2540
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Soppgubbe
900 Inlägg
12 oktober 2013
Brådhis skrev:
Det handlar väl inte om kontaktytan utan risken för överslag när spänningen är så hög som den är ut till xenon-lampan.

//Brådhis

Vad kan hända när det blir överslag?
Finns inte den risken i amp kontakter? :p

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

1 830 Inlägg
12 oktober 2013
Tänkte skaffa Xenon till min v70 som jag nyss skaffat, saknar att ha det då jag haft det på tidigare bilar.
Men vet ej vad det är för något jag ska ha eller vilket som är bäst. Läste lite att vissa bilar ska ha H7R o vissa bara H7, samt att det står 35W, 55w och 70w, det är rena rama kinesiskan för mig :S hmm

Bilen är från 99 och är en 2.5 se (144hk) om det är någon info som krävs smile
Det jag söker är 6000k gärna i hel och halv (ja jag vet att man inte får ha i halv), men har för mig att det är två olika lampor i v70 för hel och halv, eller har jag fel? smile

Vore riktigt tacksam för all hjälp !

735 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:
Tänkte skaffa Xenon till min v70 som jag nyss skaffat, saknar att ha det då jag haft det på tidigare bilar.
Men vet ej vad det är för något jag ska ha eller vilket som är bäst. Läste lite att vissa bilar ska ha H7R o vissa bara H7, samt att det står 35W, 55w och 70w, det är rena rama kinesiskan för mig :S hmm

Det jag söker är 6000k gärna i hel och halv (ja jag vet att man inte får ha i halv), men har för mig att det är två olika lampor i v70 för hel och halv, eller har jag fel? smile

jag kör med följande:

H7R i halvljus, 35W 4300K
H7 i helljus, 55W 4300K

35W ska du ha i halvljus, annars bländar det nog mer än vad det redan gör
55W/70W är upp till dig i helljus, själv har jag valt snabbstartande ballaster på 55W och jag är nöjd med det smile

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:

Det är H7 till både hel och halv.
Dock, om det är originalstrålkastarna så kanske du kan köra med H7R till halvljuset, så det åtmindstone avskärmar lite?

Edit..som sagt, haha.
Senast redigerat av Mack (12 oktober 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

365 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:

Ska du absolut ha xenon i halvljuset så är det 35w H7R som gäller isf.
Ett varningens finger dock, har aldrig mött någon sådan (med org lyktor) och konverterat på halven som inte bländat satan.

Helljus är det mer hur mycket ljus du vill få ut och hur mycket jobb du vill lägga ner, 55w brukar funka på de flesta bilar utan att reläa upp, 75w kan gå, men det är nog att pressa lyckan.
Vanliga H7 (ej H7R) till helljus.

edit: fasiken va folk är snabba på att svara då! tongue känner mig efter...
Senast redigerat av Winterdrift (12 oktober 2013)

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

1 830 Inlägg
12 oktober 2013
xeno95 skrev:
Jiiimmie skrev:

jag kör med följande:

H7R i halvljus, 35W 4300K
H7 i helljus, 55W 4300K

35W ska du ha i halvljus, annars bländar det nog mer än vad det redan gör
55W/70W är upp till dig i helljus, själv har jag valt snabbstartande ballaster på 55W och jag är nöjd med det smile

Mjo, vill inte blända, räcker med att farbror blå klagade lite på det jag hade i 740'n tongue (men ej på bes*)
Men jag kör rätt mycket samt rätt sent / i mörker så helljuset behöver ju ha något starkt iaf, men måste jag ha flera kit eller hur funkar det där? Har bara bytt en gång o då var det bi-xenon.

Mack skrev:
Jiiimmie skrev:

Det är H7 till både hel och halv.
Dock, om det är originalstrålkastarna så kanske du kan köra med H7R till halvljuset, så det åtmindstone avskärmar lite?

Edit..som sagt, haha.

