2637
Sök

Subwoofer JL 6w3v3 låter sprängd hemma men KANON i butik!! Vad kan det vara?

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#41
Just skrammelljudet har jag också fått i en felkonstruerad låda. Den var ioförsig portad och allt oljud kom ur porten. Täta dina lådor ordentligt, köp akrylfog och tätainvändigt. Sista skivan tätar du med skumgummilist som finns på biltema. Detta kostar dig ca 40 kr och kan då utesluta mitt tjat om otät låda wink

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#42
huntelaar skrev:
Just skrammelljudet har jag också fått i en felkonstruerad låda. Den var ioförsig portad och allt oljud kom ur porten. Täta dina lådor ordentligt, köp akrylfog och tätainvändigt. Sista skivan tätar du med skumgummilist som finns på biltema. Detta kostar dig ca 40 kr och kan då utesluta mitt tjat om otät låda wink

Akrylfog är alltså samma sak som silikon eller? Och finns det något sätt att kolla så att lådan verkligen är tät förutom att höra det på resultatet? Lådorna sitter liksom inbyggda från fabrik, gjorda i stålplåt, i karossen så det är väldigt svårt att se alla skrymslen. Såg bara att det var väldigt många glipor och hål innan jag tätade, fattar inte hur bmw har tänkt..

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#43
ChriZtoffer skrev:
En långsökt tanke, men prova en av basarna i en annan låda. Kan vara som så att t.ex. dammkåpan inte är helt tät så det blir läckage där när den får mottryck.

Missljudet som uppstår låter som att det skulle kunna vara dammkåpan som är otät. Men borde dom inte vara täta på en ny bas i den klassen? Det är ju liksom inget 398kronors bas från biltema..
Får väl testa att bygga en ny låda då och se vad som händer!

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#44
eminenceN skrev:
huntelaar skrev:
Just skrammelljudet har jag också fått i en felkonstruerad låda. Den var ioförsig portad och allt oljud kom ur porten. Täta dina lådor ordentligt, köp akrylfog och tätainvändigt. Sista skivan tätar du med skumgummilist som finns på biltema. Detta kostar dig ca 40 kr och kan då utesluta mitt tjat om otät låda wink

Akrylfog är alltså samma sak som silikon eller? Och finns det något sätt att kolla så att lådan verkligen är tät förutom att höra det på resultatet? Lådorna sitter liksom inbyggda från fabrik, gjorda i stålplåt, i karossen så det är väldigt svårt att se alla skrymslen. Såg bara att det var väldigt många glipor och hål innan jag tätade, fattar inte hur bmw har tänkt..

Nej nej, långt ifrån.

Silikon ska man ha så långt ifrån en bil man kan. Ättika finns i silikon, basens spole gillar inte ättika, de ärgar.

Just akryl har jag inte läst på något vidare om mer än att flera rekommenderat den och jag provat den en gång. Den är torr redan efter 30 min.

Jag trodde du byggt lådorna själv.
Senast redigerat av huntelaar (28 januari 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
#45
I ditt fall där du beskriver otäta lådor med massor av glipor och hål skulle jag nog ha plastat invändigt.
Dock tvivlar jag starkt på att det är orsaken till ljudet du beskriver. Skulle tippa något som christoffer skrev..
Senast redigerat av Nitromast (28 januari 2013)

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#46
Nitromast skrev:
I ditt fall där du beskriver otäta lådor med massor av glipor och hål skulle jag nog ha plastat invändigt.
Dock tvivlar jag starkt på att det är orsaken till ljudet du beskriver. Skulle tippa något som christoffer skrev..

Har du någonsin hört en otät låda med olika baselement? Vissa element låter piss, vissa tappar sina egenskaper. Det är från fall till fall. Men långt ifrån osannorlikt vilket du vill få det till. Sen kan de ha med steget att göra med, men de tar ju 10 min att kolla med ett annat steg. Eller om han har en vän som har ett steg i sin bil som kan koppla över på hans basar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
#47
Jag har hört många olika otäta lådor med basar i. Däremot har jag aldrig hört "skrammel" från en otät låda!
Har vart med om samma fel. I det läget satt dustcapen lös.

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#48
Mina gamla rw6 basar lät som dom var sönder. Det var porten som strulade av någon anledning och ljudet försvann när de korrigerades. Nu har han inte portade men en otät låda är ju knappast en tryckkammarlåda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2013
#49
Akrylfog är samma sak som latexfog, finns på Byggmax för 7kr tuben. smile Nog för att det är dyra basar men det kan alltid ske missar vid tillverkningen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#50
huntelaar skrev:
eminenceN skrev:
huntelaar skrev:
Just skrammelljudet har jag också fått i en felkonstruerad låda. Den var ioförsig portad och allt oljud kom ur porten. Täta dina lådor ordentligt, köp akrylfog och tätainvändigt. Sista skivan tätar du med skumgummilist som finns på biltema. Detta kostar dig ca 40 kr och kan då utesluta mitt tjat om otät låda wink

Akrylfog är alltså samma sak som silikon eller? Och finns det något sätt att kolla så att lådan verkligen är tät förutom att höra det på resultatet? Lådorna sitter liksom inbyggda från fabrik, gjorda i stålplåt, i karossen så det är väldigt svårt att se alla skrymslen. Såg bara att det var väldigt många glipor och hål innan jag tätade, fattar inte hur bmw har tänkt..

Nej nej, långt ifrån.

Silikon ska man ha så långt ifrån en bil man kan. Ättika finns i silikon, basens spole gillar inte ättika, de ärgar.

Just akryl har jag inte läst på något vidare om mer än att flera rekommenderat den och jag provat den en gång. Den är torr redan efter 30 min.

Jag trodde du byggt lådorna själv.

