3452
Sök

Vad gör en motor till skräp?

6 649 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#1
Den eftertraktade GDI motorn som Mitsubishi skapade, direkt insprutade motorer har funnit tidigare men ändå ska just denna vara "värdelös". Tjatet om att akta sig för dem i x40 bilarna och Mitsubishi bilarna som har denna motor.
Om den nu sotar på milisekunder, vilket det låter som utav vissa, så är det ju kundens fel som kör den på 95 oktan och inte 98?

Gasspjäll som lägger av är ju ingen nyhet, bland Volvo.
BMW har tillverkat några 4or som käkar upp sig själva, knackande ventiler pga upptuggad kamaxeln ovs.
Fords 1.8FFV motor har ju inga större mekaniska fel, etanolen skapar roliga problem med dessa motorer..


MEKANISKA FELKONSTRUKTIONER är väl en dålig grej, eller är det saknaden utav turbo som gör grejerna till skräp?

Mitsubishi motorerna klagas på i volvobilar, likså Fordmotorer
Men mitsubishi - och fordägarna klagar inte lika mycket om dessa motorer..?

Discuss.

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 december 2012
#2
Jag tror inte det finns så många dåliga motorer däremot en stor brist på kunskap och en hel del fördomar. Mitsubishi´s GDI är ett utmärkt exempel som dels trivs bäst på högre oktan men framför allt måste varvas ur lite ibland och inte endast köras på lägre varv där den går med mager drift (vilket bildar mer sot).

Men så skrevs det en hel del om motorn när den var ny, dels klagade folk (Även Mitsubishi-ägare) på att motorn ryckte till i vissa lägen vilket uppstår när den byter läge och är något fullt normalt köparna borde lagt märke till vid provkörningen. Sedan körda på 95oktan fick motorerna aldrig se norr om 3000varv/minut, och ett flertal men långt ifrån alla GDI sotade igen. Då satte det väl sig i folkminnet att GDI är något dåligt.

Ford-motorerna i Volvo upplever jag annorlunda, några problem hör man sällan folk tala om däremot tycker jag att det är tråkiga, trötta och törstiga motorer. Ta V70 2.0F som ett exempel, inte nog med att motorn besitter ovanstående egenskaper modellen har också väldigt låg utväxling som spär på dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
15 december 2012
#3
Ja det är rätt intressant, finns ju till exempel många som skyr Mercedes äldre M102-motorer (de som tillverkades före 80-talets slut) som pesten, då dessa har en enkel kamkedja. Denna kedja håller inte motorn ut som en dubbel kedja kan göra om man har tur, utan slits och måste bytas då och då för att den inte skall gå av med motorras som följd. Detta gör hela motorn till skräp enligt många inom MB-världen.

Att då många motorer här i världen har kamrem som måste bytas med kortare intervaller än så, och dessutom till skillnad från en kedja blir torrsprucken med åldern, verkar ha gått dessa människor förbi?


Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
15 december 2012
#4
lite ot ..

men med andra ord är gdi motorn en bra snål maskin så länge man tankar 98 och inte kör som farmor Greta ?


1 283 Inlägg
15 december 2012
#5
GDI motorerna ska väll inte heller klara E10, men det blir ju inget problem så länge 98 finns kvar.


6 649 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#6
Volvo544special65 skrev:
Ja det är rätt intressant, finns ju till exempel många som skyr Mercedes äldre M102-motorer (de som tillverkades före 80-talets slut) som pesten, då dessa har en enkel kamkedja. Denna kedja håller inte motorn ut som en dubbel kedja kan göra om man har tur, utan slits och måste bytas då och då för att den inte skall gå av med motorras som följd. Detta gör hela motorn till skräp enligt många inom MB-världen.

Att då många motorer här i världen har kamrem som måste bytas med kortare intervaller än så, och dessutom till skillnad från en kedja blir torrsprucken med åldern, verkar ha gått dessa människor förbi?

Tror Ford håller rekordet på nån gammal diesel motor..kamrems byte var 4500 mil

Vita_Vargen skrev:
GDI motorerna ska väll inte heller klara E10, men det blir ju inget problem så länge 98 finns kvar.

Inte många utav dessa "special" motorer som klarar E10

JTS motorerna ska klara det dock, men "alla" motorer ska tåla 10% etanol, blir det mer etanol kommer det bli värre.

