3749
Sök

Bergstens Volvo S70 T5A (1999) - Långtidsprojekt...

Projektet som spårade, en 17-åring med för mycket ork och fritid som vägrar att ge upp på finess och detalj, följ och beskåda vad en liten skit till ungdom kan göra med en sådan bil. Lämna gärna en kommentar och tyck till, tveka... Visa mer

115 759 Visningar
Uppdaterades senast 15 september 2015
996 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
Här kommer en liten update så att ni har koll på läget.

Inköp som lurar längs kanten just nu är...

- Batterilåda
- Strömkabel
- Kopplingsplint
- Damasker till öhlinsen
- Renovering av öhlinsen
- Fästen till behållarna på öhlinsen

Utöver det så vet jag inte vad mer jag ska köpa, eventuella småsaker som kommer eftersom med sakerna som ska på nu i vinter:

- Volvo 19T
- R-koppling
- Öhlins runtom
- 3" LMM rostfritt
- 921 S60R-grenrör
- 3" inlopp rostfritt
- 3" megastort filter
- BBS Challenge 18"
- Flytt av batteri till skuffen
- Eventuellt tillkommande småpill...
- 3" Ferrita downpipe, egensnickrad catback
- Bygga egen avskärmning med extra luftintag, direktluft från fronten

Bjuder även på 2 bilder, en på kopplingsplinten samt en bild på hur det kommer se ut med BBS'arna. Imorgon är det besiktning också så då håller vi tummarna smile

Kopplingsplint...

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179797/179797-18511bef6e7b6f4dd834d977f1c9741b.jpg

Och en photoshoppad bild på en annan S70 med fälgarna som jag köpt, bara så att man får ett humm om hur det kommer att se ut... smile

https://www1.garaget.org/archive/180/179797/311371/311371-3472274.jpg

Ha det!

Forummoderator
26 406 Inlägg
26 september 2014
Låter lovande!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

996 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Låter lovande!

Lite skeptisk inför besiktningen imorgon men... Vi ser väl roll

Forummoderator
26 406 Inlägg
26 september 2014
TBergsten skrev:
Mack skrev:
Låter lovande!

Inte då!
Nåt speciellt du tror dom ska haka upp sig på?

996 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
Mack skrev:
TBergsten skrev:
Mack skrev:
Låter lovande!

Inte då!

1. Handbroms
2. Länkarm vänster fram

Handbromsen tog ojämt så fick nedslag på det förra gången, så spände den och fick igenom den förra gången... Men efter den besiktningen så har det bilvit lite stillastående... skojigheter kombinerat med den tongue Spände den i förrgår bara för att se om det går att göra något åt liksom...

Länkarmen skulle inte gå igenom nästa gång sa han på förra besiktningen, hoppas dock på lite tur eller att man kan prata bort det lol

Forummoderator
26 406 Inlägg
26 september 2014
TBergsten skrev:
Mack skrev:
TBergsten skrev:

Inte då!

1. Handbroms
2. Länkarm vänster fram

Handbromsen tog ojämt så fick nedslag på det förra gången, så spände den och fick igenom den förra gången... Men efter den besiktningen så har det bilvit lite stillastående... skojigheter kombinerat med den tongue Spände den i förrgår bara för att se om det går att göra något åt liksom...

Länkarmen skulle inte gå igenom nästa gång sa han på förra besiktningen, hoppas dock på lite tur eller att man kan prata bort det lol

Äh..handbromsen är ju alltid för dålig. Är ju en sjukdom på våra bilar.
Det ordnar sig nog ska du se.

996 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
Mack skrev:
TBergsten skrev:
Mack skrev:

Inte då!

1. Handbroms
2. Länkarm vänster fram

Äh..handbromsen är ju alltid för dålig. Är ju en sjukdom på våra bilar.
Det ordnar sig nog ska du se.

