4393
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 893 Inlägg
22 mars 2013
#3761
Mido__ skrev:
Ursäkta sen respons. men vart i helsefyr hittar du lampor för 650-700 spänn styck för äkta osram 5000k och upp?
jag har banne mig vart överallt och för det första är det ingen i min nejd som säljer osram 5000k det enda jag hittat är Philips 6000K för 1000 kr styck! Tips mottages varmt

http://www.24autoparts.se/product.php?id_product=21
Pris 545 kr / st. smile


Avstängd
1 418 Inlägg
22 mars 2013
#3762
Mervolic skrev:
Kristian_V skrev:
Jag var ute igår kväll för att ta lite bilder till min blogg.
Och det är väldigt tyst här inne.
Jag gillar bilder (Säger mer än tusen ord!).
Så jag lägger upp lite bilder jag tog igår.
(Alla bilder tagna med samma inställningar. f/4, 1/10s, ISO800.

Dimljus. (2x55W Halogen.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-8c3bc62bcef689379861bde7e6282ce2.jpg

Halvljus. (2x35W Xenon 5000K.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-0d5fb4a2fd376f566dbd2e4106f0a6b8.jpg

Halvljus med Dimljus. (En kombination jag aldrig använder annars, endast för foto.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-cc6ca4e17c1ef75f41b6a7b6be532933.jpg

ALLT! = 2x35W halvljus, 3x55W X-ljus. Xenon.
2x5W parkering, 2x55W Dimljus, 2x60W Helljus. Halogen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-fab755c27bfd4113554c2ef3abe70f0b.jpg

EDIT:
Spelade in en snutt av resan, med min gamla android lur, då jag har bil hållare till den.
I början och slutet är det utan gatubelysning.

3x SIM med 55W Xenon kitt.
Det sista när jag stannar och först stänger av helljuset, sedan slår på dimljuset och stänger halvljuset. Så ser man tydligt skilnaden mellan hur de olika ljusen räcker.

Ser ut att lysa bra... Annat är det på mina bilar, hehe. Funderar på att skaffa 70w xenon till bruksbilens extraljus, men vi får se hur det blir...

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

1 893 Inlägg
22 mars 2013
#3763
Johan85 skrev:
Mervolic skrev:
Kristian_V skrev:
Jag var ute igår kväll för att ta lite bilder till min blogg.
Och det är väldigt tyst här inne.
Jag gillar bilder (Säger mer än tusen ord!).
Så jag lägger upp lite bilder jag tog igår.
(Alla bilder tagna med samma inställningar. f/4, 1/10s, ISO800.

Dimljus. (2x55W Halogen.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-8c3bc62bcef689379861bde7e6282ce2.jpg

Halvljus. (2x35W Xenon 5000K.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-0d5fb4a2fd376f566dbd2e4106f0a6b8.jpg

Halvljus med Dimljus. (En kombination jag aldrig använder annars, endast för foto.)
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-cc6ca4e17c1ef75f41b6a7b6be532933.jpg

ALLT! = 2x35W halvljus, 3x55W X-ljus. Xenon.
2x5W parkering, 2x55W Dimljus, 2x60W Helljus. Halogen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-fab755c27bfd4113554c2ef3abe70f0b.jpg

EDIT:
Spelade in en snutt av resan, med min gamla android lur, då jag har bil hållare till den.
I början och slutet är det utan gatubelysning.

3x SIM med 55W Xenon kitt.
Det sista när jag stannar och först stänger av helljuset, sedan slår på dimljuset och stänger halvljuset. Så ser man tydligt skilnaden mellan hur de olika ljusen räcker.

Ser ut att lysa bra... Annat är det på mina bilar, hehe. Funderar på att skaffa 70w xenon till bruksbilens extraljus, men vi får se hur det blir...

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool


Avstängd
1 418 Inlägg
22 mars 2013
#3764
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:
Mervolic skrev:

Ser ut att lysa bra... Annat är det på mina bilar, hehe. Funderar på att skaffa 70w xenon till bruksbilens extraljus, men vi får se hur det blir...

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool

blanda av tidigare säger du? ja bländar av så får ja ser en annan bils lysen... hatar folk som tror att dom inte bländar 700meter bort och vägrar blända av då blir det helljus på en stund innan mötet sker tillbax:)

Yawn...
3 151 Inlägg
22 mars 2013
#3765
Johan85 skrev:
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool

blanda av tidigare säger du? ja bländar av så får ja ser en annan bils lysen... hatar folk som tror att dom inte bländar 700meter bort och vägrar blända av då blir det helljus på en stund innan mötet sker tillbax:)

Jag har bara 2 extraljus på bilen, och det är rektangulära fjärrljus (skitfult - jag vet, men bilen blir nog inte snyggare utan dem heller). De lyser nog inte 2km oavsett vilken belysning jag monterar...