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 december 2012
#7
Malheus skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja det är rätt intressant, finns ju till exempel många som skyr Mercedes äldre M102-motorer (de som tillverkades före 80-talets slut) som pesten, då dessa har en enkel kamkedja. Denna kedja håller inte motorn ut som en dubbel kedja kan göra om man har tur, utan slits och måste bytas då och då för att den inte skall gå av med motorras som följd. Detta gör hela motorn till skräp enligt många inom MB-världen.

Att då många motorer här i världen har kamrem som måste bytas med kortare intervaller än så, och dessutom till skillnad från en kedja blir torrsprucken med åldern, verkar ha gått dessa människor förbi?

Tror Ford håller rekordet på nån gammal diesel motor..kamrems byte var 4500 mil

Vita_Vargen skrev:
GDI motorerna ska väll inte heller klara E10, men det blir ju inget problem så länge 98 finns kvar.

Inte många utav dessa "special" motorer som klarar E10

JTS motorerna ska klara det dock, men "alla" motorer ska tåla 10% etanol, blir det mer etanol kommer det bli värre.

I så fall är det nog BMW som får den tvivelaktiga äran att slå rekord, eftersom remmen på en M40 skall bytas med 4000mils intervall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 412 Inlägg
15 december 2012
#8
Fiberkamdreven som sitter i gamla opelmotorer med stötstänger brukar ju hålla runt 6000 mil tydligen, inte särskilt imponerande det heller. smile
(min som hade gått 9000 mil var det ok i dock men något slitet, den var nog välservad)
Senast redigerat av OpelP1 (15 december 2012)

Of World
3 372 Inlägg
15 december 2012
#9
Opels 2.2L motor som sitter i  nyare Vectra (-03-08?) har ju en ganska kass kamkedja som tröttnar på livet mellan 6-10k mil .. det borde väl klassas som rent skit? då man oftast behöver byta motorn..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
15 december 2012
#10
opel_vectra_gts skrev:
Opels 2.2L motor som sitter i  nyare Vectra (-03-08?) har ju en ganska kass kamkedja som tröttnar på livet mellan 6-10k mil .. det borde väl klassas som rent skit? då man oftast behöver byta motorn..

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!


Of World
3 372 Inlägg
15 december 2012
#11
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Opels 2.2L motor som sitter i  nyare Vectra (-03-08?) har ju en ganska kass kamkedja som tröttnar på livet mellan 6-10k mil .. det borde väl klassas som rent skit? då man oftast behöver byta motorn..

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!

vettefan sliten eller vad men när dom börjar göra oväsen osv..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 179 Inlägg
15 december 2012
#12
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Opels 2.2L motor som sitter i  nyare Vectra (-03-08?) har ju en ganska kass kamkedja som tröttnar på livet mellan 6-10k mil .. det borde väl klassas som rent skit? då man oftast behöver byta motorn..

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!

vettefan sliten eller vad men när dom börjar göra oväsen osv..

Borde man inte byta kedjan då?

Men en motor som går 6-10k mil är ju rent skräp iaf om den sitter i en bruksbil.


6 649 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#13
zemet skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!

vettefan sliten eller vad men när dom börjar göra oväsen osv..

Borde man inte byta kedjan då?

Men en motor som går 6-10k mil är ju rent skräp iaf om den sitter i en bruksbil.

Kamkedjan sträcks, i alla fall på "Alfas" 2.2a

MEN! motorerna har service intervall på 3000 mil eller två år.

Jag byter olja varje halv år.

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
15 december 2012
#14
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Opels 2.2L motor som sitter i  nyare Vectra (-03-08?) har ju en ganska kass kamkedja som tröttnar på livet mellan 6-10k mil .. det borde väl klassas som rent skit? då man oftast behöver byta motorn..