Ojj fan! Bör man riva ut silikonskiten då? Det har torkat för längesedan dock, förberedde lådorna innan jag fick hem basarna.

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#51
UPPDATERING:

Har varit i garaget sedan lunchtid idag och dragit nytt kablage till slutsteget. Sladden hade nästan lossnat ifrån säkringshållaren (!) men nu är det åtgärdat. Tog även bort kondensatorn för att minimera virvarret av grejer och sladdar där bak. Resultatet: Högtalarna skramlar inte längre när man har dom utanför lådan, vilket borde betyda att nu får dom den ström dom behöver.

MEN när jag monterade in den ena i sin låda så började det att skrämla igen.

Slutsats: Lådorna är säker otäta trots flera timmar av omsorgsfullt tätande.

Vet någon om det finns någon typ spray eller något som man sprutar på som bildar ett tätande lager/ytskickt? Det borde finnas nåt. Dessa förbaskade fabrikskonstruerade lådor har så komplex form så att man har svårt att komma åt överallt. Ett alternativ kan kanske vara att göra en insats av glasfiber och sätta in i ''lådutrymmet''.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
#52
Är det högtalarna som skrammlar då?

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#53
Nitromast skrev:
Är det högtalarna som skrammlar då?

Yes det måste det vara! Det ligger inget löst i eller i närheten av basarna och i och med att det skramlar redan vid låg volym så bör det komma ifrån elementet!

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#54
eminenceN skrev:
huntelaar skrev:
eminenceN skrev:

Akrylfog är alltså samma sak som silikon eller? Och finns det något sätt att kolla så att lådan verkligen är tät förutom att höra det på resultatet? Lådorna sitter liksom inbyggda från fabrik, gjorda i stålplåt, i karossen så det är väldigt svårt att se alla skrymslen. Såg bara att det var väldigt många glipor och hål innan jag tätade, fattar inte hur bmw har tänkt..

Nej nej, långt ifrån.

Silikon ska man ha så långt ifrån en bil man kan. Ättika finns i silikon, basens spole gillar inte ättika, de ärgar.

Just akryl har jag inte läst på något vidare om mer än att flera rekommenderat den och jag provat den en gång. Den är torr redan efter 30 min.

Jag trodde du byggt lådorna själv.

Ojj fan! Bör man riva ut silikonskiten då? Det har torkat för längesedan dock, förberedde lådorna innan jag fick hem basarna.

Silikon på plåt kan orsaka rost har jag läst, dock beroende på va det är för silikon.

Tur att du kan konstatera att de inte är basarna som är dåliga, utan lådorna vilket påpekat wink

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#55
huntelaar skrev:
eminenceN skrev:
huntelaar skrev:

Nej nej, långt ifrån.

Silikon ska man ha så långt ifrån en bil man kan. Ättika finns i silikon, basens spole gillar inte ättika, de ärgar.

Just akryl har jag inte läst på något vidare om mer än att flera rekommenderat den och jag provat den en gång. Den är torr redan efter 30 min.

Jag trodde du byggt lådorna själv.

Ojj fan! Bör man riva ut silikonskiten då? Det har torkat för längesedan dock, förberedde lådorna innan jag fick hem basarna.

Silikon på plåt kan orsaka rost har jag läst, dock beroende på va det är för silikon.

Tur att du kan konstatera att de inte är basarna som är dåliga, utan lådorna vilket påpekat wink

Yes det är skönt när man kan utesluta grejer! Men det är frågan hur jag ska täta lådorna. Har försökt med silikon men misslyckats, jättesvårt att komma åt verkligen. Det borde finnas någon tätningsmassa/skum på spray som bildar ett tätande lager?

DLS
1 147 Inlägg
28 januari 2013
#56
Du vill inte skicka en bild på dina lådor? Försöker bilda mig en uppfattning om hur de ser ut men får inte riktigt till det. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
#57
Fast det kan fortfarande vara som christoffer sa.. han provade ju dem lösa. Hur är lådorna gjorda? I metall?

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#58
Nitromast skrev:
I ditt fall där du beskriver otäta lådor med massor av glipor och hål skulle jag nog ha plastat invändigt.
Dock tvivlar jag starkt på att det är orsaken till ljudet du beskriver. Skulle tippa något som christoffer skrev..

Plasta? Hur gör man det?

Du menar att lådan är felkonstruerad? Basarna kräver mellan 4,2 - 7 liter i sluten låda. Har försökt att mäta så gott det går och kommit fram till att den är ungefär 5-6 liter netto. Kan lådans utformning också ha stor betydelse  vid sluten låda eller är det mest volymen?

564 Inlägg
28 januari 2013
#59
eminenceN skrev:
Nitromast skrev:
I ditt fall där du beskriver otäta lådor med massor av glipor och hål skulle jag nog ha plastat invändigt.
Dock tvivlar jag starkt på att det är orsaken till ljudet du beskriver. Skulle tippa något som christoffer skrev..

Plasta? Hur gör man det?

Du menar att lådan är felkonstruerad? Basarna kräver mellan 4,2 - 7 liter i sluten låda. Har försökt att mäta så gott det går och kommit fram till att den är ungefär 5-6 liter netto. Kan lådans utformning också ha stor betydelse  vid sluten låda eller är det mest volymen?

Det är bara volymen som spelar roll, så länge lådan är tät. Lådvolymen avgör mer karaktären på basen, dvs om du får djupbas eller mer kickbas tex.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

30 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#60
huntelaar skrev:
Du vill inte skicka en bild på dina lådor? Försöker bilda mig en uppfattning om hur de ser ut men får inte riktigt till det. smile

Postar bilder här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189175/189175-cc2563a277768799e5db440ada226df8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189175/189175-261b15bd3db2d649a8a4f80521e42301.jpg


Sök