Går det registrera om gamla bilar till miljöbilar om de klarar kravet för det?
Om jag räknar på min volvo. Jag har tjänstevikten 1350 kg. Då tar jag (1350 - 1372)*0,0457 + 95 =93.9946
Vägtrafikskattelagen - befrielse från fordonsskatt Enligt vägtrafikskattelagen får miljöbilar fem års befrielse från vägtrafiksskatt. Från och med 1 januari 2013 förändras reglerna för befrielse från fordonsskatt för miljöbilar. Miljöbilsgränsen bestäms fr o m 2013 dels av bilens vikt och dels av vilket drivmedel den går på.
En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. Går den istället på etanol eller fordonsgas får den släppa ut högst 150 gram koldioxid per kilometer. Detta speglar att koldioxidsläppen från dessa bilar är av förnybart ursprung. Tyngre bilar får ha högre utsläpp, lättare får lägre miljöbilsgräns. Den exakta utsläppsgränsen bestäms dock av bilens vikt. Även minibussar och lätta lastbilar omfattas av reglerna.
Så här räknar du: Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95.
För bilar som drivs med biodrivmedel är formeln istället 150 g/km + 0,0457 x (Tjänstevikt - 1372).
Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil.
Min bil gör 0.0 i CO-halt på bes. Vi säger om jag etanolkonvertera bilen? Då kanske jag har rätt att registrera om den till miljöbil för att slippa massa skatt?
Senast redigerat av Volvo740-88 (18 februari 2013)
Måste bara ställa en fråga. Med andra ord, om jag hade tid och ork. Skulle jag då kunna miljöregistrera min audi från 07? En teoretisk fråga, inget jag tänkt bara tyckte det lät lite kul att det faktiskt går (om det nu gör det)
aj då... Så det är årtal dessa jävlar räknar med också De gör verkligen allt för att folk ska bli fattiga
är ju ditt egna fel att du har själv valt än sådan bil tänk min bil som ligger på 3-4 liter milen än full tank som kostar 1700-1800kr att fylla tanken det är inte roligt kan jag säga än 740 som drar 1 och halv liter milen är ju inget ting det beror ju på hur man kör annars sälj 740 o skaffa dig än golf i stället då kör du billigt och så behöver du inte klaga hehe
Fast nu har ju Kurre på 300power reggat om sin 340 till miljöbil, han har etanolkonverterat.
Använd slangar som är godkända för etanol m.m.
Jo regga som miljöbil är helt möjligt, men man får inga miljöbilsförmåner vid en sådan registrering som TS är ute efter. Enda orsaken till att regga in som miljöbil är för att lagligt kunna ha ett eftermarknadssprut.
Så mitt tips till TS är: Sälj 740in och skaffa en mindre bil, t.ex en golf helst skattefri om det går att hitta någon som inte är sönderrostad. Eller ta cykeln (fast nu är vi på ett forum för bilintresserade, och vilken bilintresserad (med körkort) i sitt sinnes fulla bruk cyklar hellre än kör bil hur fattig man än är )
aj då... Så det är årtal dessa jävlar räknar med också De gör verkligen allt för att folk ska bli fattiga
är ju ditt egna fel att du har själv valt än sådan bil tänk min bil som ligger på 3-4 liter milen än full tank som kostar 1700-1800kr att fylla tanken det är inte roligt kan jag säga än 740 som drar 1 och halv liter milen är ju inget ting det beror ju på hur man kör annars sälj 740 o skaffa dig än golf i stället då kör du billigt och så behöver du inte klaga hehe
Jo men att köra en 740 och den drar 0.8-1.0 liter milen är = Ovärt. Att köra en cadillac som drar 3 liter milen = värt. Det är skillnad
En golf går ju inte köra eller få plats i. Går dem ens fram på vintern vid mycket snö i norrland?
komvertera bilen till etanol så får du ju 1 så kallad (miljöbil) om du reggar den som ettanol. beror ju på i vilken utmärkelse miljö du vill ha den till. du kan ju aldrig få den nyare än 88 som det var då den tillverkades och där av kraven fins för den bilen nyare tex 2007 har ju 700% mer krav på avgaser och annan skit. så även om det skulle gå hadde det vart 1 hjävla jobb ått få den till dagens avgaskrav tex
komvertera bilen till etanol så får du ju 1 så kallad (miljöbil) om du reggar den som ettanol. beror ju på i vilken utmärkelse miljö du vill ha den till. du kan ju aldrig få den nyare än 88 som det var då den tillverkades och där av kraven fins för den bilen nyare tex 2007 har ju 700% mer krav på avgaser och annan skit. så även om det skulle gå hadde det vart 1 hjävla jobb ått få den till dagens avgaskrav tex
Vad kostar skatten på en 740? 2000 spänn om året? Har man inte råd med det har man inte råd att ha bil. Skatten är nog något av det billigaste av allt med bilägande. Tanka är dyrare, däck är dyrare, reservdelar och service är dyrare, försäkra är dyrare...
Vad kostar skatten på en 740? 2000 spänn om året? Har man inte råd med det har man inte råd att ha bil. Skatten är nog något av det billigaste av allt med bilägande. Tanka är dyrare, däck är dyrare, reservdelar och service är dyrare, försäkra är dyrare...
Skatten är inte ens 2000kr, den ligger på just över 1700kr.
Men eftersom TS tycker en Golf är för liten och 740 kostar för mycket pga skatt så är nog det bästa alternativet att byta till en skattebefriad 240 (eller en -84as 740 eller 760, blir ju skattefri vid årsskiftet, fast då är det att få tag i en -84a). Men ser ändå inte hur han ska ha råd att köra med bilen för det, sparar ändå bara 140kr/mån på skattefritt, då kan man lika gärna skippa alkoholen/pizzan/svullet en helg/mån så har man sparat in dessa pengar.