1909
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 oktober 2013
#6441
patrikke skrev:
Aerocombi skrev:
BornZombie skrev:

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Jag har inte sagt nåt om SIMs ljusbild. neutral
Men kvalliten på dem är ju under all kritik
Jag köpte tre Big Knick 2002 0 de sitter nu på kompisen bil o har säkert varit med om 15-20 000 mil nu o de har INTE rostat upp ännu. DET kallar jag kvallite.
Visa upp bild på ett sim som fixar det. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

193 Inlägg
27 oktober 2013
#6442
Aerocombi skrev:
patrikke skrev:
Aerocombi skrev:

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Jag har inte sagt nåt om SIMs ljusbild. neutral
Men kvalliten på dem är ju under all kritik
Jag köpte tre Big Knick 2002 0 de sitter nu på kompisen bil o har säkert varit med om 15-20 000 mil nu o de har INTE rostat upp ännu. DET kallar jag kvallite.
Visa upp bild på ett sim som fixar det. wink

Här pratar jag om ljusbild och inte hållbarhet och ljusbilden på SIM är ju fan 100 gånger bättre än på Big Knick, hade 3 st big knick innan och ljusbilden var rent sagt skit jämfört med SIM. Har även kört med SIM i två vintrar och inte har dom börjat rosta eller spruckit! Så för dom pengarna man ger for SIM är dom helt klart bättre val än Bosch eller NBB då man får en jämn ljusbild, sjuktbra räckvidd för bara 200:-.


306 Inlägg
27 oktober 2013
#6443
mr_green skrev:
Green-Mercedes skrev:
Någon som vet räckvidden på spot varianten av den här?? smile http://www.prestandabelysning.se/20-rea … ramp/189-0

Kolla in på min sida. Finns både bilder o filmer. Jag hade spot och var hyffsat nöjd. Den kan nog lysa runt 300m. Man bör komplettera med nåt som ger bredd.

Tack för svar smile Den såg faktiskt ut att lysa rätt hyggligt smile

Ta gärna en titt på min Mercedes W202a http://www.garaget.org/?car=306912
Kolla in min projekttråd och kommentera gärna :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263086

2 041 Inlägg
27 oktober 2013
#6444
patrikke skrev:
Aerocombi skrev:
BornZombie skrev:

Bättre att lägga pengarna på SIM än NBB kan jag säga, man köper 3st SIM för priset av 1st NBB och även han som har jobbat med utveckling av NBB sa att dom inte lyser bättre. Så, köra med NBB har ju bara blivit nå trend som alla försöker följa, fattar inte varför, men, men.. smile

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Här finns NBB med 35W: http://www.automotorsport.se/media/bilt … 072104.pdf
Och enligt grafen så lyser NBB lika brett och dubbelt så långt.

1 265 Inlägg
27 oktober 2013
#6445
andreas1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150439/150439-a0bad79127d583f2e56ec58370b699c3.jpg
såhär blev mina ljus,nöjd förutom att ljuset sprider sig lite mycket i sidosppeglarna.
nu ska dom bara konverteras oxå..
sen kommer en båge fram o 2 sim tänkte jag..
Behöver man oroa sig att ladningen ej räcker till 5ljus med 55 watt halogen el 35 watt xenon?
tänker mest att det är en ganska liten generator o desutom nån tjekisk variant.

Rikta dom yttre innåt så dom lyser upp vägkanten på motsatt sida.
så slipper du ljuset i speglarna.

Och nog borde generatorn klara de, de är väl 90amp generator i dom där? eller är de 70?
Senast redigerat av joakim89 (27 oktober 2013)

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6446
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
Aerocombi skrev:

Hahaaa lol lol Hur kan man ens jämföra sim med NBB? Dagens roligaste lol lol

Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Här finns NBB med 35W: http://www.automotorsport.se/media/bilt … 072104.pdf
Och enligt grafen så lyser NBB lika brett och dubbelt så långt.

