4021
Sök

940 turbo äter växellådor TIPS!

16 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#1
Hej , har nyligen köpt mig en '940 turbo som är konverterad från automat till manuell. Gjordes för ca: 1år sedan och är nu inne på 5:e lådan som har rasat även den. Har fått reda på att vid konverteringen sattes det i en ofjädrad 6puckad sinterlamell så undrar om det är den som förstör? Har läst att det sliter mycket på lager osv, i växellådan med ofjädrat.  Har körts med både m46 och m47 lådor.


Tacksam för svar smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2012
#2
å den är lite lätt vässad ? m46/m47 är de sämsta skit du kan ha...


16 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#3
Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2012
#4
anden2 skrev:
Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh

den stumma lamellen gör inte så de rasar vid ett gupp.
vridmomentet du har pajjar lådan med tiden å gör den dålig invändigt vilket jag tror är orsaken till haverierna.

har du sänkt bilen jättemycket ?


16 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
anden2 skrev:
Chippad tändning och bränsle , 3" från turbon och ladd på ca: 1,1bar. Lite småfilad 531topp med. Tycker det är lustigt att dom rasar även vid lugn körning , sista rasade 3:an på i ca: 2000rpm i ett litet gupp utan gaspådrag. Så tänkte då direkt på den stumma lamellen när den rasade i ett gupp. Vet bilar med mycket mer effekt än jag har som körs med m46 lådor. 
¨
Mvh

den stumma lamellen gör inte så de rasar vid ett gupp.
vridmomentet du har pajjar lådan med tiden å gör den dålig invändigt vilket jag tror är orsaken till haverierna.

har du sänkt bilen jättemycket ?

Bilen är helt original i fjädringsväg. Kan nåt göras fel när man konverterar från automat till manuell så det skulle kunna bli så här?


198 Inlägg
13 december 2012
#6
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.


335 Inlägg
13 december 2012
#7
skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda


16 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#8
laggey skrev:
skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda

Ska kika lite mer på det när lådan åker av nästa gång smile


16 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#9
Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Skit i kardantunneln? Aldrig hört talas om innan :p


Forummoderator
26 342 Inlägg
13 december 2012
#10
Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Jomenvisst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
13 december 2012
#11
Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

--men hur ser man de då?

-de ser man inte förstår du! Haha. Klockren kommentar. smile


84 Inlägg
14 december 2012
#12
laggey skrev:
skulle gissa på att de inte sitter något "stödlager" i vevaxeln som ingående axel på lådan ska ligga i, vanligt misstag då det inte finns något sånt på b230 med automat, bara att glo nästa gång du byter låda

Helt garanterat där felet ligger. Pilotlager är förresten korrekt benämning på delen smile

Random bild från webben:
http://www.splendidparts.de/kaufhaus_2/images/dbimages/artikel_0179755_415_b.jpg

Mvh//Tobbe

84 Inlägg
14 december 2012
#13
Broden skrev:
De är inte så att du har skit i kardantunneln? För får man skit där kan man lika gärna slänga bilen för de går aldrig bort.

Seriöst? big_smile

Mvh//Tobbe

1 450 Inlägg
14 december 2012
#14
Skit i kardantunneln va nog det roligaste ja hört!

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2012
#15
Jag funderade på om dom haft fel kardan när dom monterat ihop sketen så de trycker på utgående axel i lådan.


2 452 Inlägg
14 december 2012
#16
lättast hade ju varit o tatt allt från en manuel turbobil o slängt över...min vita var automat men blev manuel...köpte allt från samma bil på skroten....gav 4500 kr o då var det kardan,växellåda,svänghjul,spakställ o tryckplatta med koppling...var m90 låda...

döden kommer tillbaka

Jävel
2 018 Inlägg
14 december 2012
#17
tror också på de lagret i vevaxeln. Jag svarvade ett eget sånt i messing när lådan på min 245 v8 rasade "utan anledning"

You got to risk it, to get the biscuit :)

16 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#18
Tack för tipsen!  Nytt lager är beställt och när det ändå byts så åker det på ny slavcylinder , urtrampningslager , främre kardan och så givetvis låda , m46 från 740 turbo. Så får vi se hur länge det håller smile


69 Inlägg
15 december 2012
#19
öööö...Är inte kardanen balanserad?? Jag har för mig man måste ha hela kardanen och i samma läge som den va i vid leverans...Alltså man får inte dela den i mitten....

Om jag inte kommer ihåg fel alltså


16 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#20
Migen skrev:
öööö...Är inte kardanen balanserad?? Jag har för mig man måste ha hela kardanen och i samma läge som den va i vid leverans...Alltså man får inte dela den i mitten....

Om jag inte kommer ihåg fel alltså

En jag känner påstod sig få obalans efter att ha delat på kardan , jag har aldrig lyckats med det. Om det skulle bli sån obalans så det förstör lådorna så borde det kännas endel i bilen med antar jag.

Men för att vara på den säkra sidan så kanske man skulle försöka fixa fram en hel kardan ändå , så kan man utesluta det iaf smile



Sök