4169
Sök

Passat 1,9tdi håller inte tempen?

6 Inlägg
19 januari 2013
#21
Tack mb_pucken, provar med termostaten först smile

12 086 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#22
Jag bytte termostat igår (tillsammans med stor filter och oljeservice) och bilfan vill inte bli varm! Jag fick reda på att min bil hade dolda menyer så jag hittade motortempen och den vill inte gå över 60 °C i stadskörning. Så fort man saktar in eller stannar så sjunker tempen. Va ca 4 minus ute igår. Nedre kylarslangen är iskall och värmen i kupen är inte super men ok.

Ska dom va såhär?! Känns som att en skiva framför kylaren skulle hjälpa föga när motorn inte ens är i närheten av öppningstemp?

2 174 Inlägg
26 januari 2013
#23
är det elfläkt? jobbar den hela tiden? Blir inte motorn varm har någon byfåne hällt i cylarcememt som satt stopp i tex värmepaketet så det inte blir cirkulation ordentligt.


Administratör
2 978 Inlägg
26 januari 2013
#24
Du kände inte på skoveln till vattenpumpen när du ändå hade borta termostaten? Låter inte riktigt som den är felet men man kan ju ändå känna på den när man ändå har bort termostaten...!

En kopp av den svarta såsen...

12 086 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#25
Goffen skrev:
Du kände inte på skoveln till vattenpumpen när du ändå hade borta termostaten? Låter inte riktigt som den är felet men man kan ju ändå känna på den när man ändå har bort termostaten...!

Nej, det gjorde jag inte. Jag hade fullt upp med att få dit den nya innan allt vatten rann ut smile Vattenpumpen ska tydligen va ett vanligt fel men borde rimligtvis ge motsatt effekt. Känner man på motorn så är den inte varm, inte i närheten så varm som en bensinare.

12 086 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#26
Jag tycker fan den blir sämre och sämre yikes

Kallstart och 2 mil lugn landsväg ger motorn en temp på 45-47 grader, och då har jag täckt hela jävla kylaren med en stor masonitskiva. Vad är det för fel på bilfan?

5 119 Inlägg
5 februari 2013
#27
kan ju vara så illa att topplockspackningen har gjort sitt. är inte alls ovanligt på 1,9d

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 086 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#28
mb_pucken skrev:
kan ju vara så illa att topplockspackningen har gjort sitt. är inte alls ovanligt på 1,9d

Okej.

Den drar inget vatten och det finns ingen vatten i oljan, kan det ändå va packningen?

När man bytt termostat och täckt hela kylaren så tycker man ju att den borde bli varm, så något är ju uppenbarligen fel hmm

Går det att komptesta en diesel på nått smidigt sätt? Några tändstiftshål finns ju inte att tillgå tyvärr smile
Senast redigerat av Germax (5 februari 2013)

2 174 Inlägg
5 februari 2013
#29
mb_pucken skrev:
kan ju vara så illa att topplockspackningen har gjort sitt. är inte alls ovanligt på 1,9d

Exakt den där motorn klarar fan inget press...många som velat lura på mig dom genom åren ...2,5 tdi ska de va!


2 174 Inlägg
5 februari 2013
#30
Germax skrev:
mb_pucken skrev:
kan ju vara så illa att topplockspackningen har gjort sitt. är inte alls ovanligt på 1,9d

Okej.

Den drar inget vatten och det finns ingen vatten i oljan, kan det ändå va packningen?

När man bytt termostat och täckt hela kylaren så tycker man ju att den borde bli varm, så något är ju uppenbarligen fel hmm

Går det att komptesta en diesel på nått smidigt sätt? Några tändstiftshål finns ju inte att tillgå tyvärr smile

Känn på undre respektive övre slangen nån av dom är väl varm ? Stopp i värmepaketet kanske...


På en BMW jag hade fick jag ingen värme hur jag än gjorde, efter byte av org plastvattenpump och termostat funka det inte ändå, för behållaren var lägre än toppen på bilen så var tvungen hissa fronten jävligt mycket för lyfta.

Den behövdes bara ordentligt luftning sen funka det. Men blev inte varm innan hur hårt man än körde.


5 119 Inlägg
6 februari 2013
#31
hangman skrev:
mb_pucken skrev:
kan ju vara så illa att topplockspackningen har gjort sitt. är inte alls ovanligt på 1,9d

Exakt den där motorn klarar fan inget press...många som velat lura på mig dom genom åren ...2,5 tdi ska de va!

nja 2,5 tdi springer man väll från om man inte gillar å byta dieselpumpar å kammaxlar mellan lite remmspännare och döda generatorer wink som förövrigt brukar bli dödade av ett hmm stadigt lekage av olja :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Administratör
2 978 Inlägg
6 februari 2013
#32
Så sant mb_pucken.... germax börja med det enkla och det som är gratis först.... Jag hade börjat med att kolla kylarlocket så o-ringen är hel där sen hade jag skruvat ur termostaten o kännt på vattenpumpen, ev starta bilen helt kall gå ut o lossa kylarlocket o känn om det redan blivit ett rejält tryck där har det det så kan det va kompression som läckt ifrån cyl och stör cirkulationen lossa locket innan du startar med så det inte är nått resttryck kvar. Sen hade jag läst av datorn och kollav ev felminne på tempgivare osv... Kan du inte få upp bilen i 90 grader på tomgång genom att stå o rusa motorn kommer ju inte en skiva framför kylaren hjälpa heller...

En kopp av den svarta såsen...

12 086 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#33
Jag fick min felkodsläsare idag, hade en felkod som hade med annat att göra.

Något som slog mig första gången jag skruvade loss locket på expansionskärlet va att det inte ens pös till. I vanliga fall (på mina andra bilar) brukar det komma en kaskad med kokhett vatten men på Passaten så verkade det inte va något tryck över huvudtaget. Det borde ju kunna orsakas av läckande o-ring? Skulle det göra att bilen inte blir varm?

Den övre slangen är relativt varm, den undre är iskall.

2 174 Inlägg
6 februari 2013
#34
Germax skrev:
Jag fick min felkodsläsare idag, hade en felkod som hade med annat att göra.

Något som slog mig första gången jag skruvade loss locket på expansionskärlet va att det inte ens pös till. I vanliga fall (på mina andra bilar) brukar det komma en kaskad med kokhett vatten men på Passaten så verkade det inte va något tryck över huvudtaget. Det borde ju kunna orsakas av läckande o-ring? Skulle det göra att bilen inte blir varm?

Den övre slangen är relativt varm, den undre är iskall.

Inget tryck alls, då läcker trycket ut nånstans. Inget dropp eller läckage ? Prova töm hela systemet kolla hur många liter det ska rymma sen se till få i allt.

Känns som någon hällt i kylarcement så det är stopp i systemet så det ej blir cirkulation.


Administratör
2 978 Inlägg
7 februari 2013
#35
Hur tänker du då? Är o-ringen trasig eller felplacerad blir det ju inget tryck? Kollade du o-ringen? Även om det va kylarcement i systemet borde det bli varmt det enda cementen gör är att isolera exempelvis värmepaketet och då cirkulerar värmen utan att värmepaketet blir varmt... Kylarcement kan även göra att bilens kylare blir isolerad och inte kyls av fartvind men då borde du ha överhettningsproblem.

En kopp av den svarta såsen...

12 086 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#36
Problemet löst.

Kände på undre kylarslangen häromdan och den va jummen, motorn va 45 grader varm..
Jävla biltemaskit tänkte jag och beställde en original.
När jag skruvade loss termostaten ikväll såg jag att det fastnat en liten plastbit som höll termostaten konstant öppen.
Skruvde dit den nya ändå och nu ligger tempen på 80-90 grader. Visaren står rakt upp.


Sök