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!

vettefan sliten eller vad men när dom börjar göra oväsen osv..

ja då är den sliten, utsträckt ... men varför byta hela motorn ?

men klart, inge bra när man behöver byta så ofta


Of World
3 372 Inlägg
15 december 2012
#15
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

byta motor för att kamkedjan är sliten ?!?!

vettefan sliten eller vad men när dom börjar göra oväsen osv..

ja då är den sliten, utsträckt ... men varför byta hela motorn ?

men klart, inge bra när man behöver byta så ofta

när dom väl börjar låta så är det tydligen försent då är skadan redan där.. men iofs på min 2.2a jag hade en gång i tiden så behövde jag bara byta sträckaren? enligt opel så hade allt rykt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 december 2012
#16
Många motorer och även bilar följs, eller hemsöks snarare av fördomar och rykten. Men trots allt, ingen rök utan eld.

Opels motorer och kamremmen, fördomen säger att kamremmen sticker före korta serviceintervall med delhaveri som följd och ja, det har ju hänt en hel del. Opels motorer är snåla men de håller inte.

BMWs gamla raka sexor som blev vinda om man varvade bråkdelen för mycket. Överdrivet såklart, men hände en hel del unga herrar i RayBan och ratthandskar. För de sköt ventiler som om det vore nyår året runt nere på autobahn under 80talet.

Volvos motorer drar mycket soppa för att de är grovhuggna och håller bättre. Nja. De är ju som alla andra. Så mycket drar de inte. Fast en 940 med automat är ju inte snål kanske?

Engelska bilar är helt värdelösa, alla kategorier. Nja, en Taunus var inte en bättre bil än en Cortina men deras strejkande på 70talet slog ihjäl en hel industri. Och Lucas uppfann faktiskt inte mörkret.

Ferrari måste man varmköra i 30 minuter innan man lägger i växel, annars gäller inte garantin på växellådan. Ja, vad säger man om den?

Japanska bilar är plastiga. Hmm.... Judar är snåla? Negrer är korkade? Svenskar har sexorgier och på gatorna i Stockholm går isbjörnar. Typ.

Amerikanska bilar har dålig väghållning. Jaaa...? Lite samma argument som ovan.

Mercedes rostar värre än en konservburk på en strand i döda havet.. Jaaa...? (Kom inte på nåt, för det är ju faktiskt helt sant)

BMW kostar mer att laga. Jooo..? Det har ju i alla fall hänt att folk får plocka fram 30k för att fixa bilen. Känns rimligt att fördomen finns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

237 Inlägg
16 december 2012
#17
Rquired skrev:
Malheus skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja det är rätt intressant, finns ju till exempel många som skyr Mercedes äldre M102-motorer (de som tillverkades före 80-talets slut) som pesten, då dessa har en enkel kamkedja. Denna kedja håller inte motorn ut som en dubbel kedja kan göra om man har tur, utan slits och måste bytas då och då för att den inte skall gå av med motorras som följd. Detta gör hela motorn till skräp enligt många inom MB-världen.

Att då många motorer här i världen har kamrem som måste bytas med kortare intervaller än så, och dessutom till skillnad från en kedja blir torrsprucken med åldern, verkar ha gått dessa människor förbi?

Tror Ford håller rekordet på nån gammal diesel motor..kamrems byte var 4500 mil

Vita_Vargen skrev:
GDI motorerna ska väll inte heller klara E10, men det blir ju inget problem så länge 98 finns kvar.

Inte många utav dessa "special" motorer som klarar E10

JTS motorerna ska klara det dock, men "alla" motorer ska tåla 10% etanol, blir det mer etanol kommer det bli värre.

I så fall är det nog BMW som får den tvivelaktiga äran att slå rekord, eftersom remmen på en M40 skall bytas med 4000mils intervall!

Enligt instruktionsboken till min Peugeot skall kamremmen bytas efter 12000 mil eller vart FJÄRDE år.
4 år är väl lite i överkant, så pass täta intervall kan väl inte tillhöra det vanliga?


6 649 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#18
Gamla alfan hade 6000mil eller 3 år pga haverier ;P men sen gick det att vara dem en del också.

De/Dem

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
16 december 2012
#19
Malheus skrev:
Gamla alfan hade 6000mil eller 3 år pga haverier ;P men sen gick det att vara dem en del också.

Har ungefär hört detsamma ang V6 hos GTV där intervallen var runt 6k mil men remmen gick av tidigare..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

517 Inlägg
16 december 2012
#20
farsan har haft sin GDI-v40 i över tio år nu och han har då inte haft några problem med den trots att han bara tankar 95oktan...


Sök