafikanter än nån annan,
väx upp för fan å gilla läget. du är lika jävla slut som bländar folk med flit och sen lägger ut en trådjävel om ditt omogna beteende. låt ordningsmakten sköta sina ärenden och koncentrera dig på att köra lastbilen!

inte fan är nån så jävla dum att dem åker runt med inställningen att "nu jävlar ska de bländas lastchaffisar".
lastbilschaufförer är lika jävla respektlösa då dem fan inte klarar blända av i tid.

Refined
1 770 Inlägg
2 december 2012
#40
Henrik-N skrev:
tobbz_ skrev:
mb_pucken skrev:
sen när spelar lampan in när det bildas ströljus pga slipat/räfflat och eller slitet glas?
Konverterade mitt halvljus på bilen förra vintern med vanlig h7 skitxenon från biltema och stälde till perfekt ljusbild. bländande? japp. bytte glas till 2 nya. Blända ändå. stälde ner ljusbilden tills den knapt syndes i apparaten. då sluta det blända vid plan väg.
hade det hjälpt med en annan lampa? - mycket tveksamt då även om ljusbilden var perfekt så bildas de ströljus.
Vid användande av projektorlins därimot är det anorlunda. men har fått för mig att den typen av strålkastaruppbyggnad är mindre känslig på lampan och des plasering då ljuset bryts i kupan.

stör mig jag med på xenon som bländar oavsett om det är orginal eller ej. japp ja blinkar och hoppas dom fattar vinken. Men tycker det räcker att blinka till med mina 4x 55w nbb på taket då ja inte känner för att blända någon av vägen och in i närmsta träd.'

Även om du blir bländad så tror jag inte du blir så bländad att du inte ser nått på en halv mil eller så. och skulle de vara så, då är det nog dax å byta yrke...

har du sedan setet å åkt med dina 12 nbb extraljus så lär du inte bli lika bländad som han i bilen då dina ögon garanterat är vana med mera ljus än om du kört med mycket mindre lyse. blir inte alls lika bländad om ja åkt med mina lysen på ett tag å får möte. sen får du ge fan i å titta mot ljuset. prova att hålla blivken framför dig. det funkar kanon.

¨
Köper du ett par h7 till reflektor ska dom heta h7R och då är dom avskärmade med någon stripe runt brännpunkten vilket inte skickar massa bländande ljus, och till den fan som sa att det inte var olagligt med 12 nbb:are, sen när är det förbjudet med extraljus som är xenonkonverterade ? Dumfan !

Och ang att jag bländar dom, vad tror du händer på kvällen om man möter en bil med dålig konverterat halvljus som bländar sönder en lastbilschaufför och sedan kör in i andra trafikanter för att denna inte ser vägen efteråt ?

Tycker nog att en hel del lastbilsutbildning bör ingå i Körkortteorin så dessa får uppleva hur det är att framföra ett stort och tungt fordon !

men de var väl en otrevlig jävel, vem fan är du som ska ha mer respekt från oss med trafikanter än nån annan,
väx upp för fan å gilla läget. du är lika jävla slut som bländar folk med flit och sen lägger ut en trådjävel om ditt omogna beteende. låt ordningsmakten sköta sina ärenden och koncentrera dig på att köra lastbilen!

inte fan är nån så jävla dum att dem åker runt med inställningen att "nu jävlar ska de bländas lastchaffisar".
lastbilschaufförer är lika jävla respektlösa då dem fan inte klarar blända av i tid.

Stackaren har ju faktiskt valt att bli yrkes chaufför, då behöver inte han ha något sunt förnuft eller vara respektfull emot "vanliga" trafikanter. Han kan bete sig hur han vill, det är ju faktiskt vi vanliga trafikanter som inkräktar på hans arbetsplats. Det är noga med att alla andra skall följa reglerna, för gör inte dom det så skall han ge tillbaka med nästan 10 gånger värre beteende. Det är ju fruktansvärt vuxet och moget. Yrkesförare med det tanlesättet borde bli av med yrkesbeviset!

Sen menar jag inte att det är okej med bländande halvljus, det är klart det är irriterande. Men TS uppträdande är allt annat än okej.


Sök