4615
Sök

E30 - vilken drar minst?

245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#1
Drar 316 minst soppa även om man ligger i ca 80 km/h?

Upp till vilken hastighet är 316 att föredra framför 318 med tanke på bränsleförbrukningen?

5 089 Inlägg
5 januari 2013
#2
Allt beror nog på vilket skick motorn är i. dom är ju över 20 år gammla? Ingen större skillnad känns det som..

\Lindgren

245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
Allt beror nog på vilket skick motorn är i. dom är ju över 20 år gammla? Ingen större skillnad känns det som..

Så du menar att det inte spelar någon roll om jag köper en 316 eller 325, de kan ändå dricka lika mycket?
Senast redigerat av Diskolaro (5 januari 2013)

245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#4
Jag kanske var lite spydig, jag förstår vad du menar men om vi förutsätter att alla maskiner är i lika bra skick så borde väl 316 dra minst bränsle både statskörning och landsvägskörning?

Jag ställer min fråga igen: Upp till vilken hastighet är 316 att föredra framför 318 med tanke på bränsleförbrukningen?

245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#5
Enligt Modellguiden på Autopower så drar en 316 mer än en 318: http://i47.tinypic.com/2d8qtmo.png

1 067 Inlägg
5 januari 2013
#6
Ultimata e30in för snålkörning är en M42B18 från 318IS och en 3.91 diff..     

Du kan hänga i en M42 i en 316 med..   "Samma" motorfamilj så billotteriet kan inte bevisa att det är fel motor big_smile


245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#7
Hool skrev:
Ultimata e30in för snålkörning är en M42B18 från 318IS och en 3.91 diff..     

Du kan hänga i en M42 i en 316 med..   "Samma" motorfamilj så billotteriet kan inte bevisa att det är fel motor big_smile

Vad är en 3.91 diff? Jag vet vad en diff är men just 3.91?

Vad menar du med "billotteriet kan inte bevisa att det är fel motor big_smile"? Menar du att besiktningen inte kan säga något?

Jag kan inte mycket om bilar men jag är öppen för att lära mig mer om dem. Passar en M42B18 rakt in i vilken E30 som helst? Måste man byta växellåda eller något? Klarar kardanen och bakaxeln av trycket?

1 067 Inlägg
5 januari 2013
#8
318is E30 har den motorn som standard.  Den är baserad på M40 som sitter i 316 och 318. (beroende på årsmodell) och passar alldeles utmärkt..   

3.91 är utväxlingen i bakdiffen.. Original har de 4.27 i bakdiffen vilket är rätt lågt.. Bilen blir högre växlad och varvar betydligt mindre ..   Dvs den drar betydligt lite bränsle.. 

En m42b18 har dessutom ungefär 150 hästar vilket gör en lätt e30 rolig att köra och stark nog för att klara en högre utväxling.. 

Eftersom det är en M40 i botten så är det samma motornummer som på 316..   De kan gnälla ett tag om du har o tur men de kan inte göra något speciellt..   

M40 var inga lyckade motorer och topparna far ofta på dem.     Enda egentliga nackdelen med m42 är att den har kamrem..  Men den är inte dyr och har förhållandevis lång bytesintervall..


245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#9
Hool skrev:
318is E30 har den motorn som standard.  Den är baserad på M40 som sitter i 316 och 318. (beroende på årsmodell) och passar alldeles utmärkt..   

3.91 är utväxlingen i bakdiffen.. Original har de 4.27 i bakdiffen vilket är rätt lågt.. Bilen blir högre växlad och varvar betydligt mindre ..   Dvs den drar betydligt lite bränsle.. 

En m42b18 har dessutom ungefär 150 hästar vilket gör en lätt e30 rolig att köra och stark nog för att klara en högre utväxling.. 

Eftersom det är en M40 i botten så är det samma motornummer som på 316..   De kan gnälla ett tag om du har o tur men de kan inte göra något speciellt..   

M40 var inga lyckade motorer och topparna far ofta på dem.     Enda egentliga nackdelen med m42 är att den har kamrem..  Men den är inte dyr och har förhållandevis lång bytesintervall..

Kan man sladda på torrt med en 318is menar du? Måste man inte byta kardan och/eller bakaxel om man ska sladda på torrt? Hur låg bränsleförbrukning kan man få ner en E30 i med rätt grejer?

318is med 3.91 diff, vad kan den tänkas dra?

1 067 Inlägg
5 januari 2013
#10
Du kan sladda på torrt med de flesta E30..  Gäller bara att ha ett friskt chassie och veta vad man gör wink

Nej du måste inte byta kardan osv..  Ska du bygga på en 316 eller 318 så köp en Touring de har skivbromsar bak.. Eller köp en 318is med en gång..  Sedan byter du till en 3.91 diff helst med diffbroms.

