2781
Sök

UPPDATERAD MED SVAR! Satsa på dubbdäck eller framhjulsdriven bil?

535 Inlägg
6 december 2012
#21
Såg att vissa skrivit att dubbfria däck är bra.  Det är ren skit ifall det inte är riktigt kvalitets däck. Dom som ligger i den dyrare prisklassen är bra resten är skit. Kommer nog få en massa kommentarer att de är bra. Men fakta är fakta. Har varit runt och snackat med en massa olika däckfirmor och dom säger alla lika dant. Ska du ha dubbfritt är det i den dyra klassen. Annars är de.lika bra att.köra dubbat. Personligen skulle jag aldrig köra något annat än med dubb. Har inte märkt av snön en ändå gång i år. Förutom när Ja leker men annars så går bilen perfekt.


137 Inlägg
6 december 2012
#22
Nu vill jag på absolut inget sätt förespråka dubbfria vinterdäck men jag hade ett par som var på absolut minsta gränsen för vad som är lagligt (typ 3 mm) på en 940 turbo och det gick ärligt talat hur bra som helst. Visst fick man stopp i en rejält isig uppförsbacke så var det bara att backa ner och ta ny sats men i övrigt så hade jag inga som helst problem med att komma iväg. Enda gången jag ricktigt satte mig fast var när jag var ute på isen och framdäcken hamnade över en liten snövall och bakdäcken blev kvar på blank is,då rörde det sig inte en millimeter tongue.

Tror mycket av grejen e hur man gör i starten, tänk på att inte gasa för mycket och att styra bort från det hjul som spinner osv.


1 171 Inlägg
6 december 2012
#23
Vad har du för dimension på däcken? För breda däck kan göra att man halkar och fastnar lätt. Smalare däck och helst dubbdäck då kan man med försiktig gas tugga sig genom snön på ett förutsägbart sätt. Åker själv omkring i en 3-serie med dubbdäck utan problem även i gårdagens snöoväder. 205/55 R16.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
6 december 2012
#24
DKn skrev:
Såg att vissa skrivit att dubbfria däck är bra.  Det är ren skit ifall det inte är riktigt kvalitets däck. Dom som ligger i den dyrare prisklassen är bra resten är skit. Kommer nog få en massa kommentarer att de är bra. Men fakta är fakta. Har varit runt och snackat med en massa olika däckfirmor och dom säger alla lika dant. Ska du ha dubbfritt är det i den dyra klassen. Annars är de.lika bra att.köra dubbat. Personligen skulle jag aldrig köra något annat än med dubb. Har inte märkt av snön en ändå gång i år. Förutom när Ja leker men annars så går bilen perfekt.

Så med din logik så är det bara för alla däcktillverkare att höja priserna på dubbfritt så blir dessa däck genast bättre wink

Sen vet jag inte om "en massa olika däckfirmor"s åsikter kan klassas som fakta.

VTI som är hyfsat seriösa på forskning inom trafiksäkerhet skriver bl a följande:
"Olycksstudier på 2000-talet från Sverige och Norge visar inte att fordon med dubbfria däck är överrepresenterade i olyckor på vinterväglag."
Och det beror säkert inte på att du skulle ha fel - för dubbdäck är såklart säkrare på is, speciellt våt is. Men det beror kanske på att förare med dubb inte känner av halkan (som du själv nästan skriver) lika bra och därför minskar marginalerna.

/Mattias

57 Inlägg
6 december 2012
#25
Kör min miata med dubbfria nokian hakkapeliitta i vinter och det funkar utmärkt. Märker ingen större skillnad gentemot mammas V70 med dubbdäck, trots både dubb och motorn över drivande hjulen.


Of World
3 370 Inlägg
6 december 2012
#26
zoopåse skrev:
Vad har du för dimension på däcken? För breda däck kan göra att man halkar och fastnar lätt. Smalare däck och helst dubbdäck då kan man med försiktig gas tugga sig genom snön på ett förutsägbart sätt. Åker själv omkring i en 3-serie med dubbdäck utan problem även i gårdagens snöoväder. 205/55 R16.

De här med breda däck på vintern verkar inte vara så bra... jag märker av de på min (205/50/16) .. trots bra dubb och mönster så vill den dra åt sidan då då..

ska man satsa på 195or istället?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 171 Inlägg
6 december 2012
#27
195:or är nog ännu bättre, men även lite högre profil hjälper mot spårandet. Värsta fallet är breda lågprofilsdäck.


346 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#28
Nu har jag beställt nya Nokian Hakkapeliitta 7 205/55-R16 som ska monteras om en liten stund. Får se om det blir nån skillnad smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

BMW entusiast
579 Inlägg
6 december 2012
#29
steifan skrev:
lill_sankan skrev:
oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Det är ganska synonymt wink Har du friktionsdäck anpassade för norden så ska dom vara bättre än dubbdäck
på just snö.

Trafikverket har gjort en studie som visar att dubbdäck MINSKAR risken för en olycka med dödlig utgång med 42%!
Tror inte att det bara var is vid varenda en av olyckorna som dom granskade under vintersäsongerna 2000-2009....