Ger mig inte, för jag vill ha dem i samma test också wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 041 Inlägg
27 oktober 2013
#6447
patrikke skrev:
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
Jag håller då med BornZombie.
Tycker sims ljusbild är den jämnaste ljusbilden av alla lyktor jag testat, och det blir inga stålar hit och dit som det kan bli av andra.
Sen om man inte drar åt insatsen så in i he***te så kanske man klara att hålla rostskyddet helt med, som är lite dåligt på dem.

Hittade ett gammalt test där både nbb och sim är med, men tyvärr har de olika styrkor på lyktorna så det blir inte jämt, skulle vilja se det testst med 35w i bägge och 70w i bägge.
http://www.automotorsport.se/media/bilt … 092003.pdf

Här finns NBB med 35W: http://www.automotorsport.se/media/bilt … 072104.pdf
Och enligt grafen så lyser NBB lika brett och dubbelt så långt.

Ger mig inte, för jag vill ha dem i samma test också wink

Ja det vore helt klart rättvisast...

Men med tanke på NBB:s ljusbild så har den fördel desto rakare och öppnare vägar man kör på. Och SIM är helt klart att föredra på vägar med mera kurvor och backar.
Själv upplever jag att de två NBB jag har med 100W xenon lyser dåligt i kurvor pga. två kraftigare punkter som lyser rakt fram. Däremot så ser man att de lyser riktigt bra på lite bredare och rakar vägar, för då stör inte punkterna som lyser närmare en kilometer bort och bredden syns bättre.

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 oktober 2013
#6448
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
MammDiin skrev:

Här finns NBB med 35W: http://www.automotorsport.se/media/bilt … 072104.pdf
Och enligt grafen så lyser NBB lika brett och dubbelt så långt.

Ger mig inte, för jag vill ha dem i samma test också wink

Ja det vore helt klart rättvisast...

Men med tanke på NBB:s ljusbild så har den fördel desto rakare och öppnare vägar man kör på. Och SIM är helt klart att föredra på vägar med mera kurvor och backar.
Själv upplever jag att de två NBB jag har med 100W xenon lyser dåligt i kurvor pga. två kraftigare punkter som lyser rakt fram. Däremot så ser man att de lyser riktigt bra på lite bredare och rakar vägar, för då stör inte punkterna som lyser närmare en kilometer bort och bredden syns bättre.

Men nu är det ju så att NBB fjärr med D2 lampa lyser ju inte som om man har en H1 lampa i om det är det du har.
NBB Fjärr lyser ju lika långt som SIM pencil, så mitt val är ganska enkelt.
O sen att de håller förhoppningsvis mer än tre vintrar med saltade vägar spelar ju oxå in. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6449
Aerocombi skrev:
MammDiin skrev:
patrikke skrev:

Ger mig inte, för jag vill ha dem i samma test också wink

Ja det vore helt klart rättvisast...

Men med tanke på NBB:s ljusbild så har den fördel desto rakare och öppnare vägar man kör på. Och SIM är helt klart att föredra på vägar med mera kurvor och backar.
Själv upplever jag att de två NBB jag har med 100W xenon lyser dåligt i kurvor pga. två kraftigare punkter som lyser rakt fram. Däremot så ser man att de lyser riktigt bra på lite bredare och rakar vägar, för då stör inte punkterna som lyser närmare en kilometer bort och bredden syns bättre.

Men nu är det ju så att NBB fjärr med D2 lampa lyser ju inte som om man har en H1 lampa i om det är det du har.
NBB Fjärr lyser ju lika långt som SIM pencil, så mitt val är ganska enkelt.
O sen att de håller förhoppningsvis mer än tre vintrar med saltade vägar spelar ju oxå in. wink

Vi få anse att smaken är som baken helt enkelt wink
OCH att jag har rätt... lol

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 041 Inlägg
27 oktober 2013
#6450
Aerocombi skrev:
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
Ger mig inte, för jag vill ha dem i samma test också wink

Ja det vore helt klart rättvisast...