Japp, det är original i fram, eller ja hela bilen är hittills, bara xenon jag tänkt ändra till än så länge smile (välanvänd bil så blir inte mycket spenderande på den bilen direkt tongue)
Senast redigerat av Jiiimmie (12 oktober 2013)

1 830 Inlägg
12 oktober 2013
Winterdrift skrev:
Jiiimmie skrev:

Ett varningens finger dock, har aldrig mött någon sådan (med org lyktor) och konverterat på halven som inte bländat satan.

Helljus är det mer hur mycket ljus du vill få ut och hur mycket jobb du vill lägga ner, 55w brukar funka på de flesta bilar utan att reläa upp, 75w kan gå, men det är nog att pressa lyckan.

Hade xenon i 740'n som gick genom bes med det, vet ej vad du mött för folk med xenon haha ^^
Edit, sant vill ju inte blända allt för mycket heller just för att det är störande när folk blinkar på en eller att man möter en som du säger smile
Senast redigerat av Jiiimmie (12 oktober 2013)

735 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:
Mjo, vill inte blända, räcker med att farbror blå klagade lite på det jag hade i 740'n tongue (men ej på bes*)
Men jag kör rätt mycket samt rätt sent / i mörker så helljuset behöver ju ha något starkt iaf, men måste jag ha flera kit eller hur funkar det där? Har bara bytt en gång o då var det bi-xenon.

Jag har mött polisen flera gånger, aldrig blivit stoppad. Det är mer om du kör med blåare lampor som det syns mera. Men 4300k ger mest ljus smile Har blivit blinkad på 1 enda gång, sen kan du alltid ställa ner ljusnivån med vredet brevid ratten smile

1 830 Inlägg
12 oktober 2013
xeno95 skrev:
Jiiimmie skrev:

Jag har mött polisen flera gånger, aldrig blivit stoppad. Det är mer om du kör med blåare lampor som det syns mera. Men 4300k ger mest ljus smile Har blivit blinkad på 1 enda gång, sen kan du alltid ställa ner ljusnivån med vredet brevid ratten smile

sant, men blev stopped under ett vanligt nyckter test och han påpekade det.
Men 4300k H7R i halv och 4300k H7 i hel alltså?
men är det två olika kit eller hur är det där? smile

735 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:
xeno95 skrev:
Jiiimmie skrev:

sant, men blev stopped under ett vanligt nyckter test och han påpekade det.
Men 4300k H7R i halv och 4300k H7 i hel alltså?
men är det två olika kit eller hur är det där? smile

precis smile

halvljus = 1 kit
2 lampor
2 ballaster

helljus = 1 kit
2 lampor
2 ballaster

så totalt 2 stycken xenon kit

230 Inlägg
12 oktober 2013
V70Drive skrev:
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

AMP kontakterna är bara fuktsäkra, ingen annan funktion.
Har kört/kör på vanliga kabelskor och det funkar fint.

735 Inlägg
12 oktober 2013
Vill bara tillägga denna eviga diskussion om att xenon i reflektor bländar, jag stör mig likt förbannat på folk som lyckas montera halogenlampor fel som gör att dom bländar minst lika mycket..

365 Inlägg
12 oktober 2013
Jiiimmie skrev:
Winterdrift skrev:
Jiiimmie skrev:

Hade xenon i 740'n som gick genom bes med det, vet ej vad du mött för folk med xenon haha ^^
Edit, sant vill ju inte blända allt för mycket heller just för att det är störande när folk blinkar på en eller att man möter en som du säger smile

I 740 så brukar det inte blända nämnvärt, däremot v70 av första generationen, som i frågan brukar inte alls bli trevliga att möta tongue

Dock vet jag ju inte om någon av dom jag mött har haft H7 eller H7R, men på dem dussintal man mött så bör ju någon av dom haft H7R iaf tongue
Senast redigerat av Winterdrift (12 oktober 2013)

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Soppgubbe
900 Inlägg
12 oktober 2013
lajvN skrev:
V70Drive skrev:
Har en fråga ang amp kontakter till xenon kablar, måste man ha sådana eller går det bra med vanliga kabelskor?