Jag är rätt nöjd med den längd de har med 55W halogen, jag vill bara ha mer ljus. smile

2 042 Inlägg
22 mars 2013
#3766
Mido__ skrev:
Kristian_V skrev:
Tele och fax till Göteborgs nummer. Men adressen i Nederländerna.
Förstår om du är tveksam.
Säljer "riktiga" Osram lampor till ganska bra pris. Blev lite sugen själv, då jag haft nog med problem med mina kina D2r.
(Ena pinnen på sockeln går av, sedan glappar kontakten, med resultat att det inte tänder varje gång.)
Har provat med tre olika leverantörer. Ett fjärde par D2R väntar på att jag skall orka byta en gång till...
Utan att ha kollat fraktkostnader och så, så är 545kr för ett par Osram D2R helt OK.

EDIT:
Lite virrig sida, jag är inte imponerad. Priset var per styck! Jag kan gå in i en affär i stan o köpa dem för det priset.

Ursäkta sen respons. men vart i helsefyr hittar du lampor för 650-700 spänn styck för äkta osram 5000k och upp?
jag har banne mig vart överallt och för det första är det ingen i min nejd som säljer osram 5000k det enda jag hittat är Philips 6000K för 1000 kr styck! Tips mottages varmt

http://www.lichtex.de/Xenon-Leuchtmitte … est-beste/

Lastbilschaufför
176 Inlägg
23 mars 2013
#3767
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:
Mervolic skrev:

Ser ut att lysa bra... Annat är det på mina bilar, hehe. Funderar på att skaffa 70w xenon till bruksbilens extraljus, men vi får se hur det blir...

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool

Ojsan, xenon i dimljuset oxå big_smile


1 893 Inlägg
23 mars 2013
#3768
-XENLED- skrev:
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:

räcker gott med 55watt ingen behöver se 2km framför bilen i detta kurviga land smile

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool

Ojsan, xenon i dimljuset oxå big_smile

Sorry!
Skrev jag otydligt?
Eller läste du för fort?

Hur kom du fram till slutsatsen att jag trimmat dimljusen?
Efter allt jag skrivit i forumet, vore det rent kriminellt av mej att installera Xenon i dimljuset.
Vanliga 55W Halogen i dimljusen!
Som jag aldrig har på i kombination med halvljusen. (Utom vid foto tillfället ovan.)


276 Inlägg
23 mars 2013
#3769
Kristian_V skrev:
Mido__ skrev:
Ursäkta sen respons. men vart i helsefyr hittar du lampor för 650-700 spänn styck för äkta osram 5000k och upp?
jag har banne mig vart överallt och för det första är det ingen i min nejd som säljer osram 5000k det enda jag hittat är Philips 6000K för 1000 kr styck! Tips mottages varmt

http://www.24autoparts.se/product.php?id_product=21
Pris 545 kr / st. smile

jo tack har sett det. men det är ingen butik som man går till utan man får beställa från holland. och jag har frågat tidigare i tråden om nån handlat där men ingen som svarat att de har det


Lastbilschaufför
176 Inlägg
23 mars 2013
#3770
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
Kristian_V skrev:

Räcker ljusen för långt, måste man blända av tidigare. Jag bytte bort mina Pencilbeam av den anledningen.
Pencil beam var OK så länge man körde Halogen. Med Xenon blir det för mycket av det goda.
Nu kör jag tre billiga SIM - Floodbeam med 55W Xenon kit. Räcker upp emot en halv kilometer, jag är nöjd! cool

Ojsan, xenon i dimljuset oxå big_smile

Sorry!
Skrev jag otydligt?
Eller läste du för fort?

Hur kom du fram till slutsatsen att jag trimmat dimljusen?
Efter allt jag skrivit i forumet, vore det rent kriminellt av mej att installera Xenon i dimljuset.
Vanliga 55W Halogen i dimljusen!
Som jag aldrig har på i kombination med halvljusen. (Utom vid foto tillfället ovan.)

Läste nog för fort big_smile


1 893 Inlägg
23 mars 2013
#3771
Mido__ skrev:
Kristian_V skrev:
Mido__ skrev:
Ursäkta sen respons. men vart i helsefyr hittar du lampor för 650-700 spänn styck för äkta osram 5000k och upp?
jag har banne mig vart överallt och för det första är det ingen i min nejd som säljer osram 5000k det enda jag hittat är Philips 6000K för 1000 kr styck! Tips mottages varmt

http://www.24autoparts.se/product.php?id_product=21
Pris 545 kr / st. smile

jo tack har sett det. men det är ingen butik som man går till utan man får beställa från holland. och jag har frågat tidigare i tråden om nån handlat där men ingen som svarat att de har det

Priset är iofs per par.
Men om du inte nyligen har bytt ena, så rekomenderar jag att man har någorlunda lika gamla lampor, när det gäller Xenon.
Chansen är större att de lyser med samma färg.