Men med tanke på NBB:s ljusbild så har den fördel desto rakare och öppnare vägar man kör på. Och SIM är helt klart att föredra på vägar med mera kurvor och backar.
Själv upplever jag att de två NBB jag har med 100W xenon lyser dåligt i kurvor pga. två kraftigare punkter som lyser rakt fram. Däremot så ser man att de lyser riktigt bra på lite bredare och rakar vägar, för då stör inte punkterna som lyser närmare en kilometer bort och bredden syns bättre.

Men nu är det ju så att NBB fjärr med D2 lampa lyser ju inte som om man har en H1 lampa i om det är det du har.
NBB Fjärr lyser ju lika långt som SIM pencil, så mitt val är ganska enkelt.
O sen att de håller förhoppningsvis mer än tre vintrar med saltade vägar spelar ju oxå in. wink

Jag har D2S i mina, ifall du trodde jag använde mig av H1 (vilket jag är lite osäker på om du påstår).
Men skillnaden mellan D2S och H1 är inte så stor, knappt så man ser skillnad mellan ljusbilderna.
Ja kvalitén är helt klart en fördel med NBB jämfört med SIM.

Men som Patrikke skrev så har SIM fjärr en jämn ljusbild, och även pencils ljusbild tycker jag ser bra ut.
Men bäst av allt är helt klart Bosch Navigator xenon som har en otroligt jämn och bred ljusbild, men då är vi plötsligt uppe i en helt annan prisklass.

12 086 Inlägg
27 oktober 2013
#6451
Jag mätte upp mina xenon idag, när jag mäter med en vanlig multimeter så får jag 4,4A från start, inte en tillstymmelse till förändring i strömstyrka när lampan varit igång ett tag. Det varierade någon tia mellan ballasterna men ingen av dem hade förhöjd startström. Ska det va så?!

Jag har dessa:
http://www.ebay.com/itm/321137646353?ss … 1497.l2649

Dr Snuggles
956 Inlägg
27 oktober 2013
#6452
Hoj!
Ska ev inhandla 3st NBB 175 med 35w xenon.
Alla 3 har bred ljusbild.
Åsikter? Är det nåt att ha? Kommer det bara att lysa brett helt utan längd eller kommer längden att räcka till ändå?

Tacksam för svar.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

130 Inlägg
27 oktober 2013
#6453
Germax skrev:
Jag mätte upp mina xenon idag, när jag mäter med en vanlig multimeter så får jag 4,4A från start, inte en tillstymmelse till förändring i strömstyrka när lampan varit igång ett tag. Det varierade någon tia mellan ballasterna men ingen av dem hade förhöjd startström. Ska det va så?!

Jag har dessa:
http://www.ebay.com/itm/321137646353?ss … 1497.l2649

DC = inge bra


Racso skrev:
Hoj!
Ska ev inhandla 3st NBB 175 med 35w xenon.
Alla 3 har bred ljusbild.
Åsikter? Är det nåt att ha? Kommer det bara att lysa brett helt utan längd eller kommer längden att räcka till ändå?

Tacksam för svar.

35w är väl i klenaste laget tycker jag iallafall, 55w ska det minst vara smile
Senast redigerat av Lordh (27 oktober 2013)

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6454
Racso skrev:
Hoj!
Ska ev inhandla 3st NBB 175 med 35w xenon.
Alla 3 har bred ljusbild.
Åsikter? Är det nåt att ha? Kommer det bara att lysa brett helt utan längd eller kommer längden att räcka till ändå?

Tacksam för svar.

Allt beror på vad du är van med smile

Jag tror nog längden räcker till med 3 flod av 175orna, däremot så upplever jag att det blir lite stickstrålar här och där som man gärna vill kolla på när det är mörkt.

Är det originalxenon eller konverterat?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

12 086 Inlägg
27 oktober 2013
#6455
Lordh skrev:
Germax skrev:
Jag mätte upp mina xenon idag, när jag mäter med en vanlig multimeter så får jag 4,4A från start, inte en tillstymmelse till förändring i strömstyrka när lampan varit igång ett tag. Det varierade någon tia mellan ballasterna men ingen av dem hade förhöjd startström. Ska det va så?!