Har en plan i bakhuvudet ifall det förekommer gnällande men, vi ser väl om det funkar roll Vi får hålla tummarna & tårna helt enkelt cool

48 Inlägg
27 september 2014
Ser ju bara bra ut!
Prem lagt, men tyckte dock de va lite jobbigt att så gott som allt kom i första inlägget;)

996 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
J_Sellberg skrev:
Ser ju bara bra ut!
Prem lagt, men tyckte dock de va lite jobbigt att så gott som allt kom i första inlägget;)

Tackar tackar smile

En del tycker det, men det är ju lättast så för dom som inte följt tidigare, då kan dom bara läst allt i första smile Är dock inte så pigg på att uppdatera nu så jag kommer inte orka fortsätta att posta allt i första inlägget...

48 Inlägg
28 september 2014
TBergsten skrev:
J_Sellberg skrev:
Ser ju bara bra ut!

Tackar tackar smile

En del tycker det, men det är ju lättast så för dom som inte följt tidigare, då kan dom bara läst allt i första smile Är dock inte så pigg på att uppdatera nu så jag kommer inte orka fortsätta att posta allt i första inlägget...

Du gör ju självklart de du själv tyck funkar bäst!

Bo du kvar i ume? tyck aldrig jag ha sett denna ut faktiskt:)

996 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
J_Sellberg skrev:
TBergsten skrev:
J_Sellberg skrev:
Ser ju bara bra ut!

Tackar tackar smile

Du gör ju självklart de du själv tyck funkar bäst!

Bo du kvar i ume? tyck aldrig jag ha sett denna ut faktiskt:)

Jodå, var här en massa i somras men har flyttat hit nu för drygt en månad sedan... smile Hänger inte på "bangårn" och jobbar oftast FM & EM så man kanske inte hinner se den så ofta wink

Plockade även 2 poäng på besiktning, en på kassa torkare sedan kasst lambdavärde. Så blir en tur till biltema i veckan för att köpa nya torkare samt allt för att kunna bygga 3" halvsats. Skulle kunna reparera det befintliga 2,5" men det är lika bra att bygga nytt nu då det ska på under vintern... smile

996 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Nu är avgaset färdigt. 3" med en ljuddämpare, blev lite småa hinder genom resan men nu när allt sitter det så är det perfekt, återstår justering samt trycka dit ändrör men det får bli i vinter. Nu ska torkarna bytas, boka besiktning i veckan och sedan rullar den in för vintervila på fredag smile

Forummoderator
26 406 Inlägg
12 oktober 2014
TBergsten skrev:
Nu är avgaset färdigt. 3" med en ljuddämpare, blev lite småa hinder genom resan men nu när allt sitter det så är det perfekt, återstår justering samt trycka dit ändrör men det får bli i vinter. Nu ska torkarna bytas, boka besiktning i veckan och sedan rullar den in för vintervila på fredag smile

Någon film på ljudet..? Hehe..

996 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Mack skrev:
TBergsten skrev:

Från 2,5 rakt till 3" med en dämpare så var det faktiskt ingen märkbar skillnad, kanske lite men inget speciellt... Får se om det blir bättre då min dp från ferrita hittar dit kanske cool

Forummoderator
26 406 Inlägg
12 oktober 2014
TBergsten skrev:
Mack skrev:
TBergsten skrev:

Från 2,5 rakt till 3" med en dämpare så var det faktiskt ingen märkbar skillnad, kanske lite men inget speciellt... Får se om det blir bättre då min dp från ferrita hittar dit kanske cool

Vill ju höra i alla fall juu..

996 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Mack skrev:
TBergsten skrev:
Mack skrev:

Haha lol Ska se om jag kan mickla ihop någon innan avställning... wink

Forummoderator
26 406 Inlägg
12 oktober 2014
TBergsten skrev:
Mack skrev:
TBergsten skrev:

Haha lol Ska se om jag kan mickla ihop någon innan avställning... wink

Ja tack, haha.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
178 Inlägg
14 oktober 2014
Här var en som är seriös  väldigt bra jobb smile   Preem lagd  såklart wink

996 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
Tack ska ni båda ha! Lite smålat nu på morgon med ludd i ögonen och enbart telefonen till hands så det blir tyvärr inget dubbelcitat där :p

Men nu, NU!

Så ska vi se om någon kan gissa rätt... En liten "drastisk" sak ska göras på bilen och många anser nog att det är lika bra att skicka bilen på tippen medans jag ändå kan. En liten ledtråd: svetsning

Någon som känner sig manad att gissa? wink

Sök