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh … dsolyckor/


346 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#30
Nu har jag varit och monterat på nya Nokian Hakkapeliitta 7 och avverkat några mil. Måste säga att skillnaden är som NATT OCH DAG! Som nån skrev tidigare i tråden så blinkade ESP-lampan som ett helt tivoli med dom odubbade däcken, det har inte blinkat en enda gång hittils. Bilen tenderar heller inte att sladda ut ut kurvor eller tappa greppet. Har ju varit dubbdäcks-fantast sedan tidigare och detta bevisar för min del vilken skillnad det är mellan dubbat och odubbat...

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

7 120 Inlägg
6 december 2012
#31
Kul, skönt att det löste sig. smile

346 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#32
Aerodynamik skrev:
Kul, skönt att det löste sig. smile

Jaa känns bra smile Tack för det smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

517 Inlägg
6 december 2012
#33
Grattis till ett bra köp! ta det bara lite lugnt i början så du inte skjuter ut dina nya fina dubbar bara smile
en del säger att man ska köra in dubbdäcken ett visst antal mil och andra säger det motsatta, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra tongue

346 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#34
Ghost_Face skrev:
Grattis till ett bra köp! ta det bara lite lugnt i början så du inte skjuter ut dina nya fina dubbar bara smile
en del säger att man ska köra in dubbdäcken ett visst antal mil och andra säger det motsatta, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra tongue

Killen på verkstan sa att man skulle hålla max 70 km/h i femtio mil så kommer att stoppa upp på E4:an några dagar framöver... tongue

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 december 2012
#35
Din bil går bra för att du har nya däck. Hade du köpt ett nytt dubbfritt kvalitetsdäck hade du upplevt samma skillnad. Dubben hjälper dig bara om det är is och inte t ex i djup snö.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

517 Inlägg
6 december 2012
#36
ähh... Man får anpassa farten efter väglaget så håll du dina 70km/h. Är det väldigt mycket snö/is på vägbanan kan man inte dundra på i över hundratio blås som om det vore sommar och böter på att köra för sakta som vissa verkar tro och sedan när de ska till att bromsa så märker de hur halt det faktiskt är men då kan det redan vara för sent och de kanar åt helvete och kaoset är ett faktum... Det är bättre att man kommer 2-3min sent till arbetet än inte alls tongue

huh?
10 427 Inlägg
6 december 2012
#37
dfine skrev:
steifan skrev:
lill_sankan skrev:
oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Det är ganska synonymt wink Har du friktionsdäck anpassade för norden så ska dom vara bättre än dubbdäck
på just snö.

Trafikverket har gjort en studie som visar att dubbdäck MINSKAR risken för en olycka med dödlig utgång med 42%!
Tror inte att det bara var is vid varenda en av olyckorna som dom granskade under vintersäsongerna 2000-2009....

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh … dsolyckor/

Jo men läser du däcktest så ser du att friktionsdäck för den nordiska marknaden presterar bra (typ som dubbdäck) på snö. Sen är de oftast sämre på is, våt barmark och torr barmark än dubbdäcken tongue ("nordiska" dvs)


346 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#38
Ghost_Face skrev:
ähh... Man får anpassa farten efter väglaget så håll du dina 70km/h. Är det väldigt mycket snö/is på vägbanan kan man inte dundra på i över hundratio blås som om det vore sommar och böter på att köra för sakta som vissa verkar tro och sedan när de ska till att bromsa så märker de hur halt det faktiskt är men då kan det redan vara för sent och de kanar åt helvete och kaoset är ett faktum... Det är bättre att man kommer 2-3min sent till arbetet än inte alls tongue

Helt sant! Önskar fler kunde förstå det tongue

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 december 2012
#39
dfine skrev:
steifan skrev:
lill_sankan skrev:
oplogad snö skulle jag beskriva fästet som katastrofalt...

Det är ganska synonymt wink Har du friktionsdäck anpassade för norden så ska dom vara bättre än dubbdäck
på just snö.

Trafikverket har gjort en studie som visar att dubbdäck MINSKAR risken för en olycka med dödlig utgång med 42%!
Tror inte att det bara var is vid varenda en av olyckorna som dom granskade under vintersäsongerna 2000-2009....

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh … dsolyckor/

Detta gäller dock bilar utan ESP (eller motsvarande). Har bilen det, så var skillnaden mellan dubbat och odubbat betydligt mindre (15% vill jag minnas)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 403 Inlägg
6 december 2012
#40
caromania skrev:
Din bil går bra för att du har nya däck. Hade du köpt ett nytt dubbfritt kvalitetsdäck hade du upplevt samma skillnad. Dubben hjälper dig bara om det är is och inte t ex i djup snö.

INte för att vara otrevlig men norr om stockholm så finns det is under snön tongue Tex så är det is fulla motorvägen just nu i sundsvall och då funkar ett dubbfritt däck inte alls



Sök