2958
Sök

Subwoofer JL 6w3v3 låter sprängd hemma men KANON i butik!! Vad kan det vara?

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Hejsan! Köpte nyligen 2st subhögtalare JL 6w3v3 6,5'' och ett GAS PRO600 till dem på BRL. När jag hade monterat dom i varsin sluten låda på 6 liter styck (rekommenderad volym 4,2-7 liter) i bilen så märkte jag att basarna skramlade (de lät sprängda). Testade både med och utan låda och konstaterade att elementen lät skräp oavsett.

Åkte till BRL, där spelade dom på riktigt fiiiint även i ''Open Air''och fick konstaterat att det inte var något fel på dom. Killen i butiken trodde att det kunde vara inställningar på slutsteget. Nåväl..

Kom hem och testade massa olika inställningar på slutsteget - basarna skramlar likväl. Testade även med mitt andra slutsteg (DLS) men basarna lät skräp oavsett . Det känns som att vi kan utesluta fel på basarna och slutstegen.

Har felsökt:
- Kollat spänningen i batteriet (har en kondensator till slutsteget som visar nästan 14v på tomgång)
- Kollat jordpunkter
- Uteslutit att det skulle vara fel på bilstereon - kört musik ifrån spotify direkt in i slutsteget.
- Har dubbelkollat alla kopplingar osv.

Beskrivning av oljudet:
- Skrammel redan vid låga volymer - så man vågar aldrig dra på ordentligt.
- Låter som att man har tejpat på en pappersbit fram på konen som fladdrar i otakt.
- Basljudet når aldrig någon volym - låter som att högtalarna är fasvända - konerna rör sig massor men något vidare ljud blir det inte. Har dock kollat att de är ''rättvända''.

NU behöver jag ER hjälp! Kan inte komma på vad det kan vara för fel!! Det är så konstigt att basarna spelar grymt i butik men skit i bilen. Någon som vet? En tanke jag har är att det måste vara något med ''strömförsörjningen'' men har ju mätt upp bra volttal?!

Bilen är en BMW E85 Z4 och basarna är tänkta att sitta i de förberedda utrymmena bakom sätena. Basarna var tänkta att ersätta en liten aktiv Focalbas på 8'' men den spelar i nuläget både högre och snyggare.

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
Otät låda är de första jag tänker på.

1 749 Inlägg
27 januari 2013
huntelaar skrev:
Otät låda är de första jag tänker på.

Då är vi 2 som tänker så.
Testa dem utan låda, hur är det med ström till steget.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Har testat dom utan låda! De låter skit oavsett hemma. I butiken körde vi utan låda också, då spelade dom skitfint!
Har en kondensator inkopplat till steget och den visar 13,8V :S

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
Tveksam om en bas utan låda låter skitfint. Borde inte låta någonting.

1 749 Inlägg
27 januari 2013
eminenceN skrev:
Har testat dom utan låda! De låter skit oavsett hemma. I butiken körde vi utan låda också, då spelade dom skitfint!

Jo, men kablarna dit då?
Jorden?
Har du testat andra högtalare på samma steg?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Tveksam om en bas utan låda låter skitfint. Borde inte låta någonting.

Eller asså dom skramlade inte i butiken och spelade rent och fint faktiskt smile

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
Utan låda?

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
patrikke skrev:
eminenceN skrev:

Jo, men kablarna dit då?
Jorden?
Har du testat andra högtalare på samma steg?

Det är rejäla kablar. Slutsteget är jordat i samma bult där bilens övriga elektronik jordas. Ska springa ut och mäta upp spänningen direkt på slutsteget med en annan voltmeter nu.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Utan låda?

Yes!

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
Nej nej.. Open air möjligtvis men fortfarande får inte de bakre vågorna och de främre få någon kontakt. De orsakar akustisk kortslutning. Och då kan man vrida upp i all oändlighet, de slutar ändå med att basen går sönder.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Nu har jag varit ute i garaget. Testade att koppla in andra högtalare (dls 6,5 midbas) till slutsteget. Dessa sitter monterade i kickpanelen fram, har spelat dom en säsong med grymt ljud i dom. Men nu lät dom skit, de skramlade verkligen inte som JL-basarna men skorrade ändå på något konstigt sätt.

Mätte upp ungefär 12V direkt på slutsteget när det var igång och basarna spelade på låg volym. Men ändå låter det som att det inte får tillräckligt med ström.

Bilen har inte körts under vintern så tänkte att batteriet kanske är dåligt, trots att det stått på underhållsladdning. Testade att starta pärlan och det var inga problem. Spelade basarna när den stod på tomgång, kondensatorn visade 13,5V, men det lät skiiit ur basarna!

Kan det vara så att slutsteget trots detta inte får tillräckligt med ström? Det känns och låter liksom att basarna inte får ngt kräm utan bara skorrar och skramlar istället.

9 118 Inlägg
30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
Skulle kunna vara slutsteget som pajat! Testa ett annat steg....

Steget är helt nytt yikes Sen låter JL-basarna lika dåligt med ett annat nytt slutsteg som suttit installerat en säsong och spelat mina mellanregister och diskanter skitsnyggt (DLS reference)

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
Tror fortfarande det är lådorna det är fel på. Annars kan du trycka ner konen med handen och se om de skrapar eller om de går fritt.

5 126 Inlägg
27 januari 2013
lådorna eller kass signal gissar ja på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Tror fortfarande det är lådorna det är fel på. Annars kan du trycka ner konen med handen och se om de skrapar eller om de går fritt.

Mm lådorna är säkert inte 100% täta iom. att det är förberedda lådor i karossen med knasiga vinklar som har varit ett h-e att komma åt att täta. Men har tätat dom med silikon i alla skarvar och klätt med dynamat och fyllt med dämpull. Har testat att trycka på konen och det är inget konstigt skrapande eller så.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
lådorna eller kass signal gissar ja på.

Har både spelat med signal ifrån bilens huvudenhet och ifrån spotify direkt in i slutsteget. (Har spotify premium med högsta ljudkvalle och det låter bra i alla ljudsystem). Övriga högtalarna i bilen som använder samma signal och drivs av ett separat slutsteg spelar galet fint.

Det konstiga är dock att de låter exakt lika skit utanför  som i lådorna i bilen. Men på BRL testade vi dom utan låda och då skramlade dom inte alls utan hade rena bastoner.

5 126 Inlägg
27 januari 2013
har du provat att byta högtalarkablarna? vet att jag hade ett liknande problem när en av mina kablar hade skavt mot karossen så det blev halv kortslutning mellan kabeln och karossen. låter som du uteslutit det mesta.
speciellt när du har samma fel oberoende på slutsteg.
när du provade att driva dom på andra steget, flytta du över något som har med signal eller ström till det steget?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 januari 2013
Felfasat.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök