Har xenon i mina med, som för följa med, så hoppas på lite mer Får bli några budget ljus tills det blir nbb, om jag ens vågar ha sådana pga stöldrisk :p
Kör på bigknick i så fall är mitt råd, helt överlägsna SIM och Strandsljusen ,enl nbbs ljuslabb lyser dessutom bigknick likvärdigt med ALPHA 225
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
Jag har tänkt precis som du. Navigator med original xenonreflektor ger en helt sjuk bredd, men inte speciell längd tack vare E-godkännandet. Mina tankar var att ha 3st navigator, 2st med original xenonreflektor och en konverterad halogennavigator i mitten för att ge längden. Men... då började jag inse vad kalaset skulle kosta i slutändan. Efter den paralyserande chocken så övergav jag iden, och skulle i så fall hellre satsa på t.ex. 4st konverterade NBB 175 för att få en väldigt bred ljusbild.
Men om man kan/vill satsa på detta, go for it. Du kommer få så bred ljusbild att du nästan kommer att kunna lysa upp ditt eget bakparti!
Jag skrev i förra tråden om besvikelsen över ljuset då jag konverterade mitt halvljus med H7R 4300K från Kina (ebay 330kr) Lamporna såg rackiga ut och därför provade jag idag nya lampor, även de H7R 4300K och skillnaden var enorm! Sanslös skillnad på "samma" lampa. när jag monterade ur den ena skräplampan lossnade ena sladden från foten... de åker i soptunnan!
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
personligen hade jag nog köpt lamporna här lichtex.de sen hade jag köpt noname ballaster, det är ju inte ballasten som ger ljusutbytet...
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
Jag har tänkt precis som du. Navigator med original xenonreflektor ger en helt sjuk bredd, men inte speciell längd tack vare E-godkännandet. Mina tankar var att ha 3st navigator, 2st med original xenonreflektor och en konverterad halogennavigator i mitten för att ge längden. Men... då började jag inse vad kalaset skulle kosta i slutändan. Efter den paralyserande chocken så övergav jag iden, och skulle i så fall hellre satsa på t.ex. 4st konverterade NBB 175 för att få en väldigt bred ljusbild.
Men om man kan/vill satsa på detta, go for it. Du kommer få så bred ljusbild att du nästan kommer att kunna lysa upp ditt eget bakparti!
Jag hade funderingar på det i förra tråden också. Undrar hur Navigator xenon skulle lysa med 100W xenon istället för 35w, längden borde öka en del iallafall. Troligen skulle den öka till kanske närmare 500m jämfört med runt 300m original. Och om man riktar lamporna åt sidorna en del så lär det lysa riktigt brett.
En fördel med med dem är i alla fall att de är godkända med xenon (ref. 30), och därmed lagliga. Så man behöver inte oroa sig för Polisen. Och ska man köpa andra lagliga xenonextraljus så måste man lägga ungefär lika mycket, eller mer.
Jag har köpt 4 NBB Alpha 175 (2 fjärr och 2 pencil) som jag ska montera på en annan bil. Så får se hur ljuset blir med dem. Men är inte helt säker på om jag ska köra med xenon i dem. Blir lite dyrt (runt 250€ totalt utan lampor) om man ska köpa 4 original ballaster. Alternativt att man köper 55w ''speedstarter'' ballaster, men då blir uppstartstiden troligtvis minst den dubbla jämfört med original.
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
personligen hade jag nog köpt lamporna här lichtex.de sen hade jag köpt noname ballaster, det är ju inte ballasten som ger ljusutbytet...
Men Speedstarter ballaster är inte riktigt billiga heller... Vad kostar ett par 35W, alternativt 50-70W? Fördelen är att man kan köpa ballaster med högre effekt. Men har man högre än 50W så funkar inte original 35W så bra längre. Speciellt Philips vill börja avge mera gulgrönt ljus vid förhöjd effekt. Och livslängden förkortas en del också.
Är det någon här som har Bosch Navigator Xenon Fjärr? Hittade xenon insatser som kostar runt 55€ styck. Och om man då köper navigator halogen för runt 100€ styck och använder husen från dem. Så får man två extraljus med otrolig bredd för lite på 300€, och köper man till original ballaster och lampor så blir det ett totalpris på lite under 500€. Och så kanske man får halogen insatserna sålda för närmare 100€ för båda. Så hamnar man på ett totalpris på ungefär 400€ för ''riktiga'' Bosch Navigator Xenon Fjärr.
Är det värt att lägga 400-500€ på två Navigator Xenon?
För man får inte direkt några bra xenonextraljus för under 400€, om man inte konverterar halogen. Och när man konverterar så är inte ljusbilden alltid så bra. Och Navigator Xenon har riktigt bra bredd. Lagligt blir det också i Finland med 2 såna om bilens strålkastare har högst 40 totalt i ref.
Men kanske lite dumt att lägga ännu mera pengar i extraljus och xenon... Har redan lagt ordentligt över en månadslön i sånt redan.
personligen hade jag nog köpt lamporna här lichtex.de sen hade jag köpt noname ballaster, det är ju inte ballasten som ger ljusutbytet...
Men Speedstarter ballaster är inte riktigt billiga heller... Vad kostar ett par 35W, alternativt 50-70W? Fördelen är att man kan köpa ballaster med högre effekt. Men har man högre än 50W så funkar inte original 35W så bra längre. Speciellt Philips vill börja avge mera gulgrönt ljus vid förhöjd effekt. Och livslängden förkortas en del också.
speedstarter ballast 35w ca 400kr och d2s lampa 250kr, 75eur, klart billigare än bosch original, sen ska man vara medveten om att originalballasten inte är snabbstartande utan har mjukstartsfuntion för att skona lampan, har navigator på en lastbil på åkeriet tar bra tid på sig att tända upp.