3214
Sök

Till alla som köper budget lampor !

1 298 Inlägg
2 december 2012
#41
Zwudda skrev:
Brains skrev:
Hilmer skrev:

Och dessa 12 är monterade lagenligt!?
Skulle inte tro det, och därför bör man kanske vara aktsam med att döma andra...

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Forummoderator
26 342 Inlägg
2 december 2012
#42
Pendulum skrev:
Zwudda skrev:
Brains skrev:

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Eh nej?
Låter som på dig att det sker per automatik?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 298 Inlägg
2 december 2012
#43
Mack skrev:
Pendulum skrev:
Zwudda skrev:

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Eh nej?
Låter som på dig att det sker per automatik?

Om jag påträffar en medtrafikant att göra nåt allvarligt fel i trafiken så använder jag tutan eller ljustuta eller liknande. Med undantag för om personen i fråga tydligt visar att denne förstått sitt fel. Samma sak när jag möter en bil med felinställda ljus, då ljustutar jag.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 534 Inlägg
2 december 2012
#44
Pendulum skrev:
Zwudda skrev:
Brains skrev:

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Nej, jag använder bromsarna i det läget..

Vet nu inte exakt vad TS stör sig på men jag håller med om att det är störande med alla som xenonkonverterar sina 240/740 med rektangulära räfflade reflektorstrålkastare, bländar så in i...

Har man projektorlinser är det ok, men gamla lyktor, nej!

Meldem
4 137 Inlägg
2 december 2012
#45
Har inte mött många bilar med eftermonterat Xenon som har verkligen bländat mig. Och om det bländar så har dom inte ställt ner lyset ordentligt. Har mött en hel del 740is osv med Xenon, oftast har dom 35w och det bländar inte knappt nånting.
Tycker däremot att bilar med originalmonterat Xenon bländar mer, speciellt om man möter dom i en uppförsbacke.
Då tar det typ 5 sek för automatreglaget att ställa in sig, men då är det redan för sent. Då har det redan svartnat för ögonen, och man har fått den där "svarta pricken" som blir..

Speciellt bilar med originalmonterat Xenon som lägger sig ganska nära bakom, det gör ont i ögonen.. Ännu mer om det är en SUV eller någon högre modell.. Ajaj

Det är möjligt att det bara jag som har upplevt detta..
Senast redigerat av TouchOfRed (2 december 2012)


Evildan
2 december 2012
#46
Pendulum skrev:
Mack skrev:
Pendulum skrev:

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Eh nej?
Låter som på dig att det sker per automatik?

Om jag påträffar en medtrafikant att göra nåt allvarligt fel i trafiken så använder jag tutan eller ljustuta eller liknande. Med undantag för om personen i fråga tydligt visar att denne förstått sitt fel. Samma sak när jag möter en bil med felinställda ljus, då ljustutar jag.

Gör likadant, om ett "fel" påvisas kanske denne bättrar sig i trafiken.
Har tidigare kört yrkesmässigt i 10år/ca100000mil, och folk som inte beter sig vettigt är en fara för andra trafikanter.
Om jag då genom att påpeka ett "fel" kan få den föraren att ev tänka om kanske jag på så vis har räddat denne längre fram i tiden från en olycka genom ett korrigerat trafikagerande.

Refined
1 770 Inlägg
2 december 2012
#47
Pendulum skrev:
Zwudda skrev:
Brains skrev:

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Nu är det väl viss skillnad på att tuta på en bil i en rondell och att blända en annan trafikant med 12st NBB 75w xenon i vid mörker körning?
Och att dömma av TS kommentarer gör han det mer för att jävlas än för att påpeka ett fel.

Jag tycker det är lite långsökt koppling mellan dessa två sakerna.

Forummoderator
26 342 Inlägg
2 december 2012
#48
Pendulum skrev:
Mack skrev:
Pendulum skrev:

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Eh nej?
Låter som på dig att det sker per automatik?

Om jag påträffar en medtrafikant att göra nåt allvarligt fel i trafiken så använder jag tutan eller ljustuta eller liknande. Med undantag för om personen i fråga tydligt visar att denne förstått sitt fel. Samma sak när jag möter en bil med felinställda ljus, då ljustutar jag.

Då är vi olika i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 213 Inlägg
2 december 2012
#49
Det största problemet med xenon konverteringar är att många inte bryr sig att ha dom lagliga, vet många (även g.org medlemmar) som byter till halogen igen när fordonet skall bes, efter bes så byter dom till xenon igen.


