2093
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

388 Inlägg
25 oktober 2013
#6421
HBass skrev:
Brådhis skrev:
BornZombie skrev:

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

För att SIM´s reflektorer rostar bort efter en(!) vinter i saltad Stockholmstrafik... Tyvärr!

//Brådhis

Håller med, han vet inte vad han snackar om tongue Kvalité lönar sig i längden, NBB håller bra, lyser bra och ser sjukt mycket bättre ut än SIM. Dessutom tål NBB stenskott, det gör inte SIM!

Mina sim tålde stenskott bättre än gammelvolvons originalstrålkastare iaf, dock rostar dom ju som sagt sönder.

Mina Hella 3003 var jag dock nöjd med, får se om det blir nå mindre extraljus till passaten sen vill inte förstöra fronten med massa stora, dock har jag problem att hitta små som ser bra ut och lyser bra. tongue

Finns de nå sånt där snabbfästetjosanhejsan som folk körde/kör med även till Passat 3c?


193 Inlägg
25 oktober 2013
#6422
HBass skrev:
Brådhis skrev:
BornZombie skrev:

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

För att SIM´s reflektorer rostar bort efter en(!) vinter i saltad Stockholmstrafik... Tyvärr!

//Brådhis

Håller med, han vet inte vad han snackar om tongue Kvalité lönar sig i längden, NBB håller bra, lyser bra och ser sjukt mycket bättre ut än SIM. Dessutom tål NBB stenskott, det gör inte SIM!

Hehe, tror att snubben som han har väldigt bra koll på det där med extraljus, tro mig. smile De har själva utfört tester bland NBB, SIM, Hella och Bosch och Hella var sämst, Bosh låg bakom NBB och SIM, medan NBB van med just räckvidd, men kör man med Xenon så får man en "ljuskast" på 700+m hur som helst.
Har själv kört med Big Knick och jämfört med SIM så var ljusbilden skit.

Om dom rostar vet jag dock inte, kör på saltfria vägar, och det där med hur dom ser ut är väl smaksak. smile


453 Inlägg
25 oktober 2013
#6423
Någon som vet vart man kan köpa någon bra skruv som man kan dra rakt igenom plasten sen igenom krock balken så jag kan fästa min hållare till extra ljusen? Har köpt en sån man har bakom reg plåten.

Funkar tlx dessa? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme … ruv-19654/

Eller dessa självborrande http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme … -st-19485/

Bara skruva i så många hål det finns i hållaren? borde väl hålla. Sen stag då! Med dom skruvarna behöver man väl ej för borra?
Senast redigerat av Timjoh (25 oktober 2013)

735 Inlägg
25 oktober 2013
#6424
Hmm, rostar?

Hade tänkt 2 st SIM fjärr och 1 pencil med 55w xenon i varje. är det ingen idé?


388 Inlägg
25 oktober 2013
#6425
xeno95 skrev:
Hmm, rostar?

Hade tänkt 2 st SIM fjärr och 1 pencil med 55w xenon i varje. är det ingen idé?

Vi kan säga såhär, mina fungerade utan problem efter ca 3 år då jag gav bort dom, dock hade dom börjat rosta en del kring yttersargen på reflektorn och baksidan av reflektorn.

Inget på insidan dock så påverka ju inte ljusbild och rost syntes inte fören men öppnade.


Då dom kostar typ 199kr st så är det bara att köpa och var glad, håller dom 2 år så är det ju inga pengar alls.smile

EDIT.

Att dom skulle hålla dåligt kan jag inte hålla med om heller, körde in med dessa i vallar osv utan skador när man var ute och sladdade haha.
Senast redigerat av JsoooN (25 oktober 2013)


735 Inlägg
25 oktober 2013
#6426
JsoooN skrev:
xeno95 skrev:
Hmm, rostar?

Hade tänkt 2 st SIM fjärr och 1 pencil med 55w xenon i varje. är det ingen idé?

Vi kan säga såhär, mina fungerade utan problem efter ca 3 år då jag gav bort dom, dock hade dom börjat rosta en del kring yttersargen på reflektorn och baksidan av reflektorn.

Inget på insidan dock så påverka ju inte ljusbild och rost syntes inte fören men öppnade.


Då dom kostar typ 199kr st så är det bara att köpa och var glad, håller dom 2 år så är det ju inga pengar alls.smile

EDIT.

