4578
Sök

E30 - vilken drar minst?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 maj 2013
Diskolaro skrev:
Nä, men när jag pratar om lägsta möjliga bensinförbrukning så är det väl FÖR I HELVETE självklart att jag försöker spara in pengar?

Tack smile

Det jag uppskattar absolut mest med min diesel är att tanka var 120:e mil istället för var 60:e samt dieselvärmaren på vintern.  Inte alltid självklart att pengarna styr serru!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

245 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Diskolaro skrev:
Nä, men när jag pratar om lägsta möjliga bensinförbrukning så är det väl FÖR I HELVETE självklart att jag försöker spara in pengar?

Tack smile

Det jag uppskattar absolut mest med min diesel är att tanka var 120:e mil istället för var 60:e samt dieselvärmaren på vintern.  Inte alltid självklart att pengarna styr serru!

Menar du att du gärna betalar lite extra för att slippa tanka dubbelt så ofta? :p

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 maj 2013
Diskolaro skrev:
torpis skrev:
Diskolaro skrev:

Tack smile

Menar du att du gärna betalar lite extra för att slippa tanka dubbelt så ofta? :p

Ja, dock är det tvärt om nu, billigare och tanka mera sällan.  Men om vi tar Etanolbilen som exempel så kör jag hellre på bensin även om det är en smula dyrare just för att slippa tanka hela tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 004 Inlägg
7 maj 2013
Inte för jag kör nån bmw diesel just nu men min gamla stora mersa diesel körs dagligen och den har över 6000:- i skatt. Dock rullar monstret på 0.75 ca. Med automat... Visst är det billigare att åka diesel... 324td är en trevlig bil. 525TDs är det oxå. Som en reflektion bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

245 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Inte för jag kör nån bmw diesel just nu men min gamla stora mersa diesel körs dagligen och den har över 6000:- i skatt. Dock rullar monstret på 0.75 ca. Med automat... Visst är det billigare att åka diesel... 324td är en trevlig bil. 525TDs är det oxå. Som en reflektion bara.

Vad försöker du få fram med den där posten, att det inte är värt att köra diesel? 0.75 är ju en hög förbrukning.

Avstängd
195 Inlägg
7 maj 2013
Diskolaro skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Vad försöker du få fram med den där posten, att det inte är värt att köra diesel? 0.75 är ju en hög förbrukning.

Inte för en 1500kg kombi med automat

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 maj 2013
Om det måste vara just E30 så är 318 den billigaste att köra om man kan nu köra ekonomiskt så kan man få dom under 0.7 l/m. 316 är en aning svagare o därför kan den dra lite mer än 318 men båda ligger bra lägre än 320/325.
Det finns diesel 318td men dom är sällsynta!
Men om det får vara E36 istället för E30 så är 316 compact den snålaste!

2 072 Inlägg
8 maj 2013
Burrrrner skrev:
Diskolaro skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Inte för en 1500kg kombi med automat

är inte mycket för den bilen.. själv kör jag e320 cdi som drar landsväg 0,6 och stad 0,9
riktigt bra för den bilen samt motorn och självklart automat..
skatten ska vi ej snacka om wink rätt dyr. men för min del lönar det sig.. annars hade jag ej köpt bilen smile
har själv haft volvo v70 D5 och kom aldrig i 0,55 :S (manuell)

men nu kommer vi bort från TS fråga smile
Senast redigerat av sandzoo (8 maj 2013)

Sandzoo i da house

Sök