De drar inte mycket..  Under litern med råge..  BMW drar lite om man kör som folk men........Hur ofta kör man som folk? big_smile


245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#11
Hool skrev:
Du kan sladda på torrt med de flesta E30..  Gäller bara att ha ett friskt chassie och veta vad man gör wink

Nej du måste inte byta kardan osv..  Ska du bygga på en 316 eller 318 så köp en Touring de har skivbromsar bak.. Eller köp en 318is med en gång..  Sedan byter du till en 3.91 diff helst med diffbroms.

De drar inte mycket..  Under litern med råge..  BMW drar lite om man kör som folk men........Hur ofta kör man som folk? big_smile

Okej, varför är den här rosthögen så dyr? http://www.blocket.se/goteborg/BMW_318i … 10&w=3
Visst, det står Bvsa men startpriset känns lite väl högt.

Jag kan inte mycket om bilar så helst köper jag en 318is från början men det finns ju fan inga nån sån i sverige!

245 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#12
Enda is:en på Blocket är rostig och ser ut som skit.
Enda is:en i Finland och den är svindyr: http://www.nettiauto.com/bmw/318is/5238067

Påstängd
1 197 Inlägg
5 januari 2013
#13
Hool skrev:
M40 var inga lyckade motorer och topparna far ofta på dem.     Enda egentliga nackdelen med m42 är att den har kamrem..  Men den är inte dyr och har förhållandevis lång bytesintervall..

Kedja menar du väl ändå? wink


1 067 Inlägg
5 januari 2013
#14
Mycket möjligt..  Blandar alltid ihop dem


33 Inlägg
7 januari 2013
#15
Diskolaro skrev:
Hool skrev:
Du kan sladda på torrt med de flesta E30..  Gäller bara att ha ett friskt chassie och veta vad man gör wink

Nej du måste inte byta kardan osv..  Ska du bygga på en 316 eller 318 så köp en Touring de har skivbromsar bak.. Eller köp en 318is med en gång..  Sedan byter du till en 3.91 diff helst med diffbroms.

De drar inte mycket..  Under litern med råge..  BMW drar lite om man kör som folk men........Hur ofta kör man som folk? big_smile

Okej, varför är den här rosthögen så dyr? http://www.blocket.se/goteborg/BMW_318i … 10&w=3
Visst, det står Bvsa men startpriset känns lite väl högt.

Jag kan inte mycket om bilar så helst köper jag en 318is från början men det finns ju fan inga nån sån i sverige!

Såg också den på blocket. Jag tror dom är rätt eftertraktade därav priset. Sen att han verkligen får det han begär är ju en annan femma
Senast redigerat av Escargot (7 januari 2013)


1 435 Inlägg
7 januari 2013
#16
Hool skrev:
Mycket möjligt..  Blandar alltid ihop dem

M42 har kedja. Bara köra.


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2013
#17
Jag skulle bli förvånad om det inte är 324td som drar minst soppa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

245 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#18
torpis skrev:
Jag skulle bli förvånad om det inte är 324td som drar minst soppa

Men då kommer dilemmat dieselskatt, man måste köra mycket för att det ska löna sig att köra diesel. Dessutom höjs väl dieselskatten nu?

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2013
#19
Diskolaro skrev:
torpis skrev:
Jag skulle bli förvånad om det inte är 324td som drar minst soppa

Men då kommer dilemmat dieselskatt, man måste köra mycket för att det ska löna sig att köra diesel. Dessutom höjs väl dieselskatten nu?

Det må hända, men det var inte frågan ;-)

Ang dieselskatten så är det lätt att räkna ut och man blir ofta förvånad...

V70D5     skatt 4228kr   0.55/mil i snitt (min bil)
V70 2.5t  skatt 2800kr   0.85/mil (firmabilen)

Det skiljer 0.3liter eller 4.20kr per mil. Skatteskillnaden är 1428kr.  1428kr/4.20=340mil behöver man köra per år för det skall löna sig :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

245 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#20
torpis skrev:
Diskolaro skrev:
torpis skrev:
Jag skulle bli förvånad om det inte är 324td som drar minst soppa

Men då kommer dilemmat dieselskatt, man måste köra mycket för att det ska löna sig att köra diesel. Dessutom höjs väl dieselskatten nu?

Det må hända, men det var inte frågan ;-)

Ang dieselskatten så är det lätt att räkna ut och man blir ofta förvånad...

V70D5     skatt 4228kr   0.55/mil i snitt (min bil)
V70 2.5t  skatt 2800kr   0.85/mil (firmabilen)

Det skiljer 0.3liter eller 4.20kr per mil. Skatteskillnaden är 1428kr.  1428kr/4.20=340mil behöver man köra per år för det skall löna sig :-)

Nä, men när jag pratar om lägsta möjliga bensinförbrukning så är det väl FÖR I HELVETE självklart att jag försöker spara in pengar?

Tack smile


Sök