Att dom skulle hålla dåligt kan jag inte hålla med om heller, körde in med dessa i vallar osv utan skador när man var ute och sladdade haha.

Precis, inte dyra alls smile
Kanske blir 2 st fjärr för att hålla kostnaden låg istället smile


12 086 Inlägg
25 oktober 2013
#6427
Slappa skrev:
Ni som bygger xenon på äldre Volvobilar som tex 7/940 hur mycket pallar generatorn med innan de blir för mycket? Har räknat på det själv men är tveksam till att de stämmer då bilen redan nu är ansträngd med 300w xenon.

Jag körde min 945 förra vintern med totalt 455W xenon, varav 70W va halvljus. Jag hade inga problem och ljusen tändes i princip alltid på första försöket. Det satt 100A generator i den.

Man kan nog ösa på lite mer, problemet som kan uppstå är just problem med starter då xenonljus drar väldigt mycket ström första 5-10s efter uppstart. Efter en del googling har jag läst siffror mellan 5-15A per lampa.

735 Inlägg
25 oktober 2013
#6428
Kan nån förklara vad man ska titta efter hos en snabbstartande ballast? Vet att någon förklarade detta förut smile

Input current?
Working current?

Exempel:
Input voltage: 9-16V
Input current:8 A Max
Working current : 4.2A
Working voltage : 13.2V
Operating Temperature : -40~+105
Range of output power : 55W


193 Inlägg
25 oktober 2013
#6429
xeno95 skrev:
Kan nån förklara vad man ska titta efter hos en snabbstartande ballast? Vet att någon förklarade detta förut smile

Input current?
Working current?

Exempel:
Input voltage: 9-16V
Input current:8 A Max
Working current : 4.2A
Working voltage : 13.2V
Operating Temperature : -40~+105
Range of output power : 55W

Input Current står för förbrukning vid kallstart, medan Working current står för förbrukning när ballaster är så att säga varm, så denna var rätt så snål när den är varm. smile Om det är detta man är ute efter när man köper en speedstarter vet jag dock ej.. smile


735 Inlägg
25 oktober 2013
#6430
BornZombie skrev:
xeno95 skrev:
Kan nån förklara vad man ska titta efter hos en snabbstartande ballast? Vet att någon förklarade detta förut smile

Input current?
Working current?

Exempel:
Input voltage: 9-16V
Input current:8 A Max
Working current : 4.2A
Working voltage : 13.2V
Operating Temperature : -40~+105
Range of output power : 55W

Input Current står för förbrukning vid kallstart, medan Working current står för förbrukning när ballaster är så att säga varm, så denna var rätt så snål när den är varm. smile Om det är detta man är ute efter när man köper en speedstarter vet jag dock ej.. smile

Jo det förstog jag smile
Men jag undrar om input current ska vara hög för att ballasten ska starta så snabbt som möjligt?
Snittet är ca 4.2(8A max) - 4.5(10A max)


388 Inlägg
26 oktober 2013
#6431
xeno95 skrev:
BornZombie skrev:
xeno95 skrev:
Kan nån förklara vad man ska titta efter hos en snabbstartande ballast? Vet att någon förklarade detta förut smile

Input current?
Working current?

Exempel:
Input voltage: 9-16V
Input current:8 A Max
Working current : 4.2A
Working voltage : 13.2V
Operating Temperature : -40~+105
Range of output power : 55W

Input Current står för förbrukning vid kallstart, medan Working current står för förbrukning när ballaster är så att säga varm, så denna var rätt så snål när den är varm. smile Om det är detta man är ute efter när man köper en speedstarter vet jag dock ej.. smile

Jo det förstog jag smile
Men jag undrar om input current ska vara hög för att ballasten ska starta så snabbt som möjligt?
Snittet är ca 4.2(8A max) - 4.5(10A max)

Högre startström = snabbare tändtid.


1 749 Inlägg
26 oktober 2013
#6432
JsoooN skrev:
xeno95 skrev:
BornZombie skrev:

Input Current står för förbrukning vid kallstart, medan Working current står för förbrukning när ballaster är så att säga varm, så denna var rätt så snål när den är varm. smile Om det är detta man är ute efter när man köper en speedstarter vet jag dock ej.. smile

Jo det förstog jag smile
Men jag undrar om input current ska vara hög för att ballasten ska starta så snabbt som möjligt?
Snittet är ca 4.2(8A max) - 4.5(10A max)

Högre startström = snabbare tändtid.