För att fordonet ska bli lagligt med xenon konvertering, då måste man ha automatisk nivåreglering & strålkastarrengöring, efter konvertering så måste fordonet registreringsbesiktigas!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Meldem
4 137 Inlägg
2 december 2012
#50
Lina- skrev:
Det största problemet med xenon konverteringar är att många inte bryr sig att ha dom lagliga, vet många (även g.org medlemmar) som byter till halogen igen när fordonet skall bes, efter bes så byter dom till xenon igen.


För att fordonet ska bli lagligt med xenon konvertering, då måste man ha automatisk nivåreglering & strålkastarrengöring, efter konvertering så måste fordonet registreringsbesiktigas!

Det är nästan billigare att köpa en bil med originalxenon än att montera allt det där. tongue


1 298 Inlägg
2 december 2012
#51
Zwudda skrev:
Pendulum skrev:
Zwudda skrev:

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Två fel gör inte ett fel rätt?
Använder du inte tutan om någon kör ut precis framför dig i en rondell?

Nu är det väl viss skillnad på att tuta på en bil i en rondell och att blända en annan trafikant med 12st NBB 75w xenon i vid mörker körning?
Och att dömma av TS kommentarer gör han det mer för att jävlas än för att påpeka ett fel.

Jag tycker det är lite långsökt koppling mellan dessa två sakerna.

Det kan hända att exemplet är lite långsökt, men jag kunde inte komma på något bättre exempel för tillfället! Men du förstår min poäng. Hade jag haft 12st NBB med xenon kanske jag hade tagit det lugnt och duttat till helljuset så att de endast tänds och att inte xenonet når sin fulla kraft. Nu har jag själv inte lika mycket ljus på någon av mina egna bilar såklart.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

865 Inlägg
2 december 2012
#52
tobbz_ skrev:
Zwudda skrev:
Brains skrev:

Det handlar inte om att det är olagligt eller inte. Det handlar om respekt för sina medtraffikanter.
Är man så slut i huvudet att åker med bländande lampor när det är mörkt så förtjänar man samma skit tillbaka.

Då är ju de som sätter på så jävla starka extraljus bra mycket mer slut i huvudet!!
Två fel gör INTE ett fel rätt!!

Skulle vara kul och se vad du säger om att ha det så i din arbetsmiljö ?
Svetsar du utan skärm tex ? Dumfan !

klart man svetsar utan skärm eller kan du inte det?

men du kommer med din lastbil 78miljoner extraljus på taket och e på väg upp för en backe jag kommer emot dig där uppe det första jag kommer möta e dina extraljus på taket som du så klart inte bländat av pga att du ännu inte sett mig... det borde ju ge mig rätten att slå dig i huvudet med ett extraljus pga av att du e en DUMFAN som bländar folk


1 532 Inlägg
2 december 2012
#53
tobbz_ skrev:
Har som yrkeschaufför sett en stor ökning av efter marknads xenon konverteringar.
Det som jag stör mig mest på är att alla är så JÄVLA snåla och köper dom billigaste lamporna som bländer tamefan allt och alla.
Är ni så jävla snåla så ni inte kan lägga 200 kr mer och får ordentliga lampor som är avskärmade som inte bländar alls ?

Är både trafikfarligt och väldigt störande och möta dessa bilar.
Har börjar sätta hårt mot hårt och tänder mina 12 st NBB 225:or med 75 watts xenon i, hoppas ni förstår varför man gör det ?

De du säger nu är fan det värsta som finns ute i trafiken en mörk kväll/natt.
Hatar alla nötter me xenon som står fel o bländar nått djävulsk.
4st 75w pencill och 4st 75w fjärr xenon extraljus brukar nog bränna fint i ögona på mötande bilar
Håller på dig i alla lägen ge dom på nöten det gör jag.


Fisketokig
2 997 Inlägg
2 december 2012
#54
Lina- skrev:
Det största problemet med xenon konverteringar är att många inte bryr sig att ha dom lagliga, vet många (även g.org medlemmar) som byter till halogen igen när fordonet skall bes, efter bes så byter dom till xenon igen.

Har besiktigat 3ggr nu utan att byta lampor. Har starkare i samt xenon i både hel+dimljus som inte satt original.

Skulle tro att det bara är eftermonterat halvljus som väcker intresse vid kontroll.

Sen kan det bero på att mina dimljus är nerställda.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 037 Inlägg
2 december 2012
#55
Mycket snack det var i denna tråd då...

Som någon sa så är inte trådskaparens xenonkonverterade extraljus lagliga. Och inte heller är det lagligt med xenonkonverterade halvljus.