AMP kontakterna är bara fuktsäkra, ingen annan funktion.
Har kört/kör på vanliga kabelskor och det funkar fint.

Då kan man ju bara dra över en krympslang så är det ju tätt :p ska testas

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

1 863 Inlägg
12 oktober 2013
Har nu kopplat in xenon i extraljusen men när jag skulle parkera bilen så började Check Engine lampan lysa, kan det ha nåt samband med inkopplingen eller bara en jäkla otur?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

241 Inlägg
12 oktober 2013
Winterdrift skrev:
I 740 så brukar det inte blända nämnvärt, däremot v70 av första generationen, som i frågan brukar inte alls bli trevliga att möta tongue

Dock vet jag ju inte om någon av dom jag mött har haft H7 eller H7R, men på dem dussintal man mött så bör ju någon av dom haft H7R iaf tongue

Jag har mött flera Volvo 700/900 med xenon och det bländar satan.
Troligtvis för att det är så stora reflektorer som det är.
Jag har själv monterat 35w xenon på min 760 (940 front), och ställt ner lyktorna till max. Det bländar otroligt mycket ändå. Så mycket spilljus.

Har dock hört något om att xenonkungen hade (osäker om det finns kvar) några speciella lampor som skulle ge bättre ljusbild (alltså mindre spilljus) i reflektorlyktor. Tror dem hette nått i stil med "focus blablabla".

EDIT: Hittade en länk till produkten. Focus Eye hos Xenonkungen.com.
Någom som har erfarenhet av dessa i halvljus?
Senast redigerat av Robino (12 oktober 2013)

908 Inlägg
12 oktober 2013
Har själv åkt dit på xenon i halvljuset på min gamla 855a.. hade 4300K 35W. Det märks fort när det är eftermonterat, här i värmland är de stenhårda på alla små saker.

7 419 Inlägg
12 oktober 2013
Emiiilz skrev:
Har själv åkt dit på xenon i halvljuset på min gamla 855a.. hade 4300K 35W. Det märks fort när det är eftermonterat, här i värmland är de stenhårda på alla små saker.

ja men har man vanliga H4 reflektorer så syns det på ca 1km avstånd,, brukar roa mig med att gissa wink  det är LITE svårare i mörker,, men nästan alltid så bländar det så innåt helvete redan på så långt avstånd wink

mina hatobjekt i denna stad är framförallt Passat,  mb å sen volvos,, oftast med 6000-8000K, sen har ju säkert många konverterat sina projektorer,, precis om jag smile
Senast redigerat av granadadr (12 oktober 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2013
Kanske ännu en lite "udda" fråga, men, hey, it's me wink (kanske dock egentligen helt rätt tråd...men iaf)

Det har ju varit en del prat om formen på extraljus och hur de påverkar, ptja, ljuset. Hur faller det sig med de ogillade små extraljusramperna? Någon som vet?

Finns ju iaf två modeller, antingen Hellas (typ) med ovala, men även andra med runda. Gör det någon egentlig skillnad kan tänkas?

Märkligt vad man får för funderingar på förmiddagarna tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

189 Inlägg
12 oktober 2013
Robino skrev:
Winterdrift skrev:

Jag har mött flera Volvo 700/900 med xenon och det bländar satan.
Troligtvis för att det är så stora reflektorer som det är.
Jag har själv monterat 35w xenon på min 760 (940 front), och ställt ner lyktorna till max. Det bländar otroligt mycket ändå. Så mycket spilljus.

Har dock hört något om att xenonkungen hade (osäker om det finns kvar) några speciella lampor som skulle ge bättre ljusbild (alltså mindre spilljus) i reflektorlyktor. Tror dem hette nått i stil med "focus blablabla".

EDIT: Hittade en länk till produkten. Focus Eye hos Xenonkungen.com.
Någom som har erfarenhet av dessa i halvljus?

Om dom funkar som man ser på bilderna är dom ju lätt värda pengarna. Ingen som använder dessa i en reflektorlykta?

Old VW's never die, they just get more expensive!

Sök