Tjääna, Ziinkas här!Tänkte nu att de va dags att starta en projekttråd om mitt första riktigt seriösa projekt här för att visa vad som händer och för att få lite mer respons/kritik eller hur jag ska uttrycka mig. Kan ju börja med att de är ett långtidsprojekt vi har att göra med då jag fortfarande studerar i gymnasiet och inte har någon fast inkomst, så framstegen kommer att göras lite nu som då när ekonomin tillåter, men finns ju självklart mycket man kan göra i väntan på pengar.
Till en början:... så tänkte jag få den till att bli en framför allt fräsch bil, utseendemässigt och maskinellt. Kommer att riva bilen helt, fixa den rost och skavanker som finns och sedan hel lackera den. Även mitt 2.3-16v cosworth kjolpaket ska få sig en lack i samma kulör som bilen och sedan montering av det. Så till en börjar är det en sportigare look som gäller, men 2.6l gjutjärnsspisen kommer att bytan ut till en 3.0 från en w124 som redan är införskaffad. Den motorn skall till en början skrämmas upp med Megasquirt 2, optimering av flödet i toppen, extraktorgrenrör och 2.5" avgassystem. Men längre fram i planerna så ligger överladdning på listan, kompressormatning! Men det är ett annat kapitel.
Allmänt: Bilen är i övrigt rätt bra skick för sin ålder, 26xxx mil på mätaren och jag är 3:e ägaren. Inte allt för rostig, framdörrarna och framskärmarna är det som kommer att bytas ut pga rost, går egentligen att åtgärda rosten men lika bra att göra riktigt på en gång och byta ut till nytt/bättre beg. Har haft bilen sedan September 2011 så det har väl hunnit hänt litegrann redan, men ska rota fram så mycket bilder som möjligt och lägga upp dom i hyffsad tidsordning. Langar bilderna nu, så får dom tala för sig själv sålänge så får jag hoppas på att många kommer följa det här projektet bara det tar lite fart framöver.
Bilens utförande vid inköpet September 2011.
Grillen gjordes om/bättrades på lite. Bilden visar höger sida blästrad, vänster oblästrad.
Vågräta ribbor avlägsnades, och gallret lackerades svart.
Halvtaskig helhetsbild.
Lämplig höjd med H&R Sänkningssatsen, bilens utförande i våras innan 17" fälgarna kom på och bilen gjordes i ordning lite. Där hade även Cosworth-kjolarna hunnit bli provmonterade fram och bak. (Lekstuket med plåtisar bak gillas skarpt)
Framlyktorna gjordes om, här är dom i original utförande.
Efter man varit på dom med lite färg.
Vänster blinkers original, höger färdigtonad.
Reflektorerna plockades ur och insatserna fick sig lite svartfärg också!
Lite kass bild på hur det ser ut med dimljus, p-ljus + 3w glödare i blinkers.
Bild med sommarfälgarna, OZ-Racing 17"
Tonade bakljusen lite.
Men blev inte nöjd, så jag tonade lite till.
Bild i ljus, utan lysen. Resultatet blev bra tycker jag.
Bilen fick sig även ett hemmabyggt 2.5" sk axelback system. Inte så snyggt med massa skarvar, men fyller sin funktion och ger ett ruskigt härligt ljud!
Sedan hittade en enligt mig, dösnygg sportratt in i bilen som matchar interiören perfekt.
Kontoret som det ser ut nu.
Nu ger jag upp och gör kväll, finns många fler bilder att visa, men det får bli någon annan dag, ev imorgonkväll.
Allt för den här gången! //
Ziinkas