2583
Sök

Golf MK1 -83 drar tjuvström?

77 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
bilen var stendöd i måndags morse, laddade batteriet fullt och lät det vila, 12,67 volt håller det.
generator laddar 13.5 volt.

det jag är osäker på är om jag har mätt rätt gällande mätning av tjuvströmmen.

bifogar en bild.

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/Golf%20MK1%20-83/tjuvstroumlm_zpsd6bc67b3.jpg

betyder detta att den drar nästan 0,2 A i avstängt läge? har jag mätt rätt? är det mycket eller lite?

jag ryckte ur alla säkringar, var för sig tills jag kom till säkring nr3 från vänster
då sjönk siffrorna till 0,045 istället, är det så det skall vara? eller är mitt första resultat oxå okej?

vad jag fattat det som går säkringen till cigarettändare, radio, klocka samt innerbelysning

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/Golf%20MK1%20-83/IMG_1740_zpsb4949bb2.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/Golf%20MK1%20-83/IMG_1741_zps2898acaa.jpg

http://i126.photobucket.com/albums/p117/terrariehobby/Golf%20MK1%20-83/IMG_1742_zpsa807384d.jpg

21 761 Inlägg
6 februari 2013
Du borde göra om mätningen och dessutom flytta plusmätkabeln till det vänstra uttaget (10A), orsaken är att när mätkabeln sitter på vanliga stället så är det gjort för "µA" och du har ju ställt vredet i läge "A". Men visst verkar det som att den där säkringen påverkar tydligt, helt klart. smile

77 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Tack för svar!

Jag flyttade den röda kabel på multimetern till 10A och mätte på exakt samma sätt, fick inget utslag alls.

21 761 Inlägg
6 februari 2013
Det var ju lite skumt. hmm

Om du sätter plusmätkabeln i det högra hålet igen och ställer in vredet på "µA", vad visar det då?

Ifall det visar så där pass låga värden när du har ställt in på "µA", då är det ingen onormal tjuvström att tala om. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 februari 2013)

177 Inlägg
6 februari 2013
Osäker på hur just ditt instrument funkar men oftast brukar det va så att ett uttag e till för 10A och det andra för strömmar upp till ca 300mA. Inte speciellt troligt att det går att mätaµA med en sån multimeter iaf. Om det är så att ena uttaget är för mA så är 0,045mA godkänt. När du har en så liten tjuvström som 180mA ( ca 1,7W) så är det troligen radion som inte ligger över tändström eller dylikt.

77 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Sätter jag den på ua och mäter så som min bild visar mäter den -1045.
Vilket inte säger mig nått alls. Är fruktansvärt dålig på de här med ström.
Öppnar jag dörren ökar den till -2966 drar jag sedan ur 3an säkring står den på 1,1 med plats för fler siffror eller hur jag ska förklara.
Senast redigerat av emel (6 februari 2013)

21 761 Inlägg
8 februari 2013
Det borde innebära att viloströmmen var 1,045 mA vid första mätningen och 2,966 mA vid andra mätningen, det är i princip nästan ingenting att tala om. Däremot tycker jag att när du öppnade bildörren så borde siffrorna ha varit betydligt högre ifall kupebelysningen också tändes.

Jag blir dock lite fundersam på att de första två mätningarna hade ett minustecken framför sig, men att den tredje inte hade det (eller så glömde du att skriva det).

Din multimeter verkar vara hyfsat avancerad när jag kikar i en PDF-manual, säkert klarar den av att mäta mikroampere (µA) med förhållandevis vettig precision. Jag tycker ändå det är konstigt att du vid den allra första mätningen fick 0,187 A med plusmätpinnen instoppad i "fel" hål (µA), men när du stoppade i "rätt" hål (10A) så visade det ingenting. hmm

Man kan iaf fortfarande konstatera att säkring 3 påverkar märkbart, där finns någonting som drar extra mycket ström och kanske var orsaken till ditt urdragna batteri. smile

77 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Hej!

tack för svar.

jag hittade multimetern på jobbet, vet inte alls hur den sådan funkar.
hur som helst så har bilen funkat bra hela veckan, vet inte varför den va död dagen efter jag hade köpt bilen.
men om mina resultat inte är nått speciellt mycket ström ändå så kan jag sluta oroa mig.

ska köpa en egen från biltema för 99kr och testa sätta den röda i 10A hålet å sedan se vad ja får för resultat då.

återkommer med resultat. ska se om jag hinner iväg imorgon annars dröjer det nog en vecka minst innan ja har möjlighet.

Mvh

Sök