I alla fall ->http://www.scstyling.com/xenon-d2s-phil … -5702.aspx
995:- /Par.

Edit:
Det är Philips.
Senast redigerat av Kristian_V (23 mars 2013)


171 Inlägg
25 mars 2013
#3772
Någon som vet nå smarta extraljus skydd till Sim?? hittade men då kostade dem ju 89 kronor styck och det är ju nästan halva priset av ett Sim lyse så då känns det ju inte så lönt

276 Inlägg
25 mars 2013
#3773
har en fråga som skulle behöva ett snabbt svar. Vad är skillnaden mellan dessa den här.
och Den här?


130 Inlägg
25 mars 2013
#3774
Ej-son skrev:
Någon som vet nå smarta extraljus skydd till Sim?? hittade men då kostade dem ju 89 kronor styck och det är ju nästan halva priset av ett Sim lyse så då känns det ju inte så lönt

Klipp ut valfri plast o sätt för wink Nä men 89kr är väl inge farligt. Annars kan du köra utan, för när glaset går sönder har ändå reflektorn rostat sönder. Har kört mina denna vinter och glasen är hela men reflektorn börjat rosta.

2 042 Inlägg
26 mars 2013
#3775
Mido__ skrev:
har en fråga som skulle behöva ett snabbt svar. Vad är skillnaden mellan dessa den här.
och Den här?

Är samma lampor och skillnaden är förpackningen, om jag förstått det hela rätt.

276 Inlägg
26 mars 2013
#3776
hmm det sa dom på företaget också. att enda skillnaden är att det är lampor som normalt sälj direkt från fabrik till bilverkstäder. och därför har blank förpackning och är billigare i inköp. visste inte om jag skulle tro honom bara


144 Inlägg
26 mars 2013
#3777
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

1 893 Inlägg
26 mars 2013
#3778
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Börja med att prova byta plats på stift 85/86 så strömmen går andra vägen.
(Låter konstigt, men det har löst problem förr.)
Annars låter det som billiga reläer.
Om man tar ut lite mera ström genom reläet, så blir det tjuvström inne i reläet, som gör att spolen inte släpper.
Jag skulle börja testa med ett annat relä först.
Ett relä skulle räcka mer än väl för 2x70W. (Jag kör 3x55W på ett relä.)


730 Inlägg
26 mars 2013
#3779
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Har du växlande eller slutande relä? Om det kanske kan påverka...

144 Inlägg
26 mars 2013
#3780
Kristian_V skrev:
carlssoon skrev:
Hej, skulle behöva lite hjälp.

Kopplade in mitt xenonkit för helljuset igår, (70W med H7 sockel). Ska försöka förklara hur jag kopplat så noga det går.

- 4,5 mm² pluskabel till 15A säkring. 4,5 mm² kabel från säkring till stift 30 på relät.
- 4,5 mm² pluskabel från stift 87 på relät till ballast, respektive 4,5 mm² kabel direkt till batteri från ballast.
- Styrström, plus till stift 85 på relä och minus till 86 på relä från kontakten till gamla halogen lampan.
- Har ett relä för vänster sida med styrström från vänster sida och ett relä för höger sida med styrström från höger.
- Båda reläna har separat plusmatning och egen kabel till jord direkt på batteri.

Problemet jag har är att det går att helljusblinka och tända. Men det går inte att blända av. Observera att det fungerade när jag hade xenon inkopplat på vänster sida och halogenlampan satt kvar på höger sida.

Kan det vara så att ljuskontakten i bilen börjar säga upp sig och ger krypström till relät som sluter?
Halogenlampan behöver ju ett visst antal Volt innan den tänds, men relät är desto känsligare och kanske reagerar på 1 Volts krypström och vill därför inte släppa?

Blev mörkt och kallt igår så plockade ihop allt och har inte hunnit mäta för att se om teorin om krypström stämmer.

Bilen det gäller är min Audi A4 från 99.

Tack på förhand. / Alexander

Börja med att prova byta plats på stift 85/86 så strömmen går andra vägen.
(Låter konstigt, men det har löst problem förr.)
Annars låter det som billiga reläer.
Om man tar ut lite mera ström genom reläet, så blir det tjuvström inne i reläet, som gör att spolen inte släpper.
Jag skulle börja testa med ett annat relä först.
Ett relä skulle räcka mer än väl för 2x70W. (Jag kör 3x55W på ett relä.)

Ska prova byta plats på styrkablarna på båda reläna när jag kommer hem från jobbet.

Jag kör med 30A slutande relän från biltema. Har använt dem förr utan problem med högre wattantal.

Valde att använda ett relä med varsin matning för varje sida ifall man skjuter en säkring så har man helljus på en sida iallafall.

Tack för hjälpen smile

/Alexander
Senast redigerat av carlssoon (26 mars 2013)


Sök