2763
Sök

Kablar till högtalarna i hatthyllan, vad ska jag ha?

4 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Hej! Jag har ett par kenwood högtalare för 799 kr i hatthyllan. Var idag in och köpte kablar åt dem på audio video, på kabeln står det 2gånger1,50.

Min fråga är nu. Räcker storleken på kabeln för att det ska bli bra ljud, och undrar även om det möjligtvis är sämre kablar som säljs på audio video än tex. mds, eller är det skitsamma.

tacksam för hjälp

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 oktober 2006
det är faktiskt skillnad på ljud beroende på kabel så det kan vara värt några extra kronor att köpa en dyrare kabel. sen om 1,5mm2 räcker beror ju på effekten i högtalarna

Jonas

21 761 Inlägg
11 oktober 2006
För min del så skulle jag inte höra skillnad på en 1,5mm2 högtalarkabel från Audio Video eller en 1,5mm2 kabel från Linn om det ska sitta på ett par hatthyllehögtalare, det är jag säker på. Tvivlar på att så många andra gör det heller.

Det borde räcka med 1,5mm2 till ett par hatthyllehögtalare tycker jag iaf, kablarna är ju relativt korta(om ett steg driver dem). Visst kan man ta 2,5mm2 också men det ska inte behövas.
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2006)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 oktober 2006
Är väl ganska amatörmässig antar jag, men jag brukar slå på stort o köra med 2*2,5mm"..

4 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Jo jag är amatörmässig smile Men jag har ändå köpt ljud till  för 10.000 hitills så jag vill att allt ska bli rätt smile

Men det verkar lungt att köra med dem jag köpte på audio video tycker jag det verkar som.

286 Inlägg
11 oktober 2006
Biltema har billiga högtalarkablar eller kablar överhuvudtaget . Som Drönirettab sa, du märker ingen skillnad. Koppar som koppar...

Studerande
463 Inlägg
11 oktober 2006
Såg ett program på SVT där dom gjorde blindtester med olika högtalarkablar som kostade mellan typ 5-200 kr metern. Endast experterna hörde skillnad! Och de tyckte inte att den allra dyraste sladden (måste fan ha varit gjord av guld tongue) var bäst utan en som en som "bara" kostade runt 50 kr... Amatörerna (vanliga människor) hörde ingen skillnad, viss tyckte att en kabel var bäst, andra en annan osv.
Hur som helst, det verkar INTE vara värt att lägga en massa pengar på kabel! Gör säkert mer skillnad hur kupen ser ut, om du är ensam eller har folk i bilen osv.
Senast redigerat av response (11 oktober 2006)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

84 Inlägg
12 oktober 2006
När det gäller högtalarkablar så kan skillnaderna vara ganska små och svåra att höra för många.

När det gäller lågnivåkablar så blir det större skillnad och mycket lättare att höra.

Har testat detta (lågnivåkablar) på deltagarna som var på senaste bilstereokursen hos Blekinge Bilradio i Ronneby. Av 14 st som lyssnade på två olika lågnivåkablar så hörde 13 st mycket stor skillnad. Det lät mycket bättre enligt alla 14 deltagare med den dyra kabeln.

Kablarna som vi testade kostade 149:- (3 meter) respektive 2000:- (3,5 meter) för att det skulle vara lite lagom skillnad på kablarna.

Hade vi haft högtalare av sämre klass som inte kunde prestera välljudet som högtalarna i bilen, hade det förmodligen inte blivit lika tydligt.

Hör man inte skillnad på kablarna ligger förmodligen begränsningen av ljudet någon annanstans i anläggningen eller i ens egna öron.

Mokke @ Team1

Sök