Jag har dessa:
http://www.ebay.com/itm/321137646353?ss … 1497.l2649

DC = inge bra

Det va ett dåligt svar på min fråga tycker jag.

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6456
Germax skrev:
Lordh skrev:
Germax skrev:
Jag mätte upp mina xenon idag, när jag mäter med en vanlig multimeter så får jag 4,4A från start, inte en tillstymmelse till förändring i strömstyrka när lampan varit igång ett tag. Det varierade någon tia mellan ballasterna men ingen av dem hade förhöjd startström. Ska det va så?!

Jag har dessa:
http://www.ebay.com/itm/321137646353?ss … 1497.l2649

DC = inge bra

Det va ett dåligt svar på min fråga tycker jag.

Var och hur mätte du och med vad?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Dr Snuggles
956 Inlägg
27 oktober 2013
#6457
Körde 3 SIM med 100w halogen förra vintern.
Dom är konverterade.
Tycker kanske att man borde ha valt åtminstone 55w när man ändå konverterar?


patrikke skrev:
Racso skrev:
Hoj!
Ska ev inhandla 3st NBB 175 med 35w xenon.
Alla 3 har bred ljusbild.
Åsikter? Är det nåt att ha? Kommer det bara att lysa brett helt utan längd eller kommer längden att räcka till ändå?

Tacksam för svar.

Allt beror på vad du är van med smile

Jag tror nog längden räcker till med 3 flod av 175orna, däremot så upplever jag att det blir lite stickstrålar här och där som man gärna vill kolla på när det är mörkt.

Är det originalxenon eller konverterat?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

1 749 Inlägg
27 oktober 2013
#6458
Racso skrev:
Körde 3 SIM med 100w halogen förra vintern.
Dom är konverterade.
Tycker kanske att man borde ha valt åtminstone 55w när man ändå konverterar?


patrikke skrev:
Racso skrev:
Hoj!
Ska ev inhandla 3st NBB 175 med 35w xenon.
Alla 3 har bred ljusbild.
Åsikter? Är det nåt att ha? Kommer det bara att lysa brett helt utan längd eller kommer längden att räcka till ändå?

Tacksam för svar.

Allt beror på vad du är van med smile

Jag tror nog längden räcker till med 3 flod av 175orna, däremot så upplever jag att det blir lite stickstrålar här och där som man gärna vill kolla på när det är mörkt.

Är det originalxenon eller konverterat?


Är priset och kittet rätt så är det inget att fundera på, tycker jag.
Sen är det ju en fördel med minst 55w, dels på styrkan, sen för att det kan komma snö som inte smälter så lätt med 35w, det är lite problem med det med 55w med.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Dr Snuggles
956 Inlägg
27 oktober 2013
#6459
patrikke skrev:
Racso skrev:
Körde 3 SIM med 100w halogen förra vintern.
Dom är konverterade.
Tycker kanske att man borde ha valt åtminstone 55w när man ändå konverterar?


patrikke skrev:

Allt beror på vad du är van med smile

Jag tror nog längden räcker till med 3 flod av 175orna, däremot så upplever jag att det blir lite stickstrålar här och där som man gärna vill kolla på när det är mörkt.

Är det originalxenon eller konverterat?


Är priset och kittet rätt så är det inget att fundera på, tycker jag.
Sen är det ju en fördel med minst 55w, dels på styrkan, sen för att det kan komma snö som inte smälter så lätt med 35w, det är lite problem med det med 55w med.

Jo, det är klart smile
Men du tror inte att jag blir missnöjd med ljuset ändå om jag bara har 3x100w halogen att jämföra med?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

733 Inlägg
27 oktober 2013
#6460
Monterade nbb 175:orna med 55w xenon på passaten igår big_smile Har dock inte tagit mig tid att ställa in dom ännu wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-467e26dd3b9fdbf1b51f648f46d29c1d.jpg



Sök