3418
Sök

Köpråd: S40 T4

11 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!
Planerar att införskaffa mig en volvo s40 t4 och har en budget på 25-30000kr. Vad bör jag tänka på både när jag kollar runt och sen när jag väl är och kollar på bilen? rost, slitskador osv?

Sedan tänker jag också ev. skaffa mig steg 3 chip, och vad jag har förstått så byter man då hela (?) avgassystemet? Finns dessa system att hitta begnagnat eller bör man köpa hela "kittet" från bsr/autotech?
mvh

847 Inlägg
8 januari 2013
#2
Rost brukar det finnas gott om tyvärr. Hade en 01:a med 7500mil på mätarn för 2 år sen med rost i dörrar, skärmkanter, baklucka o taket ( precis vid framrutan). Det var en välskött bil dessutom.


11 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#3
Det var ju inte så kul att höra! men vad tycker du om bilen i övrigt då?

847 Inlägg
8 januari 2013
#4
Davveh skrev:
Det var ju inte så kul att höra! men vad tycker du om bilen i övrigt då?

Jag hade en steg1 trimmad 2.0t med coilover sats av bra kvalite. Hyffsat skön att köra med bra väghållning. Effekten va tyvärr en besvikelse då turbon inte klarade så mycket mer än 200hk. Så välj T4 som du skriver. I övrigt hade det vart en sjyst bil om det inte vart för dåligt rostskydd.


11 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#5
Ok! Jo jag kom fram till att t4 var det man skulle satsa på om man någon gång i framtiden ville satsa på att trimma lite! smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 januari 2013
#6
mr_green skrev:
Rost brukar det finnas gott om tyvärr. Hade en 01:a med 7500mil på mätarn för 2 år sen med rost i dörrar, skärmkanter, baklucka o taket ( precis vid framrutan). Det var en välskött bil dessutom.

Då är det ju knappast en välskött bil..

tjejen har en 00a som gått strax över 20k mil och den var rostig runt grillen och väldigt lite vid hjulhusen bak..

Hon hade turen att bli påkörd på en parkering så hon fick helt ny front och bakskärmarna fixade hon själv på någon timme...

Så att kalla den välskött är ju bara att lägga ner

~Andy~

847 Inlägg
8 januari 2013
#7
Andyy90 skrev:
mr_green skrev:
Rost brukar det finnas gott om tyvärr. Hade en 01:a med 7500mil på mätarn för 2 år sen med rost i dörrar, skärmkanter, baklucka o taket ( precis vid framrutan). Det var en välskött bil dessutom.

Då är det ju knappast en välskött bil..

tjejen har en 00a som gått strax över 20k mil och den var rostig runt grillen och väldigt lite vid hjulhusen bak..

Hon hade turen att bli påkörd på en parkering så hon fick helt ny front och bakskärmarna fixade hon själv på någon timme...

Så att kalla den välskött är ju bara att lägga ner

Tyvärr så vart rostskyddet sämre 01 (fas2) det är iaf vad jag upplevt på dom bilar jag sett. Just den jag hade hade jag historiken på sen den var ny och dessutom träffa båda ägarna innan medans dom ägde bilen. Så ja jag vet att den var välvårdad.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 januari 2013
#8
mr_green skrev:
Andyy90 skrev:
mr_green skrev:
Rost brukar det finnas gott om tyvärr. Hade en 01:a med 7500mil på mätarn för 2 år sen med rost i dörrar, skärmkanter, baklucka o taket ( precis vid framrutan). Det var en välskött bil dessutom.

Då är det ju knappast en välskött bil..

tjejen har en 00a som gått strax över 20k mil och den var rostig runt grillen och väldigt lite vid hjulhusen bak..

Hon hade turen att bli påkörd på en parkering så hon fick helt ny front och bakskärmarna fixade hon själv på någon timme...

Så att kalla den välskött är ju bara att lägga ner

Tyvärr så vart rostskyddet sämre 01 (fas2) det är iaf vad jag upplevt på dom bilar jag sett. Just den jag hade hade jag historiken på sen den var ny och dessutom träffa båda ägarna innan medans dom ägde bilen. Så ja jag vet att den var välvårdad.

jasså? precis alla säger tvärtom tongue  dock vet jag ju inte hur det är i verkligheten då jag bara haft en fas 1a i närheten av mig eller överhuvudtaget kollat på tongue

~Andy~


Sök