2813
Sök

Hanbromsen tar inte på V70 -99

53 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Först så byttes oken, skivor och backar (inte av mig) och handbromsen tog inte så bra (bara i högsta läget och då lite grann).

När jag lyfte upp bilen, tog av hjulen så justerade jag på ställ-skruven inne i skivans trumma. Jag drog åt på skriven tills skivan inte snurrade med handbromsen längst ner och sedan släppte jag upp "3 klick" på ställ-skruven. Skivan roterar fritt.

När jag kör ett par veckor med en bättre fungerande handbroms, som tog på 3-4 klicket så började strulet.

Handbromsklackarna verkar inte vilja släppa och skivan på ena sidan blev varm. Nu har jag haft isär allt igen, kollat och det ser ok ut med slitaget. När jag försökte justera igår så gick det inget vidare. Jag har gjort enl. ovannämnda beskrivning men handbromsen tar inte längre på 3-4 klicket i spaken. Jag har justerat mer men får den inte att ta alls, även om handbromsen är i högsta läget. Jag kan ställa på skruven inne i skivans trumma så att den låser skivan men så fort jag släpper 1 hack på ställ-skruven så tar inte handbromsen.

Det är bättre att köra utan handbroms än att den ligger på hela tiden (!) och nu kan jag inte känna något motstånd alls de 4-5 första klicken i handbromsen. Efter det känns det tyngre men jag kan inte låsa ena hjulet.

- Kan det vara vajern?

Jag pratade med en kompis och på hans Golf hade vajern fryst. Va..?
Senast redigerat av zupermac (10 december 2012)

Jag kör Volvo!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
10 december 2012
Kolla så inte wire kärvar.
Sen så ska du släppa justeringen uppe vid spaken innan du justerar ut vid hjulen.
Gör inget om det går lite lite tungt när du justerat upp ute vid hjulen. 
Sen justera upp vid spaken.

53 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Tack.

Jag ska ta in bilen i garaget till helgen och kolla bättre. Där kan jag lyfta båda sidorna samtidigt och spänna lika hårt på båda sidorna.

Hur kollar jag bäst att inte vajern går trögt?

Jag kör Volvo!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
10 december 2012
Du kan ta loss ute vid hjulen sen dra upp spaken i max o sen släppa.
Då ska du lätt kunna dra ut wiren i andra ändan sedan.
Om du inte vill ta loss hela o kolla.

53 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Nu har jag (värmen) åtgärdat problemet.

Efter några dagar i garaget så kändes det bättre i handbromsen. För säkerhets skulle tog jag bort skivorna bak, gjorde rent och smörjde. Nu snurrar det fint, utan skrap och handbromsen tar som den ska. Jag släppte på justeringsskruven i kupén och ställde in bromsbackarna ute vid hjulen. Nu tar den riktigt fint (besiktning snart).

Jag tror att det är ett litet jack i vajerskyddet på höger sida, precis vid ingången till hela bromspaketet och jag får nog byta vajern om jag ska använda handbromsen på vintern.

Nu har jag hittat en annat problem som behöver åtgärdas. sad

Jag kör Volvo!

Sök