2795
Sök

Hjälp mig med min trimning! nybörjare!

5 686 Inlägg
9 december 2012
#21
Hampe-B skrev:
du är ju en gud!
vad ligger det för kostnader på matchporta insuget?
skillnad på 98oktan och e85?
tack!

Nja det vet jag väl inte, har bara spenderat många timmar på att läsa på bilforum och pillat lite smått med min egna bil, finns garanterat många personer som vet mycket mer än mig om trimning och motorer. Men något har man ju snappat upp lite här och där iaf smile

Matchporta insuget:
Man måste ta bort toppen och ta bort ventilerna så nya ventiltätningar, nya packningar, en dremel, slipstift och ventilfjäderverktyg.
Vet inte kostnaden på det men blir väl runt 1500kr om du inte har något av verktygen. Sen när ventilerna ska monteras igen kan man ju passa på och slipa in dem så ventilslipppasta och ventilslipspinne behöver man också.
Och rengöringsmedel t.ex brakecleaner eller liknande som löser upp gammal olja och så.
Vad det kostar att lämna in har jag ingen aning om, borde inte kosta lika mycket som att lämna in för portning då matchportning är mycket enklare då det enda man gör är att få jämna övergångar mellan insug och insugskanaler och även jämna ut insugsrör och insugskanaler genom att ta bort gjutskägg och andra defekter från tillverkningen.

98 oktan innehåller har en oktanhalt på 98. E85 har jag för mig har en oktanhalt på 102 (just över 100 ska det vara iaf).
Oktanhalten avgör hur högt cylindertryck man kan ha innan bränslet självantänder, dvs innan det spikar.
Högre oktanhalt = man kan ha högre cylindertryck = högre kompression och/eller vassare tändning. (eller högre laddtryck innan det spikar om man har turbo).
Senast redigerat av simlar (9 december 2012)


TBM NINJA
917 Inlägg
9 december 2012
#22
service, el-fläkt, extraktor, lättning, det måste va de absolut billigaste å prisvärt, ger väl en 10hk å lite skönare flås, beroende på extraktorn så kan du komma undan med 1700-3500:- (service, 500-700med bra stift, el-fläkt 200-300:-, extraktor 1000-2500:-)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 452 Inlägg
9 december 2012
#23
ang chipning så ja det blir skillnad prata med mpre.se som kör folkrace med volvo.....finns mycket godis att köpa där med i delar o till bra priser.....sen har du timos motor som gör planingar o annat med så du kan få bra med pulver på en sådan bil...

döden kommer tillbaka

110 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#24
turbodeath skrev:
ang chipning så ja det blir skillnad prata med mpre.se som kör folkrace med volvo.....finns mycket godis att köpa där med i delar o till bra priser.....sen har du timos motor som gör planingar o annat med så du kan få bra med pulver på en sådan bil...

tackar för alla tips! smile


88 Inlägg
10 december 2012
#25
Jag hade portat toppen. Det räcker med standard kammar och ventiler för den effekten du tänkt dig och insuget stryper dessutom för mycket. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar men om du bara klipper remmen hade jag tagit bort den ändå eftersom den kan sno in sig i resten av remsystemet annars. Om motorn inte gått så långt och inte drar olja eller ryker mycket behöver du inte renovera den men jag hade gjort det ändå. I fråga om luftburken hade jag inte borrat hål i den eftersom den kommer att dra varmluft från motorrummet då. Byt istället till ett grövre rör.

110 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#26
V234 skrev:
Jag hade portat toppen. Det räcker med standard kammar och ventiler för den effekten du tänkt dig och insuget stryper dessutom för mycket. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar men om du bara klipper remmen hade jag tagit bort den ändå eftersom den kan sno in sig i resten av remsystemet annars. Om motorn inte gått så långt och inte drar olja eller ryker mycket behöver du inte renovera den men jag hade gjort det ändå. I fråga om luftburken hade jag inte borrat hål i den eftersom den kommer att dra varmluft från motorrummet då. Byt istället till ett grövre rör.

får se hur det blir sen, men tack för dina tips! smile


66 Inlägg
30 december 2012
#27
såg din tråd så tänkte även ja lämna ett avtryck wink ja hade gjort service på motorn som tidigare nämts i tråden sen extraktor 2,5 tums system helavägen ev racekat klippt balansaxelrem elfläkt å sen ett ms1 v3 istället för å lägga massa pengar på chip som endå inte är gjorda för din maskin eftersom alla maskiner fungerar olika å chip oftast är en massproducerad historia bromsade en kompis 740 16v 88 till 169hk med endast extraktor och 3 tums avgas me läckade avgas på flera ställen så inget optimalt utgångångsläge i övrigt så var motorn helt std med närmare 40tusen mil på mätaren

