3964
Sök

Volvo b230et vill inte varva!

70 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#41
Johan85 skrev:
HeWeK89 skrev:
Dum fråga kanske men är alla bränslepumpar monterade som sitter till den motorn orginal? Får alla ström?
Kan nog va en ide kanske o kolla trycket.

Hoppas de löser sig!

Mvh Johan

den ska inte ha 5bars tryck som b23e eller b230e ska med mekanisktsprut

av de jag lyckats hitta så ska den ha nånstans kring 3-3,5bar i soppatryck men jag har inte mätt upp de ännu! de sitter en kopia av en 044-pump så jag vet inte hur mycket den pallar i tryck....

mvh Erik


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 februari 2013
#42
Orginal 044 klarar väl iaf 5 bar.

Kolla så att 044-pumpen har ordentligt flöde till sig, så att inte förpumpen är trasig.

/Johan


70 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#43
HeWeK89 skrev:
Orginal 044 klarar väl iaf 5 bar.

Kolla så att 044-pumpen har ordentligt flöde till sig, så att inte förpumpen är trasig.

/Johan

de är värt att kolla upp smile kanske är nått innan som sätter stopp!

Tack alla, för alla råd o tips!
mvh Erik


Avstängd
1 418 Inlägg
20 februari 2013
#44
HeWeK89 skrev:
Orginal 044 klarar väl iaf 5 bar.

Kolla så att 044-pumpen har ordentligt flöde till sig, så att inte förpumpen är trasig.

/Johan

nu ska inte sprutet han har ha 5bar det är en jävla skillnad på et och et som folk inte fattar:)
en vanlig 740gl elektriska pumpar klarar 3-3,5bar utan probs.

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 februari 2013
#45
Johan85 skrev:
HeWeK89 skrev:
Orginal 044 klarar väl iaf 5 bar.

Kolla så att 044-pumpen har ordentligt flöde till sig, så att inte förpumpen är trasig.

/Johan

nu ska inte sprutet han har ha 5bar det är en jävla skillnad på et och et som folk inte fattar:)
en vanlig 740gl elektriska pumpar klarar 3-3,5bar utan probs.

Han undrade vad en 044-pump klarade av.......


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 februari 2013
#46
ja kolla bränsletrycket. läste för ett tag sen om nån som hade liknande fel och då va det en veckad soppaslang

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

117 Inlägg
21 februari 2013
#47
Prova och byt tändstiften.Jag hade samma fel på min Jeep(B230E) för några år sen.
Startade hur fint som helst,gick att smyga upp till max 1500 varv,sen lät den mest som en brunstig ko och gick bara sämre ju mer man gasade.Fick i nya stift,sen gick han som en gud igen.Det visade sej att dom hade surat ner sej efter för många starter/korta flyttar in och ut ur garaget.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

70 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#48
jag ska köpa en mätare (snart) så jag kan koppla på slangen så jag kan mäta trycket! desvärre finns de ju ingen förpump i tanken till 044-pumpen..... kan de ha betydelse.... för de låter absolut inte som att pumpen går torrt! och tändstift har jag provat bytt men ingen skillnad! allt börjar luta åt att de är luftmängdsmätarn som strular...... så jag försöker jaga efter en sånn!

mvh Erik


70 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#49
nu när vi hållit på o greja fram o tillbaka med givare o tändning hit o dit så helt plötsligt så finns de ingen gnista, svänghjulet sitter rätt med "piggen" mot startmotorn, vi provad göra rent piggen med breakclean och efter de så försvann gnistan, så nu lutar de helt klart åt att de är nått med den biten, STRUL! någon som kan ha någon idé

Mvh Erik


Avstängd
1 418 Inlägg
21 februari 2013
#50
EGGxDesign skrev:
jag ska köpa en mätare (snart) så jag kan koppla på slangen så jag kan mäta trycket! desvärre finns de ju ingen förpump i tanken till 044-pumpen..... kan de ha betydelse.... för de låter absolut inte som att pumpen går torrt! och tändstift har jag provat bytt men ingen skillnad! allt börjar luta åt att de är luftmängdsmätarn som strular...... så jag försöker jaga efter en sånn!

mvh Erik

klart du lär ha en förpump alla 740is med trasig tankpump går inte eller går jävligt dåligt när man har under halv tank..
så sätt dit en pump i tanken så är ditt problem löst
Senast redigerat av Johan85 (21 februari 2013)

