2688
Sök

Lagligt med eftermonterat xeon i halvljus?

Entreprenör
1 286 Inlägg
26 januari 2013
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:
jesper92 skrev:
Hallå!

Är det lagligt med eftermonterat xeon i halvljus eller bara i helljus?

Tack på förhand!

Det det är inte lagligt. Undvik detta då det bländar oss andra trafikanter!!!!

Missade du min post? är visst lagligt om det görs på rätt sätt och regler ovan följs smile

Ja visst är det så. Men det finns inte en endaste människa här på Garaget.org eller kanske i hela Sverige som uppfyller alla dom kraven med sina eftermonterade xenonkonverteringar.

Varför lura folk med en massa konstiga regler och benämningar när man kan förenkla allt och skriva:
Det är olagligt.

// Niklas Johansson

315 Inlägg
26 januari 2013
om man har gulare xenon då bländar det lika illa som det vita?

mest allmän undran vet att det är olagligt i halvljusen...

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 januari 2013
Donic skrev:

Ett 4300K xenonkit bländar sällan lika mycket som ett 8000k kit.

// Niklas Johansson

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 januari 2013
NiKeMaN skrev:
Donic skrev:

Snarare tvärt om efter som man får starkare ljus (lumen) ur tex en 35watts xenon med 4300kelvin än ett 35watts xenon med 6000 eller 8000kelvin.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (27 januari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

133 Inlägg
27 januari 2013
NiKeMaN skrev:
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:

Det det är inte lagligt. Undvik detta då det bländar oss andra trafikanter!!!!

Missade du min post? är visst lagligt om det görs på rätt sätt och regler ovan följs smile

Ja visst är det så. Men det finns inte en endaste människa här på Garaget.org eller kanske i hela Sverige som uppfyller alla dom kraven med sina eftermonterade xenonkonverteringar.

Varför lura folk med en massa konstiga regler och benämningar när man kan förenkla allt och skriva:
Det är olagligt.

Försöker inte lura på folk någonting utan mer att få dem att tänka rätt och då även gärna göra rätt.  Om nu en här på garaget gör rätt så är det iaf en bil mindre som bländar efter vägen.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 januari 2013
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:
explosiv skrev:

Det är olagligt.

Försöker inte lura på folk någonting utan mer att få dem att tänka rätt och då även gärna göra rätt.  Om nu en här på garaget gör rätt så är det iaf en bil mindre som bländar efter vägen.

Absolut, saken är väl snarare att "ingen" orkar göra det helt och hållet lagligt. Lamphuset ska vara godkänt för xenon, mig veterligt finns det inga eftermarknadsxenonkitt som uppfyller kraven (det krävs då i sin tur att man kör på original/godkända utbytes), automatisk räckviddsbegränsning och så vidare.

Så absolut, det går, men är nog inget som någon kan motivera är "värt pengarna".

Sen givetvis, går det ju att göra "bättre" och "sämre" även om det ska "fulgöras", utan tvekan smile
Senast redigerat av it_mutt (28 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 januari 2013
marwin_of_sweden skrev:
NiKeMaN skrev:
Donic skrev:

Snarare tvärt om efter som man får starkare ljus (lumen) ur tex en 35watts xenon med 4300kelvin än ett 35watts xenon med 6000 eller 8000kelvin.

Det är jag fullt medveten om. Jag anser dock att när jag möter en idiot med 8000K el 6000K så bländar det mer än en bil jag möter med 4300K.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 januari 2013
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:
explosiv skrev:

Det är olagligt.

Men herre gud ingen kommer att försöka göra detta lagligt. Det kostar mer än vad det smakar så folk tar en genväg och slänger i skiten ändå. Tyvärr. Sluta och rida på paragrafer och göra det krångligt för folk.

// Niklas Johansson

133 Inlägg
28 januari 2013
NiKeMaN skrev:
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:

Det är olagligt.

Men herre gud ingen kommer att försöka göra detta lagligt. Det kostar mer än vad det smakar så folk tar en genväg och slänger i skiten ändå. Tyvärr. Sluta och rida på paragrafer och göra det krångligt för folk.

Jag har lite svårt att förstå hur jag och it_mutt gör det krångligt genom att förklara för den nu som vill läsa om vad som krävs för ett lagligt xenonljus i halvljuset. Blir det krångligare eftersom vi har förklarat vilka regler som gäller, eller blev det krångligt eftersom it_mutt nu förklarade i ett mera vardagligt språk vad som krävs?

Min förhoppning är att folk nu börjar titta på sina strålkastare och huruvida vilken märkning de nu har så att vi kan se om de nu är godkända för xenon eller inte. Att nu få se denna märkning ser jag som högst intressant och har som planer på att plocka lös mina egna lyktor så fort varmare väder tillåter skruvning utomhus. 

Vem vet? har vi tur så kanske det finns några lyktor där ute med en godkänd märkning för xenon och då således endast behöver nivåreglering och spolning/rengöring

Entreprenör
1 286 Inlägg
28 januari 2013
explosiv skrev:
NiKeMaN skrev:
explosiv skrev:

Jag har lite svårt att förstå hur jag och it_mutt gör det krångligt genom att förklara för den nu som vill läsa om vad som krävs för ett lagligt xenonljus i halvljuset. Blir det krångligare eftersom vi har förklarat vilka regler som gäller, eller blev det krångligt eftersom it_mutt nu förklarade i ett mera vardagligt språk vad som krävs?

Min förhoppning är att folk nu börjar titta på sina strålkastare och huruvida vilken märkning de nu har så att vi kan se om de nu är godkända för xenon eller inte. Att nu få se denna märkning ser jag som högst intressant och har som planer på att plocka lös mina egna lyktor så fort varmare väder tillåter skruvning utomhus. 

Vem vet? har vi tur så kanske det finns några lyktor där ute med en godkänd märkning för xenon och då således endast behöver nivåreglering och spolning/rengöring

ye ye whatever. lycka till.

// Niklas Johansson

Sök