Jag har haft med hög startström, som startat långsammare än vissa med låg startström, siffrorna kanske inte alltid stämmer?
Sedan spelar lampan in i starttiden också har jag erfarenhet av.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 041 Inlägg
26 oktober 2013
#6433
patrikke skrev:
JsoooN skrev:
xeno95 skrev:

Jo det förstog jag smile
Men jag undrar om input current ska vara hög för att ballasten ska starta så snabbt som möjligt?
Snittet är ca 4.2(8A max) - 4.5(10A max)

Högre startström = snabbare tändtid.

Jag har haft med hög startström, som startat långsammare än vissa med låg startström, siffrorna kanske inte alltid stämmer?
Sedan spelar lampan in i starttiden också har jag erfarenhet av.

Måste vara så att man inte kan lita helt på siffrorna...
Har mätt upp mina 35W (Philips) till 10A vid 10 grader (står 15A max på ballasten) och de lyser med full effekt inom en sekund, men då är de också analoga och ger den förhöjda startströmmen under en längre tid.
Har även andra 35W (original) som ska vara bland de snabbaste, men de tar dubbelt längre (vid 10 grader) innan de når full styrka, men då är de också digitala.
100W ballasterna jag har är i grunden 35W (original) men har en ökad ineffekt till 120W, och de lyser fullt inom ungefär 4 sekunder vid 10 grader. Och på grund av att jag använder CNlight 45W lampor så når de ''rätt'' färgtemperatur sekunden efter de når full effekt.
Har även ett par 50W med en startström på 8A men de är nästan dubbelt så långsamma som 100W ballasterna.

Dessutom om Xeno95:s exempel med ''55W'' ballaster har en förbrukning vid drift på 4,2A @ 13,2V så har de en ineffekt på 55W och har runt 46W i uteffekt. Hade de haft 5A @ 13,2V vid drift så hade de haft en ineffekt på 66W och uteffekt på runt 55W

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2013
#6434
Nu har jag beställt en 44" spot till taket och två 5" flood till dimljusen. Alla med enkelrad och de utger sig för att vara Cree iaf.

Tittat lite på bilen och minus kommer jag plocka i karossen och plus blir förmodligen en kabel jag drar under täcklocken längs hela taket och in genom bakluckan. Allt kommer kopplas på helljuset via lämpligt relä.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

414 Inlägg
26 oktober 2013
#6435
torpis skrev:
Nu har jag beställt en 44" spot till taket och två 5" flood till dimljusen. Alla med enkelrad och de utger sig för att vara Cree iaf.

Tittat lite på bilen och minus kommer jag plocka i karossen och plus blir förmodligen en kabel jag drar under täcklocken längs hela taket och in genom bakluckan. Allt kommer kopplas på helljuset via lämpligt relä.

Dra det i kanten på rutan? sitter en list där tror jag du kan lägga kablarna under


1 020 Inlägg
26 oktober 2013
#6436
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150439/150439-a0bad79127d583f2e56ec58370b699c3.jpg
såhär blev mina ljus,nöjd förutom att ljuset sprider sig lite mycket i sidosppeglarna.
nu ska dom bara konverteras oxå..
sen kommer en båge fram o 2 sim tänkte jag..
Behöver man oroa sig att ladningen ej räcker till 5ljus med 55 watt halogen el 35 watt xenon?
tänker mest att det är en ganska liten generator o desutom nån tjekisk variant.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

306 Inlägg
27 oktober 2013
#6437
Någon som vet räckvidden på spot varianten av den här?? smile http://www.prestandabelysning.se/20-rea … ramp/189-0

Ta gärna en titt på min Mercedes W202a http://www.garaget.org/?car=306912
Kolla in min projekttråd och kommentera gärna :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263086

847 Inlägg
27 oktober 2013
#6438
Green-Mercedes skrev:
Någon som vet räckvidden på spot varianten av den här?? smile http://www.prestandabelysning.se/20-rea … ramp/189-0

Kolla in på min sida. Finns både bilder o filmer. Jag hade spot och var hyffsat nöjd. Den kan nog lysa runt 300m. Man bör komplettera med nåt som ger bredd.


Xenoholic
2 559 Inlägg
27 oktober 2013
#6439
BornZombie skrev:
5komma2racing skrev:
NMI skrev:

reklam, reklam, reklam, reklam

Se där!

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6440
Aerocombi skrev:
BornZombie skrev:
5komma2racing skrev:

Se där!

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.


Sök