2019
Sök

Saab 9-3 2.0T Sport edition -01 hjälp med stereo och högtalare

229 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Hallå, som rubriken lyder behöver jag lite tips och ideer om vilka högtalare jag kan ha till min stereo och hur många watt jag kan ha på varje högtalare. Bilen är utrustad med högtalare i instrumentbrädan och i hatthyllan och man kan sätta in högtalare i de främre dörrarna men jag vet inte om där är några framdragna sladdar. Jag har hört att om man sätter in små slutsteg som man kopplar till högtalarna blir det bättre tryck, stämmer det? Har kollat på högtalare hos kickers. Men har hört att även mds är bra. Jag är ute efter spela högt och lagom bas med klar diskant. Vet ni några bra paket eller högtalare som man kan köpa som passar till min enhet och ger bra ljud? Tack på förhand // Mattias

13 Inlägg
2 december 2012
Jag hade kicker högtalare i min 850, 2st 6*9, spelade jäkligt bra för vettiga pengar.
I saaben hade jag bara bytat stereon till JVC KW-R600BT och mutant slutsteg och baslåda.... http://www.brc.se/baspaket/mutant-basladepaket-12-/ Även där är jag jäkligt nöjd. saab högtalarna spelade jäkligt bra så brydde inte mig om att byta dem.

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Teraxx skrev:
Jag hade kicker högtalare i min 850, 2st 6*9, spelade jäkligt bra för vettiga pengar.
I saaben hade jag bara bytat stereon till JVC KW-R600BT och mutant slutsteg och baslåda.... http://www.brc.se/baspaket/mutant-basladepaket-12-/ Även där är jag jäkligt nöjd. saab högtalarna spelade jäkligt bra så brydde inte mig om att byta dem.

Okej, Vilken serie av kicker var det? Mina bakhögtalare är sprängda så tänkte byta ut de så att man slipper brusandet. Så när jag ändå är igång med det så tänkte jag att jag kan sätta in högtalare i framdörrarna för där är förberett till det och sedan även byta de i instrumentpanelen. Är du insatt i det med slutsteg till högtalarna?

236 Inlägg
3 december 2012
jag har ett paket som har suttit i en 9-3 och passar på original platser  focal 6.5" front system och steg för den en audison sr2  och sen kicker comp vr 12" bas med låda och orion 800.1 mono steg till den och alpine stereo och alla kablar till helapaketet o det spelar av trosorna på tjejerna .. wink

de kostar att ligga på topp...

236 Inlägg
3 december 2012
finne-83 skrev:
jag har ett paket som har suttit i en 9-3 och passar på original platser  focal 6.5" front system och steg för den en audison sr2  och sen kicker comp vr 12" bas med låda och orion 800.1 mono steg till den och alpine stereo och alla kablar till helapaketet o det spelar av trosorna på tjejerna .. wink

och de behövs inga andra högtalare

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
finne-83 skrev:

Okej, men hur mycket klarar orginal stereon av? Hjälper det om man sätter delningsfilter till högtalarna? Går att att ha högre watt än vad det är där nu och vad stereon klarar av?

236 Inlägg
3 december 2012
original skulle jag byta ut direkt...testat mycket olika i min gamla saab men detta va så bra paket att helt otroligt..har dom tillsalu om intresse finns

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
finne-83 skrev:
original skulle jag byta ut direkt...testat mycket olika i min gamla saab men detta va så bra paket att helt otroligt..har dom tillsalu om intresse finns

Tycker det är så cleant med orginalstereon smile Så hade helst bara velat byta högtalarna så att man kan spela högre och få mer tryck i basen?

1 705 Inlägg
3 december 2012
Jag kör med Hertz ECX87 i instrumentbrädan och Hertz ECX690 i hatthyllan. Passar direkt i originalhålen och ger riktigt bra ljud.
Dock har jag AS3 paketet så jag har även 6.5" i framdörrarna och slutsteget på passagerarsidan redan från början, tror det gör en hel del skillnad faktiskt.

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
rcy skrev:
Jag kör med Hertz ECX87 i instrumentbrädan och Hertz ECX690 i hatthyllan. Passar direkt i originalhålen och ger riktigt bra ljud.
Dock har jag AS3 paketet så jag har även 6.5" i framdörrarna och slutsteget på passagerarsidan redan från början, tror det gör en hel del skillnad faktiskt.

Okej, vilken stereo enhet har jag om jag bara har högtalare i hatthyllan och i instrumentbrädan? men har förberett i dörrarna fram? Kan man köpa ett sådant slutsteg själv annars?

1 705 Inlägg
3 december 2012
CalibraN92 skrev:
rcy skrev:

Okej, vilken stereo enhet har jag om jag bara har högtalare i hatthyllan och i instrumentbrädan? men har förberett i dörrarna fram? Kan man köpa ett sådant slutsteg själv annars?