Ska man fixa xenon till halvljuset på en bil så ska man köpa projektorer. Och ska man då konvertera på en bil med räfflat glas så måste man även köpa klarglas. Vilket blir rätt så dyrt, och att hitta klarglas till alla bilar är inte det lättaste. Men då får man i alla fall en ljusbild som inte bländar så länge som de är rätt inställt. Men det blir ändå inte lagligt.

Och att man köper ett dyrare xenonkitt gör knappt saken bättre.

Så de som vill få ''bättre'' ljus billigt köper ett plug and play kitt. Och de som vill göra det ordentligt (men ändå inte lagligt) satsar mera pengar och köper xenon projektorer.
Kolla in bilden och se skillnaden mellan konverterat (vänster strålkastare) och konverterat med xenonprojektorer (höger strålkastare):
http://i28.photobucket.com/albums/c238/Kerndone/IMG_0049.jpg
Vilket väljer du om du (om du slutar tänka på dig själv och istället) tänker på medtrafikanterna?

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 december 2012
#56
tobbz_ skrev:
risodlarn skrev:
Problemet är att folk envisas med o konvertera halvljusen.

det går aldeles utmärkt att konvertera halvljusen om du gör det med lampor ifrån Cenlight, det är dom bästa lamporna som ger ett ljus som bilprovningen ger beröm för, ingen spridning alls utan en knivskarp ljusbild i reflektor.

Får inte montera xenon då man måste ha aut nivåreglerare samt spolning på lamporna. det sa dom till mig på bes.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 037 Inlägg
2 december 2012
#57
Martin 9-3 skrev:
Lina- skrev:
Det största problemet med xenon konverteringar är att många inte bryr sig att ha dom lagliga, vet många (även g.org medlemmar) som byter till halogen igen när fordonet skall bes, efter bes så byter dom till xenon igen.

Har besiktigat 3ggr nu utan att byta lampor. Har starkare i samt xenon i både hel+dimljus som inte satt original.

Skulle tro att det bara är eftermonterat halvljus som väcker intresse vid kontroll.

Sen kan det bero på att mina dimljus är nerställda.

Tror att besiktningen tycker om att försöka hitta fel som inte finns, istället för att uppmärksamma de som finns wink
Vad har du för färgtemperatur på xenonet i dimljusen om de inte märkt av det?

1 298 Inlägg
2 december 2012
#58
MammDiin skrev:
Mycket snack det var i denna tråd då...

Som någon sa så är inte trådskaparens xenonkonverterade extraljus lagliga. Och inte heller är det lagligt med xenonkonverterade halvljus.

Ska man fixa xenon till halvljuset på en bil så ska man köpa projektorer. Och ska man då konvertera på en bil med räfflat glas så måste man även köpa klarglas. Vilket blir rätt så dyrt, och att hitta klarglas till alla bilar är inte det lättaste. Men då får man i alla fall en ljusbild som inte bländar så länge som de är rätt inställt. Men det blir ändå inte lagligt.

Och att man köper ett dyrare xenonkitt gör knappt saken bättre.

Så de som vill få ''bättre'' ljus billigt köper ett plug and play kitt. Och de som vill göra det ordentligt (men ändå inte lagligt) satsar mera pengar och köper xenon projektorer.
Kolla in bilden och se skillnaden mellan konverterat (vänster strålkastare) och konverterat med xenonprojektorer (höger strålkastare):
http://i28.photobucket.com/albums/c238/ … G_0049.jpg
Vilket väljer du om du (om du slutar tänka på dig själv och istället) tänker på medtrafikanterna?

Bra inlägg!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 december 2012
#59
MammDiin skrev:
Martin 9-3 skrev:
Lina- skrev:
Det största problemet med xenon konverteringar är att många inte bryr sig att ha dom lagliga, vet många (även g.org medlemmar) som byter till halogen igen när fordonet skall bes, efter bes så byter dom till xenon igen.

Har besiktigat 3ggr nu utan att byta lampor. Har starkare i samt xenon i både hel+dimljus som inte satt original.

Skulle tro att det bara är eftermonterat halvljus som väcker intresse vid kontroll.

Sen kan det bero på att mina dimljus är nerställda.

Tror att besiktningen tycker om att försöka hitta fel som inte finns, istället för att uppmärksamma de som finns wink
Vad har du för färgtemperatur på xenonet i dimljusen om de inte märkt av det?

De var väldigt snabba på att påpeka toningen av främre sidorutorna, trots att det inte var på värsta viset smile

Färgtempen på dimljuset är väl fullt tillräckligt om det inte blir anmärkning, ingen risk att de är för gula.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 december 2012
#60
Var jävla dag möter man bilar som är bländande antingen med ena eller bägge och med vanliga halogen i halvljus. För att dom sätter sina glödlampor fel. stör mig som fan på det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97


Sök