carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.
Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.
- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.
Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.
Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?
Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.
Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.
Tack på förhand. / Alexander