B21ET ska ha smidda stakar original.
Hela bottendelen ska hålla för åtminstone 300hk om man gjort resten rätt.
B21ET
Koppling håller inte för speciellt mycket effekt, inte växellåda heller. (m90 skulle vara att föredra)
Spridare pallar inte leverera nog med bränsle, byta spridare (Inte säker, men anar att det är mekaniskt sprut. Omständigt att ha och göra med.)
Turbon håller inte speciellt länge för 300hk, annan turbo + förmodligen grenrör.
Verkar som bolt on prylar har försvunnit för denna motorn.
B230FK/FT (Wastegateklockan skiljer)
Samma med koppling + växellåda, M90 kan klara sig bra om du inte våldar allt för mkt.
3ans växel brukar rasa först, går dock att förstärka om man kan skruva och svetsa lite.
Koppling kommer börja slira, dubbelmassesvänghjulet kommer börja vibrera (så ny tryckplatta, lamell, svänghjul)
Dubbelmassesvänghjulet går att stummsvetsa, dock väger det ca. 17 kg
Turbo
Pallar inte 300hk, gjutjärnsgrenröret borde bytas ut, dumpventil, wastegate (om inte integrerad i snurran)
Spridarbyte + Mappning (Finns färdiga lösningar/chipp)
Intercooler med plastgavlar, ger efter rätt fort.
Portning av topp hade varit att föredra, ska nog funka utan.
På gränsen att stakarna klarar sig.
Finns hur mycket godis till denna motorn.
Detta är mina tankar iaf.
Jag hade hinkat i en B230FK/FT, bytt spridare och chippat med ett bra välbeprövat chipp och ökat laddtrycket. (ca.200-230 hk)
(Möjligtvis bytt dumpventil om org. inte håller tätt)
PS, Har inte sovit, säkert många stavfel och trasig meningsuppbyggnad.