Tror själva huvudenheten är samma oavsett ljudpaket faktiskt, är bara slutsteg och antal högtalare som skiljer.
Slutsteget går givetvis att eftermontera, bara att leta på skroten så borde man kunna hitta ett.

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Okej, jag är helt ny inom billjud så kan inte så mycket. Men räcker det med ett slutsteg som man kopplar till 2 högtalare? Kan man ha mer watt än vad stereon klarar av? Vet du hur mycket de klarar av? Vad är det för slutsteg jag ska ha fatt i?

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
rcy skrev:
CalibraN92 skrev:
rcy skrev:

Tror själva huvudenheten är samma oavsett ljudpaket faktiskt, är bara slutsteg och antal högtalare som skiljer.
Slutsteget går givetvis att eftermontera, bara att leta på skroten så borde man kunna hitta ett.

Är det en bryggkoppling jag ska göra?

1 705 Inlägg
3 december 2012
Slutsteget som sitter där original och passar till originalstereon driver bara två högtalare, dom i dörrarna fram.
Ja, du kan ha högtalare med högre watt än stereon. Det som anges på högtalarna är hur många watt högtalarna tål innan dom börjar gå sönder, så det ska definitivt vara ett högre värde än vad stereon ger. smile

Ska kolla om jag kan hitta något artikelnummer på steget, men annars borde du kunna hitta det genom att söka på bildelsbasen.se eller laga.se

1 705 Inlägg
229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Tror du att där är fördragna sladdar till slutsteget ?

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
rcy skrev:
Slutsteget som sitter där original och passar till originalstereon driver bara två högtalare, dom i dörrarna fram.
Ja, du kan ha högtalare med högre watt än stereon. Det som anges på högtalarna är hur många watt högtalarna tål innan dom börjar gå sönder, så det ska definitivt vara ett högre värde än vad stereon ger. smile

Ska kolla om jag kan hitta något artikelnummer på steget, men annars borde du kunna hitta det genom att söka på bildelsbasen.se eller laga.se

Okej, men om man har slutsteg till alla högtalare blir det bättre ljud då? Har hört det ngnstanns. Blir inte ljudet konstigt om man har högre watt än vad stereon säger? Blir det 100watt om man köper en högtalare med det om stereon bara ger 40 watt? Okej tack smile

1 705 Inlägg
3 december 2012
CalibraN92 skrev:
Okej, men om man har slutsteg till alla högtalare blir det bättre ljud då? Har hört det ngnstanns. Blir inte ljudet konstigt om man har högre watt än vad stereon säger? Blir det 100watt om man köper en högtalare med det om stereon bara ger 40 watt? Okej tack smile

Nej det blir inte konstigt. Värdet på högtalarna är hur många watt högtalarna klarar innan dom går sönder, värdet på stereon är hur många watt stereon ger. Så länge högtalarna har högre värde än stereon så är det lugnt.
Om stereon ger 40 watt så blir det givetvis 40 watt.
Jämför med en bil. Du får inte 400 hästar i motorn även om du har ett avgassystem som klarar det (det kanske var en dum liknelse eftersom alla fjortisar tror att det ger massa mer hästar att åka omkring med stora avgassystem).
Hursomhelst, läs på lite om passiva och aktiva enheter och vad watt-märkningen egentligen betyder. Du ska kanske inte hålla på och koppla stereo själv om du inte vet vad du gör. Inget illa menat, hoppas du inte tar illa upp.

229 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
rcy skrev:
CalibraN92 skrev:

Nej det blir inte konstigt. Värdet på högtalarna är hur många watt högtalarna klarar innan dom går sönder, värdet på stereon är hur många watt stereon ger. Så länge högtalarna har högre värde än stereon så är det lugnt.
Om stereon ger 40 watt så blir det givetvis 40 watt.
Jämför med en bil. Du får inte 400 hästar i motorn även om du har ett avgassystem som klarar det (det kanske var en dum liknelse eftersom alla fjortisar tror att det ger massa mer hästar att åka omkring med stora avgassystem).
Hursomhelst, läs på lite om passiva och aktiva enheter och vad watt-märkningen egentligen betyder. Du ska kanske inte hålla på och koppla stereo själv om du inte vet vad du gör. Inget illa menat, hoppas du inte tar illa upp.

http://www.blocket.se/goteborg/Bilradio … 10&w=3
Han säljer slutsteg vilket ska jag ha?

Ja okej. Ja precis. Ja får nog göra det. Finns det ngn bra tråd eller länk till det? Bara jag läser på lite så ska det inte vara några problem. Nejdå det är lungt. Tack för tipsen big_smile

1 705 Inlägg
3 december 2012
CalibraN92 skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Bilradio__Slutsteg__Forstarkare__Hogtalare_mm_43290628.htm?ca=23_10&w=3
Han säljer slutsteg vilket ska jag ha?

Inget av dom, det du ska ha har artikelnummer 4712626

Sök