70 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#51
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:
jag ska köpa en mätare (snart) så jag kan koppla på slangen så jag kan mäta trycket! desvärre finns de ju ingen förpump i tanken till 044-pumpen..... kan de ha betydelse.... för de låter absolut inte som att pumpen går torrt! och tändstift har jag provat bytt men ingen skillnad! allt börjar luta åt att de är luftmängdsmätarn som strular...... så jag försöker jaga efter en sånn!

mvh Erik

klart du lär ha en förpump alla 740is med trasig tankpump går inte eller går jävligt dåligt när man har under halv tank..
så sätt dit en pump i tanken så är ditt problem löst

de verkar snarare vara så att gnistan släcks av att den får för mkt soppa!
btw, så "försvann" gnistan när vi gjorde rent piggen på svänghjulet. så de känns som problemet ligger där nu!
mvh erik


Avstängd
1 418 Inlägg
21 februari 2013
#52
EGGxDesign skrev:
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:
jag ska köpa en mätare (snart) så jag kan koppla på slangen så jag kan mäta trycket! desvärre finns de ju ingen förpump i tanken till 044-pumpen..... kan de ha betydelse.... för de låter absolut inte som att pumpen går torrt! och tändstift har jag provat bytt men ingen skillnad! allt börjar luta åt att de är luftmängdsmätarn som strular...... så jag försöker jaga efter en sånn!

mvh Erik

klart du lär ha en förpump alla 740is med trasig tankpump går inte eller går jävligt dåligt när man har under halv tank..
så sätt dit en pump i tanken så är ditt problem löst

de verkar snarare vara så att gnistan släcks av att den får för mkt soppa!
btw, så "försvann" gnistan när vi gjorde rent piggen på svänghjulet. så de känns som problemet ligger där nu!
mvh erik

hur vet du att du inte har gnista?

70 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#53
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:
Johan85 skrev:

klart du lär ha en förpump alla 740is med trasig tankpump går inte eller går jävligt dåligt när man har under halv tank..
så sätt dit en pump i tanken så är ditt problem löst

de verkar snarare vara så att gnistan släcks av att den får för mkt soppa!
btw, så "försvann" gnistan när vi gjorde rent piggen på svänghjulet. så de känns som problemet ligger där nu!
mvh erik

hur vet du att du inte har gnista?

jag har skruvat ur stiften 1 efter 1 med sprillans nytt stift och de kommer ingen gnista när jag håller de imot, och nu går den inte alls, förut gick den på tomgång ca 5-600varv

mvh ERIK


Avstängd
1 418 Inlägg
22 februari 2013
#54
EGGxDesign skrev:
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:

de verkar snarare vara så att gnistan släcks av att den får för mkt soppa!
btw, så "försvann" gnistan när vi gjorde rent piggen på svänghjulet. så de känns som problemet ligger där nu!
mvh erik

hur vet du att du inte har gnista?

jag har skruvat ur stiften 1 efter 1 med sprillans nytt stift och de kommer ingen gnista när jag håller de imot, och nu går den inte alls, förut gick den på tomgång ca 5-600varv

mvh ERIK

fixa felet du orsakade och sätt i en förpump så funkar den nog sen

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 februari 2013
#55
hur gjorde du med returen från fuelrailen???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

70 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#56
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:
Johan85 skrev:

hur vet du att du inte har gnista?

jag har skruvat ur stiften 1 efter 1 med sprillans nytt stift och de kommer ingen gnista när jag håller de imot, och nu går den inte alls, förut gick den på tomgång ca 5-600varv

mvh ERIK

fixa felet du orsakade och sätt i en förpump så funkar den nog sen

jag har mätt upp trycket nu de är 5 bar! och direkt kör jag spridarna så tok-surar den ner sig! så nu lutar ALLT åt tändningen... eftersom gnistan försvann igår! mvh erik


70 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#57
turboforssen skrev:
hur gjorde du med returen från fuelrailen???

drog en slang till tanken ifrån den...


70 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#58
NU har vi fått den att gå! vi bytte helt enkelt svänghjul och när vi hade båda två på bänken så ohm-mätte vi "piggen" och de visade olika 1000 resp 1200 ohm och då satte vi dit de som visade 1200 ohm ist o då gick de att varva! De var de konstigaste problem vi stött på!

mvh erik


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 februari 2013
#59
EGGxDesign skrev:
NU har vi fått den att gå! vi bytte helt enkelt svänghjul och när vi hade båda två på bänken så ohm-mätte vi "piggen" och de visade olika 1000 resp 1200 ohm och då satte vi dit de som visade 1200 ohm ist o då gick de att varva! De var de konstigaste problem vi stött på!

mvh erik

härligt att det löste sig smile men som du sa riktigt udda fel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök