Det har hänt en del grejer igen.
Jag beslöt att ta ner bakvagnen igen för att få nya hjullager pressade, de glappade på båda sidorna. Ingen idé att bygga dit bromsar etc ifall lagren sedan inte går igenom besiktning... Jag hade ju från början tänkt använda ett annat par bärarmar med trumbroms och böt lager i dem, men sedan hittade jag bärarmar med skiva, så nu blir det igen nya lager. Och de har inte samma dimension. Så bilen står på bockar nu igen. Som tur var så gick det kvickt, skulle gissa på typ en halvtimme att ta ner bakvagnen själv... Det har sina sidor att ha byggt allting själv så man vet exakt hur det ska göras!

Sedan har jag bultat dit främre delen av kardanen och målat och underredsmassat omsvetsningen av kardantunneln. Jag drog mattsvart på insidan, vilket jag tyckte blev snyggt mot det gräddvita, och därmed var jag på det klara med hur jag ville ha resten att se ut. Drog mattsvart på aluplåten till växelspaken också, och det blev jäkla snyggt. Ska måla sidoluckorna på växellådstunneln också, när jag väl gör dem. Har inte bultat dit växelplåten än eftersom jag måste korta av växelföraren än någon centimeter.
Så här ser den ut inuti nu:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-93e5ad7e9bd4520511600c3b07e5d313_large.jpg]()
Och en bonus som visade sig gå riktigt jäkla smidigt - blinkersvippan är fixad! BMW rattstång och Saab 900 reglage, det var fan bolt on!

Fästpunkterna för BMW:s egna reglage behövde bara masseras lite med vinkelkapen och borrmaskinen, sedan passade Saabens vippor med hållare dit. Jag funderade en stund hur jag skulle få dit Saabens "givare" för avslagning av blinkfunktionen på BMW:s ratt, men så testade jag istället att ta bort fjäderkontakten för tutan ur ratten, drog dit en lång 10mm bult istället, som gängade sig direkt i rattnavet, och sedan masserade jag bultens skalle med vinkelkapen tills den hade rätt form. Voila! Fungerar perfekt. Ska fota än.
Den observante bland mina followers noterar att jag fällt in Saabs varvräknare och temp- och bränslemätare i BMW:ns instrumentpanel. Passade också på att rotera varvmätaren samtidigt så maxvarv pekar rakt uppåt

. Ingen nödvändighet, bara för skojs skull. Och "because I can".
Alulådan undertill, ovanpå rattstången, är en enhet som jag byggde ihop som samlar alla "osexiga" reglage på ett ställe. Dit hamnar också indikatordioder för blinkers, hel- och halvljus och oljetryck. Fronten är ett halvt bakstycke av en gammal cd-spelare. Hålen i den vita rutan är f.d. uttagen för rca-kablarna, så det står "left" och "right" vid dem - perfekt för blinkersljusen med andra ord

.
Häromdagen hade jag vägarna förbi besiktningskontoret, så jag vek in och ryckte i chefen:
- Två frågor, sade jag: Måste tutan vara på ratten? Och får man dra bränsle- och bromsrör inuti kupén?
- Tutan kan vara på en knapp nånstans, sade han. Och rören kan vara inne.
Han tittade lite fundersamt på mig.
- Är det bra? undrade han.
- Det är alldeles ypperligt, log jag.
Nästa vecka pressar en av mina byasmeder nya bakhjulslager åt mig. Sedan väntar en uppsättning nya e36 handbromsvajrar. Har en rätt tydlig plan för hur jag ska göra med handbromsen. Så blir det bromsar, och Rönn&Backholm får pressa nya bromsrör åt mig.
Så har jag fixat med karosseriet lite också. Beställde två hood pin kits på ebay på prov för att se hur det skulle fungera, och så här långt har jag hunnit nu:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1657cea60b90d14cbb6ae3a76cb375f_large.jpg]()
So far har jag två lås i frontens övre kant, samt två stycken framtill i huven. Tycker det fungerar bra med den här modellen, så har beställt efter flera nu.
Har också mattsvärtat all "bakgrundsplåt" bakom själva fronten, vilket jag tycker gjorde helheten mycket snyggare.