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

110 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#28
gasp88 skrev:
såg din tråd så tänkte även ja lämna ett avtryck wink ja hade gjort service på motorn som tidigare nämts i tråden sen extraktor 2,5 tums system helavägen ev racekat klippt balansaxelrem elfläkt å sen ett ms1 v3 istället för å lägga massa pengar på chip som endå inte är gjorda för din maskin eftersom alla maskiner fungerar olika å chip oftast är en massproducerad historia bromsade en kompis 740 16v 88 till 169hk med endast extraktor och 3 tums avgas me läckade avgas på flera ställen så inget optimalt utgångångsläge i övrigt så var motorn helt std med närmare 40tusen mil på mätaren

Menar du ett chip som heter ms1 v3?
eller vad är det för något?


2 452 Inlägg
30 december 2012
#29
han menar ett eget megasqurt är ett eget system som du kan labba med hur du vill...

döden kommer tillbaka

551 Inlägg
30 december 2012
#30
Efter allt meck och alla pengar lagda på motorn så förblir bilen ändå sjukt slö.. lyssna på vad många redan sagt, lägg trim pengarna på en 940 turbo istället det går att lära sig minst lika mycket på en sån.

You can't B serious, oh K

66 Inlägg
31 december 2012
#31
ms1 v3 är ett programerbart  eftermarknadssprut  finns lite mer info på http://megasquirt.se/  och denna sidan har vettiga priser å bra service http://www.protoparts.fi

står ju att han ska bygga sugis om man läser tråden å skulle han ångra sig å vilja bygga turbo så skulle jag hellre bygga på 16v motorn

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

110 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#32
gasp88 skrev:
ms1 v3 är ett programerbart  eftermarknadssprut  finns lite mer info på http://megasquirt.se/  och denna sidan har vettiga priser å bra service http://www.protoparts.fi

står ju att han ska bygga sugis om man läser tråden å skulle han ångra sig å vilja bygga turbo så skulle jag hellre bygga på 16v motorn

ja, skulle jag vilja ha turbo så har jag ju saker gjort.

det här verkar som avancerade grejer att mixa med? smile


66 Inlägg
31 december 2012
#33
precis dock så brukar de skilja på kammar till turbo å sugis men vissa funkar till båda vet att axelsson engenering har vettiga kammar .. portning därimot brukar va känsligt om man ska göra d me

är ju mappningen som man bör ha nån som har koll på läget som utför men brukar finnas rätt gott om folk som kan fixa de åt dig bonnmeck.se eller fartverket.se tex dom håller ju till i skåne där finns kunnigt folk

å själva inkoppling så kan man bygga en egen adapter härva så man inte behöver klippa en ända sladd av orginal härvan

de man behöver är en orginal lh 2,4 bränslebox ,ms kabelhärva http://www.protoparts.fi/catalog/produc … ucts_id=83 ..pin out schema för bränsleboxen samt en löd kolv


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=63965  finns en bild på hur härvan ser ut i denna tråden

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

110 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#34
gasp88 skrev:
precis dock så brukar de skilja på kammar till turbo å sugis men vissa funkar till båda vet att axelsson engenering har vettiga kammar .. portning därimot brukar va känsligt om man ska göra d me

är ju mappningen som man bör ha nån som har koll på läget som utför men brukar finnas rätt gott om folk som kan fixa de åt dig bonnmeck.se eller fartverket.se tex dom håller ju till i skåne där finns kunnigt folk

å själva inkoppling så kan man bygga en egen adapter härva så man inte behöver klippa en ända sladd av orginal härvan

de man behöver är en orginal lh 2,4 bränslebox ,ms kabelhärva http://www.protoparts.fi/catalog/produc … ucts_id=83 ..pin out schema för bränsleboxen samt en löd kolv


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=63965  finns en bild på hur härvan ser ut i denna tråden

okej, ser ju relativt enkelt ut? roll
tack för du delade med dig smile


66 Inlägg
31 december 2012
#35
ja d är inte så jätte avancerat direkt wink inga problem wink ska bygga en härva till min 16v inom en snar framtid kommer då lägga upp precis hur ja gått till vägar vet själv hur mö ja letade

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!


Sök